0  |  0

اشتغال جوانان؛ تغییر نگرش از کارجویی به کارآفرینی

اشتغال جوانان؛ تغییر نگرش از کارجویی به کارآفرینی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، جوانان به عنوان سازندگان راستین یک جامعه به همان اندازه که می‌توانند نقش موثری در رشد و توسعه جامعه داشته باشند، به همان اندازه نیز می‌توانند موجب عقب‌ماندگی کشور شوند و این در میان، توجه به نیازهای به حق و طبیعی جوانان است که اگر از سوی مسئولان نادیده گرفته شود، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به پیکره جامعه وارد کند.

امروزه با توجه به شرایط اجتماعی جامعه معمولاً جوانان با مشکلات مهم بیکاری، ازدواج و مشکل مهم هویتی مواجه هستند.

در این رابطه و برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان پیرامون رفع این مشکلات با عابد حقدادی رئیس اداره ورزش و جوانان اراک به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: اصلی‌ترین راهبرد ستاد ساماندهی امور جوانان برای اشتغال جوانان چیست؟

حقدادی: اصلی‌ترین راهبرد دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان برای اشتغال جوانان تغییر نگرش از کارجویی به کار آفرینی است.

ایجاد فرهنگ و نگرش کارآفرینی موضوعی است که این اداره در قالب برگزاری نشست‌های جوانان و فرهنگ کارآفرینی و حمایت از برنامه‌های علمی کارآفرینی به ویژه سمینارها و برنامه‌های علمی و مرتبط با این حوزه و افزایش مشارکت اجتماعی جوانان در بخش کارآفرینی در دستور کار خود قرار داده است.

همکاری همه سازمان‌ها و نهادها در راستای برنامه‌ریزی بهتر برای جوانان موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

اداره ورزش و جوانان شهرستان اراک از معدود ادارات ورزش و جوانان شهرستانی در کشور است که از ماه‌های آغازین ادغام رسمی دو سازمان تربیت بدنی و جوانان اقدام به راه‌اندازی واحد مستقل امور جوانان با استفاده از نیروی متخصص این حوزه کرد و از دی ماه سال 1391 تا کنون با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مرتبط با این بخش سعی کرده است رسالت خود را در این حوزه ایفا کند.

به جرات مدعی پیشتازی این بخش از فعالیت‌ها در کشور هستیم و گواه این مدعی استقبال مخاطبان از این برنامه‌های اجرایی است به گونه‌ای که کارگاه ارتباط موثر والدین با فرزندان جوان که ویژه کارکنان ادارات و نهادهای شهرستان اراک و به همت این اداره همزمان با هفته فرهنگی در فرمانداری اراک برگزار شد رضایت بالای 65 درصد را کسب کرد.

فارس: رویکرد مهم اداره ورزش و جوانان در حوزه جوانان چیست؟

حقدادی: رویکرد این اداره برنامه‌ریزی بر اساس برنامه‌های بالا دستی و با توجه به نیازهای محلی جوانان شهرستان اراک است.

برنامه‌های این اداره در راستای برنامه‌های ملی 13‌گانه توسعه فرابخشی امور جوانان، منشور تربیتی نسل جوان و برنامه پنجم توسعه فرهنگی اجتماعی کشور و سیاست‌های اداره کل ورزش و جوانان استان برنامه‌ریزی شده و در بخش‌های اصلی اوقات فراغت، ازدواج جوانان، فرهنگ کارآفرینی و مشارکت اجتماعی و بسترسازی برای تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی جوانان اجرا شده است.

در بخش برنامه‌ریزی برای ازدواج جوانان به ویژه تحکیم خانواده و پایه‌ریزی خانواده سالم طرح ابتکاری الف به اجرا در آمده است که در قالب این طرح کارگاه‌های آموزشی آموزش‌های پیش و پس از ازدواج ویژه جوانان برگزار شده است.

این طرح سال گذشته با همکاری اداره بهزیستی شهرستان اراک، مرکز مشاوره پیام و جهاد دانشگاهی استان مرکزی در سطح دانشگاه‌ها برگزار شد که با استقبال بسیار خوب دانشجویان مواجه شد که تلاش داریم تا پایان سال جاری دومین دوره این طرح را برگزار کنیم.

