0  |  0

مهم‌ترین ابزارها برای تقویت فرهنگ همگرایی فناوری‌ها

مهم‌ترین ابزارها برای تقویت فرهنگ همگرایی فناوری‌ها

علی محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی با بیان اینکه راه اندازی رشته فناوری‌های همگرا ابزار مناسبی برای توسعه فعالیت‌ها در این زمینه نیست اظهار کرد: پیشنهادهای جایگزینی را می توان در این زمینه مطرح کرد. در اولین گام، باید نقاط همگرایی فناوری‌ها شناسایی شوند و با توجه به نیازها و توانمندی‌های کشور و منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعدادی از آنها برای فعالیت انتخاب شود. البته فهرستی از این نقاط به همراه ملاحظاتی درباره روندهای بین‌المللی و وضعیت کشور تهیه شده است.
وی ادامه داد: در نقاط همگرایی دارای اولویت، دوره‌های بین‌رشته‌ای یا پژوهشکده‌های اختصاصی شکل بگیرند یا در صورت وجود، تقویت شوند. همچنین برای تقویت فرهنگ همگرایی فناوری‌ها در دانشگاه‌ها نیاز به طراحی و اجرای اقداماتی است. که در این زمینه می توان به مواردی همچون طراحی دوره‌های کوتاه‌مدت مشترک در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد. برای نمونه، دوره مشترک بیوانفورماتیک با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی نرم‌افزار، مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری.
سلطانی به سایر اقدامات در این زمینه اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت علمی و دانشجویان ترغیب شوند که در درس‌ها و سخنرانی‌های علمی دانشکده‌هایی که می‌توانند همکاران بالقوه آنها در نقاط همگرایی باشند، حضور یابند. برای مثال، انتخاب درس برای دانشجویان مهندسی از دانشکده‌های علوم زیستی تسهیل شود. دانشجویان و استادان مشاورِ پایان‌نامه‌ها به تعریف موضوع در نقاط همگرایی دارای اولویت ترغیب شوند.
به گفته وی، مهارت‌هایی مانند تیم‌سازی، مدیریت پروژه و برون‌سپاری از مهم‌ترین ابزارها در تقویت فرهنگ همگرایی فناوری‌ها هستند. دوره‌ها و کارگاه‌هایی در این خصوص طراحی شوند و در دوره‌های درسی تحصیلات تکمیلی خصوصاً در پژوهشکده‌هایی که به نقاط همگرایی می‌پردازند، جای بگیرند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com