0  |  0

مدیریت ریسک و سهم کالاهای مختلف در کسب و کار حلال

مدیریت ریسک و سهم کالاهای مختلف در کسب و کار حلال

عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران، صنعت غذا، دارو و لوازم آرایشی- بهداشتی را از مهمترین ظرفیت ها برای کسب و کارهای حلال در دنیا دانست و گفت: با مدیریت صحیح ریسک در این حوزه، دیگر شاخه های مرتبط همچون توریسم، حمل و نقل، ورزش و سرگرمی، رسانه ها و فرهنگ نیز متحول خواهند شد .
فریدون رهنمای رودپشتی روز گذشته در بیست و دومین نشست تخصصی انجمن مالی اسلامی که به میزبانی گروه راهبران اقتصادی آرمان برگزار شد، اظهار داشت: با ایجاد بخش های حلال در دولت های جهان، توجه به صادرات در کشورهای اسلامی و پیوستن تولیدکنندگان هر کشور به برند حلال می توان سهم بالاتری از بازار حلال را نصیب کشورها کرد.
وی با تشریح فرایند ساخت الگوی کسب و کار مبتنی بر حلال گفت: جهت تضمین سلامت و صیانت کسب و کارهای ارزش آفرین در چارچوب اصول و مبانی شریعت در کشور کنسرسیومی شکل گرفت و از این طریق برند سالم و حلال انتخاب شد تا راه ها و بازارهای جدیدی شناسایی شوند؛ به این منظور حمایت از پیشرانان توسعه ونهادینه سازی فرهنگ حلال در ایران الزامی است.
عوامل تاثیرگذار در رشد صنعت حلال
رهنمای رودپشتی جمعیت رو به رشد مسلمانان، رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای مسلمان، ظهور بازارهای بالقوه حلال را از عوامل تاثیرگذار در رشد صنعت حلال در دنیا ذکر کرد و افزود: از آنجا که ۲۴ درصد جمعیت مصرف کننده دنیا را مسلمانان تشکیل می دهند، این ظرفیت قابل توجه به دلیل دارا بودن از گستره مناسب در قاره های مختلف و جغرافیای متفاوت، دستیابی به توسعه در این صنعت را تسهیل خواهد کرد.
این استاد دانشگاه در این نشست که با عنوان"مدیریت ریسک در کسب و کار حلال" برگزار شد ، برند حلال را یک دارایی نامشهود توصیف کرد و افزود: امروز دیگر برند حلال شبیه به یک استارتاپ قوی عمل می کند که هر لحظه دریچه های تازه ای را به روی این صنعت در کشورهای مختلف جهان باز می کند .
وی همچنین به نقش برند حلال برای مصرف کنندگان اشاره کرد و گفت: اطمینان از کیفیت محصول حلال، انتخاب از بین برندهای حلال و تعامل مصرف کنندگان با مراکز حلال از جمله نقش های این برند است 
سهم کالاهای مختلف در کسب و کارهای حلال
رهنمای رودپشتی با اشاره به سهم فعلی کالاهای مختلف در کسب و کارهای حلال گفت: 61 درصد این صنعت در جهان متعلق به توزیع غذاست. دارو 26 درصد، لوازم آرایشی و بهداشتی 11 درصد و سایر موارد هم 2 درصد باقیمانده را تشکیل می دهند .
وی با اشاره به نقش برند حلال برای مصرف کنندگان، توضیح داد: اطمینان از کیفیت محصول حلال، انتخاب از بین برندهای حلال و تعامل مصرف کنندگان با مراکز حلال از جمله دستاوردهایی است که مصرف کنندگان برند حلال دارند.
رئیس انجمن مهندسی مالی ایران، تاثیر برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی را در توسعه صادرات حلال مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری و شرکت در نمایشگاه های بین المللی منتج به جذب بازارهای جدید برای محصولات حلال، فرصت های تجاری برای تولیدکنندگان حلال و ورود به بازارهای رقابتی جهانی خواهد شد؛ همچنین شرکت در نمایشگاه های بین المللی ، بستر لازم را برای استفاده از تجربه رقبا در بازارهای جهانی فراهم می کند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: حضور در نمایشگاه های بین المللی حلال، در نظر گرفتن مشوق از سوی دولت ها برای صادرات محصولات حلال و ایجاد کنسرسیوم های صادراتی حلال برای توسعه بازارهای هدفاز مواردی است که نباید از نظر دور داشت.
رهنمای رودپشتی در ادامه، پارادایم جدید کسب و کار را در قالب ترازوی جدید خلق منافع و ارزش های عادلانه تعریف کرد و توضیح داد: در این پارادایم از یک سو مثلث پایداری مستمر را داریم که متشکل از قیمت تمام شده، کارایی و تحویل به موقع و کیفیت است و تداوم و بقا کسب و کار را به دنبال دارد ؛ در طرف دیگر نیز مثلت حلال است که مبتنی بر شریعت(اصول ذبح شرعی)، سلامت(اصول بهداشت) و صیانت(اصول رعایت حقوق شهروندی) است و توسعه کسب و کار را تضمین می کند.
وی در پایان به فعالیت هایی که به منظور نهادینه کردن فرهنگ حلال در کشور انجام شده اشاره کرد و گفت: انجمن حلال ایران( در شرف تاسیس)، شرکت ارزش آفرینی غذایی جواهردشت آویژه کاسپین، سازمان حلال جهانی، شرکت تعالی سازان خلاق کاسپین و انجمن های تخصصی حرفه ای از جمله انجمن مهندسی مالی ایران، انجمن تحلیل پوششی داده ها و انجمن حسابداری مدیریت ایران از پیشرانان توسعه فرهنگ حلال در کشور هستند که پیش بینی می شود بتوانند ظرفیت های بالقوه حوزه صنعت حلال را به فعلیت برسانند.
درآمد میلیارد دلاری فقط با یک نام
در این نشست همچنین، علی صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی ایران و مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به مزیت های صنعت حلال برای کشور تاکید کرد و گفت: در حالی که بازارسرمایه در کشور ما مبتنی بر فعالیت های فیزیکی و صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی است، در دنیا برندهای مطرح مواد غذایی مانند مک دو نالد به راحتی و با استفاده از یک نام در بورس میلیاردها دلار درآمدزایی می کنند و کسب و کار خود را در سراسر دنیا از طریق کسب سهمی از سود شعب، تامین تجهیزات و مواد اولیه توسعه می دهند.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد: ورود به حوزه صنعت حلال برای کشور یک ضرورت است و باید برای تشکیل مجموعه های حلال در کشور و توسعه آن در سطح کلان چه در بخش واردات و چه صادرات تلاش شود ؛ چرا که معتقدیم کشور ظرفیت های لازم برای توسعه در این بخش را دارد.
یک شروع خوب
صالح آبادی دستیابی به هدف گذاری ها را در حوزه صنعت حلال مستلزم ایجاد تشکل های تخصصی دانست و اظهار داشت: ایده تشکیل انجمن حلال یک حرکت مناسب برای شروع است که باید چنین تشکل هایی در داخل کشور شکل بگیرد تا بتوانیم با قدرت بیشتری در عرصه بین المللی حضور پیدا کنیم.
خاطرنشان می شود: در پایان بیست و دومین نشست تخصصی انجمن مالی اسلامی که با استقبال خوب علاقه مندان به حوزه مالی اسلامی روبه رو بود، عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران به سوالات مطرح شده در خصوص برند حلال و مدیریت ریسک در این کسب و کار پاسخ داد

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com