1  |  4

هر آنچه باید درباره‌ی اوراق قرضه بنجل بدانید

هر آنچه باید درباره‌ی اوراق قرضه بنجل بدانید

برای بسیاری از سرمایه گذاران، اوراق قرضه بنجل یادآور سرمایه‌گذاران بلند پرواز و کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری در دهه 1980 میلادی است. از کسانی مانند ایوان بوسکی و مایکل میلکن، به‌عنوان پادشاهان اوراق قرضه بنجل یاد می‌شود؛ اما نباید شرایط شما را فریب دهد. اگر دارنده صندوق اوراق قرضه هستید، این سرمایه‌گذاری‌های به نظر بی‌ارزش ممکن است هم اکنون در سبد پرتفوی شما وجود داشته باشند.

اوراق قرضه بنجل چیست؟

از دید تحلیلی اوراق بنجل دقیقاً مانند اوراق عادی است. این اوراق IOU (اسناد بدهی) هستند، مقداری مبلغی که به شما پرداخته‌می شود، اصل مبلغ اوراق قرضه است در تاریخ سررسید بازپرداخت خواهد شد به علاوه مبلغی است که به صورت دوره‌ای به عنوان بهره پولی که قرض داده‌اید، دریافت‌ خواهید کرد. اوراق قرضه بنجل به دلیل کیفیت اعتباری ناشران‌شان با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک ازین اوراق با توجه به کیفیت اعتباری دسته‌بندی شده و در یکی از دو دسته زیر قرار می گیرند.

اوراق قرضه معتبر: این اوراق توسط قرض دهندگان با ریسک کم و یا متوسط منتشر می شوند. رتبه‌بندی اوراق قرضه در این دسته بین AAA_BBB است. اوراق قرضه معتبر بازده کمی می‌دهند ولی در عوض ریسک نکول‌شان بسیار کم است.

اوراق قرضه بنجل: این اوراق بازده بالایی به دارندگان اوراق قرضه پرداخت می‌کنند؛ زیرا چاره‌ی دیگری ندارند. رتبه‌ی اعتباری پائین آنها تامین مالی با هزینه‌ی کم را برای‌شان دشوار می‌کند. رتبه‌ی این نوع اوراق از BB به بعد است (این رتبه‌بندی‌ها توسط موسسه S&P و مودیز صورت می‌گیرد).

رتبه‌بندی اوراق قرضه، تابعی از رتبه‌بندی اعتباری شرکت است. شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌ در آنها ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاران دراد، مشخصاً رتبه‌ی اعتباری بالاتری دارند و شرکت‌های با ریسک بیشترتر رتبه‌ی اعتباری پایینتری را از آن خود می‌کنند.

اگرچه اوراق بنجل بهره زیادی می‌پردازند اما همچنان ریسک‌شان بالاتر از میانگین ریسک شرکتی است ممکن است اوراق قرضه آن نکول ‌کند. ازلحاظ تاریخی بهره اوراق بنجل به طور میانگین 6.4 درصد از اوراق خزانه بیشتر‌ است.

اوراق بنجل را می توان به دو دسته‌ی دیگر نیز تقسیم کرد:

قرضه های تنزل یافته: این اوراق ابتدا در دسته‌ی اوراق معتبر بوده اند و سپس به خاطر صدور کیفیت اعتباری ضعیف شرکت به سطح اوراق بنجل سقوط کرده اند.

قرضه های ارتقا یافته: این اوراق بر عکس اوراق دسته قبل، ابتدا بنجل بوده اند و سپس به خاطر صدور بهبود کیفیت اعتباری شرکت در دسته‌ی معتبر قرار گرفته اند. ممکن است این اوراق هنوز در دسته ی اوراق بنجل باشند اما در حال صعود به سطح اوراق معتبر هستند.

چه کسی باید اوراق بنجل را بخرد؟

قبل از اینکه اوراق قرضه بنجلی خریداری شود باید به چند نکته توجه کرد. اول از همه همانطور که گفته شد این اوراق ریسک بسیار بالایی دارند. با انتخاب این دسته از اوراق این ریسک را می‌پذیرید که ممکن است هرگز پول‌ خود را پس نگیرید. مورد دوم، سرمایه‌گذاری در اوراق بنجل نیازمند مهارت تجزیه و تحلیل در سطح حرفه ای و داشتن دانش ویژه در مورد اعتبارهای اختصاص یافته به این اوراق قرضه است. درکل، سرمایه‌گذاری در اوراق بنجل برای افراد ثروتمند و ریسک پذیر مناسب است. این بازار به شدت تحت سلطه‌ی سرمایه‌گذاران نهادی قرار دارد. البته باید اشاره کرد که درست نیست گفته شود که سرمایه‌گذاری در اوراق بنجل تنها توسط ثروتمندان باید صورت می‌گیرد. برای بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی استفاده از صندوق های اوراق قرضه با عملکرد بالا بسیار موثر است. این صندوق ها به شما اجازه می‌دهند از افرادی حرفه ای که کار خود را صرف بررسی اوراق بنجل می‌کنند، بهره مند شوید و همچنین ریسک افراد را با تنوع‌بخشی سرمایه‌گذار‌ی ‌ها در دارائی‌های مختلف کاهش می‌دهند.

یک نکته حائز اهمیت این است که قبل از آنکه اوراق بنجل را بخرید به این فکر کنید که تا چه زمانی حاضر هستید پول خود را به وام گیرنده بسپارید. بسیاری از این اوراق به سرمایه گذاران اجازه نمی دهند که تا یک یا دو سال پول‌شان را پس بگیرند. همچنین در نظر داشته باشید که برخی اوقات بازده‌ی اوراق بنجل به نسبت ریسک آن بالا نیست. هر سرمایه‌گذاری می‌تواند شخصاً با بررسی کردن میزان شکاف میان اوراق بنجل و اوراق خزانه این را ارزیابی را انجام دهد.. همانطور که قبلاً اشاره شد، بازده اوراق بنجل 4 تا 6 درصد از اوراق خزانه بیشتر است. اگر پی بردید که بازده مازاد از 4 درصد کمتر است، این بدان معناست که زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اوراق بنجل نیست. نکته‌ی دیگری که باید در نظر داشت ریسک نکول اوراق بنجل است. ساده ترین راه برای اندازه‌گیری این ریسک مراجعه به وب سایت مودیز است.

مورد آخر در مورد اوراق بنجل این است که آنها در پیروی کردن از چرخه رونق و رکود تفاوت چندانی با سهام ندارند. در دهه 1990 میلادی بسیاری از صندوق‌های اوراق قرضه بیش از 30% بازده سالانه بدست آوردند، اما سیلی از نکول می‌تواند باعث بازده منفی بسیار بالایی برای این صندوق‌ها شود

کلام آخر

اوراق بنجل برخلاف اسم‌شان می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های بسیار ارزشمندی برای سرمایه گذاران مطلع و آگاه باشند، اما بازده ذاتی بالای‌ این اوراق ناشی از ریسک ذاتی بالای‌شان است.

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com