0  |  0

همایش «کسب‌وکار کشاورزی، فرصت‌ها و چالش‌ها» در شاهرود برگزار شد

همایش «کسب‌وکار کشاورزی، فرصت‌ها و چالش‌ها» در شاهرود برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش «کسب‌وکار کشاورزی، فرصت‌ها و چالش‌ها» صبح سه شنبه، به همت اعضای دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه شاهرود و به میزبانی سالن آمفی تئاتر این دانشکده در حالی برگزار شد که فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان درباره شیوه های ارتقاء کسب و کار، استفاده از نحوه نوین مدیریت کشت، مصرف بهینه آب، راه های ارتزاق از راه کشاورزی و صنایع تبدیلی این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کارآفرینی مهمترین مسئله در کشاورزی شاهرود

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شاهرود، در خلال این همایش از کارآفرینی به عنوان یکی از چالش های بخش کشاورزی شهرستان نام برد و گفت: اشتغال به ویژه برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی یکی از دغدغه های موجود در این حوزه به خصوص در شاهرود است.

محمدرضا قاسمی با اشاره به اینکه شاهرود قطب کشاورزی استان سمنان است، بیان داشت: ضرورت کارآفرینی بر مبنای علم و دانش امروزه باید مورد تاکید مسئولان ارشد بخش کشاورزی قرار گیرد.

وی افزود: توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، یکی از مورادی است که با سرمایه گذاری بر روی آن در بخش کشاورزی می توان هم از نیروهای متخصص جویای کار در این حوزه استفاده کرد و هم نسبت به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اهتمام ویژه داشت.

توسعه اشتغال کشاورزی در گرو سرمایه گذاری

دبیر کمیته کشاورزی شهرستان شاهرود همچنین با اشاره به مظلومیت بخش کشاورزی در برابر سایر بخش های اقتصادی کشور، گفت: میزان درآمد سرانه کشور از این بخش تنها حدود ۱۵درصد و میزان سرمایه گذاری در این بخش فقط پنج درصد است که این ارقام در حوزه های دیگر مانند صنعت، متفاوت است.

قاسمی همچنین با بیان اینکه توسعه اشتغال کشاورزی در گرو سرمایه گذاری است، ابراز داشت: با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می توانیم شاهد بهبودی روند توسعه اشتغال در بخش کشاورزی باشیم اما تا آن زمان باید بدانیم که اشتغال زایی در بخش کشاورزی تنها ۱۸درصد برآورد می شود که این میزان مطلوب نهادهای ذی صلاح در امر کشاورزی کشور نیست.

وی افزود: با وجود پتانسیل های فراوان موجود در کشور، استان سمنان و به ویژه شهرستان شاهرود به عنوان قطب کشاورزی استان، می توان بیش از حد کنونی شاهد توسعه، رشد و بالندگی در بخش کشاورزی باشیم.

ضرورت هم افزایی دانش و کشاورزی

دبیر گردهمایی کشاورزی، کسب و کار، چالش ها و فرصت ها نیز با اشاره به اینکه معرفی حوزه های کسب و کار کشاورزی یکی از اهداف برگزاری این همایش است، گفت: با هم افزایی بخش کشاورزی، مسئولان، مجامع علمی و دانشگاه می توان چالش های مهم در حوزه­ کسب و کار دانش بنیان در حوزه کشاورزی و چالش های پیش روی کارآفرینی در این حیطه را مورد بررسی قرار داد.

اسماعیل محمودی درباره سایر اهداف برگزاری این همایش، ابراز داشت: تشریح راهکارهای تحریک خلاقیت و ایده پردازی در حوزه­ کشاورزی، حمایت ها و تسهیلات بانک ها از کارآفرینان در حوزه­ کشاورزی و معرفی حمایت های مادی و معنوی پارک علم و فناوری از ایده های کارآفرین از دیگر موضوعاتی است که ذر این گردهمایی به آن پرداخته می شود.

