1  |  18

آیا کار تیمی را به کار انفرادی ترجیح می‌دهید؟

آیا کار تیمی را به کار انفرادی ترجیح می‌دهید؟

حتما بارها شنیده اید که می گویند: «یک دست صدا ندارد». این ضرب المثل مصداق بارز تاکید بر کارهای تیمی ‌ست. شاید ما به تنهایی قادر بر انجام بسیاری از فعالیت‌ها باشیم اما با وجود تیم قوی و منسجم می‌توان همان کارها را با کیفیت بالاتر و عملکرد بهتری انجام داد.

تیم چیست؟

برای تیم تعاریف بسیاری وجود دارد از جمله:

تیم شیوه مشخصی از کارکردن است که از توانمندی‌ها مهارت‌ها و انرژی افراد بیشترین استفاده را می‌کند. تیم مجموعه‌ای از دست‌های خلاق با تفکرات متفاوت است که در راستای هدف مشترکی گام بر‌می‌دارند.

  «تیم شامل دو یا چند نفراست که ضمن تعامل با یکدیگر؛ به دنبال هدفی مشترک هستند، به یکدیگر تعهد کامل دارند و رشد و شکوفایی تیم برای‌شان حائز اهمیت است»  

کارتیمی نسبت به کار انفرادی دارای مزیت‌هایی‌‌ ست که در ادامه به آن‌ها می پردازیم:

۱.افزایش خلاقیت و ظهور ایده‌های نوین:

طوفان فکری یکی از روش های تولید ایده است، در این روش افراد ایده‌های خود را بیان کرده ودر انتهای این فرایند ایده‌های نابی تولید می شود. در فرایند خلاقیت، ابتدا کشف می کنیم سپس وارد مرحله اختراع می شویم و در انتهای این طیف به خلاقیت می رسیم. لذا دست یابی به خلاقیت به آسانی امکان پذیر نیست اما باید یادآوری کرد که «خلاق چو خلاق ببیند خوشش آید.» هنگام تعامل افراد با یکدیگر در کار تیمی تولید ایده‌های خلاقانه آسان تر صورت می‌گیرد.

۲. تقویت توانایی افراد در تعامل با یکدیگر:

بررسی اثر بخشی، در قالب تیم صورت می‌گیرد. بنابراین در کار تیمی افراد برای تقویت نقاط مثبت‌شان از استعداد‌ها و توانایی‌های یکدیگر کمک می‌گیرند و در راستای تقویت توانمندی‌های خود ودیگران گام برمی‌دارند. نقاط ضعف یکدیگر را برطرف می کنند واعضای تیم به یکدیگر یاری می رسانند.

۳.افزایش حس اعتماد در تیم:

اعضای تیم زمان زیادی در کنار یکدیگر می گذرانند. اعضای تیم به یکدیگر اعتماد دارند ودر تلاش هستند تا کار تیمی موفقی را انجام دهند. بدون اعتماد به یکدیگر تیم فرو می پاشد، اعتماد، امنیت تیم را تضمین می کند. تیم با وجود اعتماد از روابط کاری بسیاری خوبی برخوردار است .

۴. حل و فصل اختلاف درون تیم:

تیم از افراد مختلف با دیدگاه‌ها و نگرش‌ها و عادات متفاوت تشکیل شده است و زمینه ایجاد اختلاف و تعارض وجود دارد. زمانی که تعارضی به دلیل تفاوت‌های فردی درون تیم رخ می‌دهد افراد به جای ارجاع مسئله درون تیمی به بیرون از تیم، در راستای بر طرف کردن تعارض در بین خودشان بر می آیند .

۵.افزایش حس تعلق افراد نسبت به شغل:

هنگامی که فرد در تیمی کار می کند که امنیت و اعتماد طرفین وجود دارد و همه برای دست یابی به هدف مشترک‌شان گام برمی‌دارند فرد به مرور خود را جزئي از این تیم می داند و حس مالکیت نسبت به تیم و سازمان پیدا می‌کند.

این حس مالکیت فرد منافع بسیاری از جمله تعهد شغلی، رضایت شغلی و ... را به وجود می‌آورد.

۶. افزایش قدرت ریسک:

فرد در تیم تمایل به ریسک کردن پیدا خواهد کرد چرا که در صورت موفقیت تشویق و در صورت بروز شکست از حمایت تیم بر خوردار می شود. در کار تیمی واژه من از بین رفته و ما شکل میگیرد لذا فرد در صورت بروز شکست سرخورده نخواهد شد.

نمونه‌هایی از کارهای تیمی موفق در دنیا

نمونه‌هایی از کارهای تیمی موفق در دنیا:

۱. مجله «تایم»

«هنری لوس»، «برایتون هیدن» دو هم دانشگاهی بودند که از دفتر روزنامه استعفا دادند. آن‌ها کسب و کارخودشان را راه اندازی کردند و مجله تایم را به اولین خانه‌ی مجله تبدیل کردند که در بسیاری از موضوعات روز به فعالیت می پرداخت. جالب است بدانید لوس در مورد همکاری با هیدن چنین بیان کرده است: «با وجود تفاوت زیاد در خلق و خو و حتی سلیقه، ما باید باهم کار می‌کردیم، ما یک سازمان بودیم. در زندگی و در کار همه‌چیز ما با هم یکی بود»

۲.«توییتر»

توییتر میکروبلاگی کوچک بود که توسط «جکدورسی»، «اوان ویلیامز» و «نوا گلاس» تاسیس شد. توییتر امروز شرکتی بزرگ و سودآور است که محبوبیتش را مدیون کار تیمی است .

۳.«فیس بوک»

فیس بوک شرکت کوچکی که توسط «زاکربرگ» و دوستانش «موسکویتز»، «دواردو ساورین»، «اندرو مک-کولام »و «کریس هیوگز» تاسیس شد، اکنون بیش از یک میلیارد نفر در این شبکه‌اجتماعی فعال هستند. به کمک باز تعریفی که زاکربرگ و دوستانش از ارتباطات اجتماعی در عصر دیجیتال ارائه دادند، فیس‌بوک به دومین سایت اینترنتی محبوب در جهان تبدیل شده‌است.

برای مطالعه بیشتر:

چرا تیم‌های کوچک برنده می‌شوند و تیم‌های بزرگ‌ شکست می‌خورند؟

چگونه کار تیمی موفقیت‌آمیزی داشته باشیم؟

با تیم‌سازی پول‌دار شوید!

نویسنده: ملیکا نصیر (کارشناسی مدیریت بازرگانی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com