فارس: برنامه‌های مدیریت ورزش و جوانان اراک در حوزه اوقات فراغت جوانان چیست؟

حقدادی: راهبرد این اداره بر اساس وظایف تکلیفی در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور حساس سازی سازمان‌ها و نهادها به ویژه اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان برای تدوین و اجرای برنامه‌های مرتبط با جوانان و مدیریت نظارت بر این برنامه‌ها است که برنامه‌های اوقات فراغت هم در همین راستا برنامه‌ریزی شد، به گونه‌ای که در تابستان اخیر برای نخستین بار موضوع اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به عنوان یک بسته کامل مد نظر قرار گرفت و در چهار جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان به آن پرداخته شد که ماحصل آن بازرسی کامل از همه پایگاه‌های فراغتی تابستانی دستگاه‌های متولی اوقات فراغت اراک برای نخستین بار است که متأسفانه نتایج حاصله به ویژه در زمینه استقبال نوجوانان و جوانان از برنامه‌های فراغتی رضایت بخش نیست و نیازمند توجه بیشتر و نیازسنجی علمی کارشناسی است.

فارس: دیدگاه حاکم در اراک پیرامون مشارکت اجتماعی جوانان در حوزه‌ها چیست؟

حقدادی: مشارکت اجتماعی جوانان در همه حوزه‌ها از ابزارهای موثر در سبک سازی وظایف دولت و ایجاد نشاط و اشتیاق در میان جوانان و حساس سازی آنان نسبت به امر توسعه و پیشرفت کشور است، در همین راستا و بر اساس منویات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برنامه‌های این اداره در حوزه مشارکت اجتماعی جوانان با دو رویکرد برنامه‌ریزی شده است.

رویکرد اول ایجاد روحیه نقادی و مطالبه‌گری در جوانان و ارتباط صمیمی جوانان با مسئولان است که در همین راستا طرح بدون خط خوردگی شامل جلسات مستقیم و بی‌واسطه اقشار جوانان با فرماندار اراک در حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف به همت این اداره طراحی و در دستور کار قرار گرفت، به طوری که تا کنون جلسات بدون خط خوردگی برای اقشار جوانان هنرمند، دانشجو و ورزشکار برگزار شده و ویژه جوانان قشر اصناف نیز به زودی برگزار خواهد شد.

رویکرد دوم افزایش حضور خود جوانان در تصمیم سازی، تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های مرتبط با جوانان است، در این زمینه تلاشمان بسترسازی برای ترغیب جوانان برای ایجاد، راه‌اندازی و فعالیت در سازمان‌های مردم نهاد است که در این راستا به تازگی دو سازمان مردم نهاد جوانان اراک در حوزه ادبی، هنری و آسیب‌های اجتماعی از وزارت ورزش و جوانان اعتبارنامه فعالیت دریافت کرده‌اند و همچنین اقدامات ثبت سه سازمان مردم نهاد دیگر در حوزه‌های ورزشی، فرهنگ کارآفرینی و محیط زیست در دست اقدام است.

فارس: در زمینه هویت‌بخشی به جوانان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

حقدادی: بستر سازی برای تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی جوانان از وظایف اصلی همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با امور جوانان است که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم است.

به منظور هویت بخشی به جوانان و بسترسازی برای تقویت هویت ایرانی اسلامی برگزاری کارگاه‌های آموزشی منسجم ویژه والدین جوانان با هدف تبیین عناصر ارتباط نسلی میان والدین و فرزندان جوان با محوریت آموزش‌های فرزند پروری، شبکه‌های اجتماعی، تربیت کارآفرین فرزندان و اخلاق اقتصادی در خانواده در دستور کار این اداره قرار گرفت و در گام نخست این کارگاه‌ها برای پرسنل اداره ورزش و جوانان مستقر در شهر اراک به عنوان کارگزاران و خدمتگزاران مخاطبان جوان برگزار شد و در گام بعدی به صورت یک بسته فشرده کارگاهی در هفته فرهنگی شهرستان اراک در سالن همایش‌های فرمانداری برگزار شد.

آموزش خانواده‌ها برای تربیت اسلامی و انقلابی جوانان در کنار تلاش برای تربیت قرآنی و ترویج روحیه قرآنی از طریق برگزاری مسابقات قرآن ورزشکاران جوانان جزء اصلی‌ترین برنامه‌های هویتی این اداره به عنوان دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان است.

در مجموع توجه به هویت ملی و اسلامی جوانان به عنوان یک تدبیر موثر در تقویت روحیه امید در جوانان امری ضروری است، آنچه همه مسئولان و خدمتگزاران را از مسیر تحقق این مهم دور می‌کند، نقد غیر سازنده و مبتنی بر شناخت ناکافی از فعالیت‌های سازمان با در نظر نگرفتن میزان برنامه‌های اجرا شده با محدودیت‌های مختلف اعتباری و اجرایی است.

خوشبختانه در انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های این بخش اداره کل ورزش و جوانان، فرماندار، سمن‌های جوانان و مسئولان فرهنگی و اجتماعی استان و شهرستان اراک حمایت‌های خوبی از اداره ورزش و جوانان اراک داشته‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com