وی با تاکید بر نقش دانش در تولید کسب و کار بخش کشاورزی در شهرستان شاهرود، افزود: افزایش راندمان استفاده از آب با وجود مشکلات خشکسالی در کشور از جمله موضوعاتی است که می تواند با هم افزایی بین علم و کسب و کار بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بخش های مختلف کشاورزی اهمیت دارد

دبیر گردهمایی کشاورزی کسب و کار، چالش ها و فرصت ها همچنین با اشاره به لزوم تعامل دستگاه های مرتبط با امر زراعت در توسعه این مقوله، گفت: کلید برطرف شدن مشکلات در بخش کشاورزی، ارتباط مناسب علم و عمل همچنین نهادهای ذی ربط در بخش کشاورزی است.

محمودی خاطرنشان کرد: آنچه می تواند کشور را در بخش کشاورزی به بالندگی برساند ارتباط مناسب سازمان های مرتبط با کشاورزی نظیر جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای، نظام مهندسی کشاورزی، خانه کشاورز، مالکان زراعت و باغداری، بهره برداران بخش کشاورزی و دانشگاهیان است.

وی افزود: اصلاح قوانین و ساختار سازمان ها، مشخص شدن وظایف هر بخش، جلوگیری از موازی کاری در کنار اهمیت دادن به بحث پژوهش حلقه مفقوده ارتباط بین سازمان های مرتبط با کشاورزی و در نهایت رسیدن به توسعه و بالندگی در این حوزه است.

آب مهمترین چالش کشاورزی در شاهرود

عضو خانه کشاورز شهرستان شاهرود، با اشاره به محدودیت آب به عنوان مهم ترین چالش بخش کشاورزی در ایران به خصوص در شاهرود، گفت: از بین رفتن زمین های کشاورزی و تبدیل آن ها به زمین های لم‌یزرع، گسترش بیابان در استان سمنان و مرگ تدریجی کشاورزی از جمله آثار سوء کم آبی است.

محمدحسین حلاجیان درباره آثار اجتماعی خشکسالی در استان سمنان و شهرستان شاهرود، توضیح داد: از طرف دیگر، خشکسالی باعث مهاجرت روستائیان به شهرها، سوق داده شدن نیروی کار به سمت شغل های کاذب، بیکاری و حاشیه نشینی می شود.

وی افزود: دولت باید برای رفع این معضلات به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به صورت خاص عنایت داشته باشد و در محاسبه سود به زیان کشت و کارهای فصلی، تنها به فکر سودهای مستقیم اقتصادی نباشد همچنین باید شرایط را به گونه ای رقم زد که کشاورزان به سمت تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بروند.

کنتورهای هوشمند جواب نداده است

عضو خانه کشاورزی شاهرود همچنین در مورد راهکارهای برون رفت از بحران کم آبی در شرق استان سمنان، گفت: دولت می تواند با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و تامین آب، علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور و حفظ روستاها، از خسارات ناشی از مشکلات محیط زیستی خشکسالی و تبعات اجتماعی ناشی از آن نیز جلوگیری کند.

حلاجیان با انتقاد از سیاست وزارت نیرو، مبنی بر نصب کنتور هوشمند و کاهش۵۰درصدی میزان آب تحویلی به کشاورزان، بیان داشت: این مهم که میزان آب تحویلی کشاورزان را نصف کنیم، مدیریت آب نیست بلکه محدودیت و عدم عدالت در توزیع آب است.

وی در خاتمه افزود: محدود کردن میزان آب تحویلی به کشاورزان در این شرایط، تنها به کاهش درآمد کشاورزان و کاهش میزان محصول منتج خواهد شد و نه مدیریت مصرف آب، لیکن مسئولان ما باید بدانند که مدیریت آب، یعنی کاهش مصرف این مایع حیاتی و یا اینکه روش های آبیاری نوین با بهره وری بالا جایگزین شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com