0  |  0

مری بارا، اولین مدیرعامل زن صنعت خودرو

مری بارا، اولین مدیرعامل زن صنعت خودرو

تاریخ او را به عنوان اولین مدیرعامل زن یک کمپانی بزرگ سازنده اتومبیل خواهد شناخت. ماری بارا (Mary Barra) کارش را در جنرال موتورز (General Motors) از 18 سالگی و زمانی که دانش‌آموز بود، آغاز کرد و پس از آن در پست‌های مختلف مهندسی و اجرایی در این کمپانی فعالیت داشت تا اینکه در ژانویه 2014 به عنوان مدیرعامل این غول خودرو منصوب شد. مری بارا در موسسه جنرال موتورز که در حال حاضر دانشگاه کترینگ (Kettering University) است، مدرک کارشناسی‌اش را دریافت کرد و در سال 1988 از دانشگاه استنفورد مدرک MBA  گرفت. این مدیرعامل موفق تجربه بیش از سه دهه فعالیت در جنرال موتورز را دارد و در حال حاضر، یکی از زنان ثروتمند جهان محسوب می‌شود. او همچنین در سال 2014 و برای سومین بار، توسط مجله فوربس در فهرست قدرتمندترین زنان جهان قرار گرفت و در سال 2015، مجله فورچون او را در میان قدرتمندترین زنان جهان در صدر فهرست خود قرار داد.

مدیریت دوستانه مدلی مناسب برای مدیران جوان

وقتی به مدیریت می‌اندیشیم، نخستین تصاویری را که بلافاصله در ذهن‌مان به تصویر می‌کشیم، زندگی تجملی، ولخرجی کردن و خودمحوری است، نه کار گروهی. ماری بارا مدیری است که کاملا مخالف این تفکرات است. او شخصی فروتن و به دنبال کار گروهی است که اشتیاق فراوانی برای اعتبار دادن به تیم کاری‌اش دارد تا اینکه بخواهد خودش را در معرض توجه قرار دهد. متواضع بودن لزوما به معنای عدم اعتماد به نفس نیست. بارا اعتماد به نفس کاملی را به نمایش می‌گذارد که دیگران را وادار می‌کند تا به او اطمینان کرده و اعتماد به نفسش را تحسین کنند.

نظم را وارد این دنیای بی‌نظم کنید

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران پیاده کردن نظم و منطق در چرخش پرهیاهوی دنیای امروز تجارت است. زمانی که در سال 2011 بارا به عنوان رئیس محصولات جنرال‌موتورز برگزیده شد، گسترش محصولات جنرال‌موتورز وضع آشفته‌ای داشت. با وجود 30 پلتفرم مختلف، بی‌کیفیتی و عدم ظرفیت در این کمپانی حکمفرما بود. بارا بدون معطلی دست به کار شد، خط تولید را کارآمدتر کرد، کیفیت و راندمان را بهبود بخشید و بین محصولات و نیازهای مشتریان تعادل برقرار کرد. استعداد بارا در به وجود آوردن نظم به بخش پرهرج و مرج گسترش محصولات یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث انتخاب او به عنوان مدیرعامل بعدی جنرال موتورز شد.

از خوب به عالی برسید

جیم کالینز (Jim Collins)، مشاور کسب‌وکار و نویسنده آمریکایی درباره مدل خارپشتی (Hedgehog Model) از برخورد سه عامل اصلی برای رسیدن به موفقیت می‌نویسد: -1 آنچه که عاشقش هستید. -2 کاری که واقعا در آن خوب هستید. -3 چیزی که در ازای کار بی‌وقفه‌تان، از نظر اقتصادی پاداشی برایتان در پی داشته باشد. کار بارا در جنرال‌موتورز خلاصه‌ ایده‌آلی از این مدل است. او عشق و علاقه‌اش را به ماشین در سن پایین کشف کرد. طی سال‌های کاری‌اش آنچه را که در آن خوب بود، گسترش داد.

کارش را با مهندسی پایه آغاز کرد، به سرعت مهارت‌های لازم را در کنترل کیفیت، محصولات، نیروهای انسانی و بسط تولیدات به دست آورد و در نهایت، بارا این توانایی را داشت تا میوه‌های کار بی‌وقفه‌اش را برداشت کند. بارا به جای اینکه به قدم بعدی خودش برای بالا رفتن جایگاهش بیندیشد، کارش را با قرار دادن اولویت‌های کمپانی در راس همه چیز ادامه داد. او تمام تمرکزش را روی موفقیت جایگاهی که در آن قرار داشت، قرار داد و در هر یک از پست‌هایی که در جنرال موتورز به دست آورد، فوق‌العاده عمل کرد.

هرگز یادگیری را متوقف نکنید

تصمیم بارا برای اینکه زمانی را از کار پرمشغله‌اش فاصله بگیرد و در مدرسه کسب‌وکار هاروارد حضور پیدا کند، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بارا برای یادگیری و گسترش دانش است. او در هریک از پست‌های مهمی که در جنرال‌موتورز داشت، مهارت‌های مهم و اساسی را آموخت. حالا در پست مهم مدیرعاملی، او بیشتر به گسترش مهارت‌هایش در زمینه امور مالی، بازاریابی و فروش می‌پردازد.

با دیگران با احترام برخورد کنید

ماری بارا زنی باهوش و قابل اعتماد است که به دیگران اهمیت می‌دهد. در سال 2009، زمانی که مسئول منابع انسانی جنرال موتورز بود، تصویر HR را که مربوط به بخش نیروهای انسانی بود به تصویر چهره انسان تغییر داد و بر مسئولیت‌پذیری و قابل اتکا بودن افراد تاکید کرد. نمی‌توانید تصور کنید که این مسئله چقدر می‌تواند به توانمندسازی نیروی کارتان کمک کند، زمانی که یک مدیر، کارمندان را توانمند و قابل اعتنا می‌داند، به جای آنکه به آنها به چشم یک عدد در خط مونتاژ نگاه کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: فرصت امروز
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com