0  |  0

تبدیل اماکن فرسوده و متروکه شهری به بستر نوآوری جوانان

تبدیل اماکن فرسوده و متروکه شهری به بستر نوآوری جوانان

در آیین امضای تفاهم نامه استقرار استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در اماکن فرسوده و متروکه شهرداری تهران گفت: شهرداری همواره حامی ایده های خلاقانه و نوآورانه است و با همکاری شهرداری تهران، زمینه امضای این تفاهمنامه در راستای استقرار شرکت های دانش بنیان، استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و فناوری بافتهای فرسوده و اماکن متروکه پایتخت فراهم شد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت ایجاد مراکزی در تهران به عنوان محل تجمع استارتاپ ها، مراکز رشد، شرکتهای دانش بنیان، استارتاپ ها و واحدهای فناور با تبدیل بافتهای متروکه و فرسوده به بستری برای شکوفایی این ظرفیتها در مناطق عمدتاً مستعد، جزو مفاد تفاهم نامه با شهرداری تهران است.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان اینکه آینده تهران در دستان نوآوری افزود: تراکم نیروی انسانی متخصص جوان و تحصیلکرده در کنار سرمایه گذاری بخش خصوصی و حضور شرکت های دانش بنیان و استارت آپی در این شهر ضمن ایجاد ظرفیت شهر هوشمند کل پهنه تهران را به یک پارک علم و فناوری تبدیل می کند.
ستاری در حضور افشانی شهردار تهران با اشاره به فرآیند مستمر تغییر اماکن متروکه و بافتهای فرسوده تهران به کارخانجات مراکز نوآوری گفت: با کمک شهرداری تهران، در حالی‌که تعدادی از کارخانجات نوآوری در تهران فعال است، تنها یکی از این مراکز می‌تواند بیش از ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کارآفرین را در خود جای دهد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تحول بنیادین مفهوم آموزش با حرکت به سوی شهر هوشمند و فناور گفت: در آینده مفهوم آموزش به طور کلی دستخوش تحول خواهد شد و مفهوم آموزش تا لحظه مرگ و یادگیری روزانه محقق می شود.
وی ادامه داد: با بیان این‌که یکی از بنیادهای این‌ تفاهم‌نامه فرهنگسازی و ترویج علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار کرد: شهری که هر روزه به مردم یک خدمت فناورانه جدید ارائه می دهد و افراد جامعه با فناوری های نو در ارتباط هستند فرهنگ جدیدی بر پایه شهر هوشمند شکل می گیرد و افراد ساکن در این شهر به طور مستمر در معرض آموزش های جدید با خدمتی تازه مواجه اند که زندگی را برای آنان آسانتر می کند.
ستاری با اشاره به ظرفیت بالقوه پایتخت کشور برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند، فن آور و نوآور افزود: بر اساس آخرین گزارش شاخص های جهانی نوآوری(Gii) تهران جزوه ۵۰ شهر برتر فناوری دنیا قرار دارد و این قابلیت را داراست که به یک شهر هوشمند و فناور تبدیل شود این درحالیست که کمتر شهری را می توان یافت که ضمن بهرهمندی از حجم قابل توجهی از مراکز علمی دانشگاهی در یک وسعت جغرافیایی مشخص با بهره مندی از ظرفیت بالای نیروی انسانی دارای پتانسیل بالایی در ارائه خدمات فناورانه و نوآورانه باشد که ارائه هر خدمتی را توجیه پذیر می کند.
سید محمدعلی افشانی شهردار تهران در این مراسم با بیان این‌که یکی از اولویت‌های شهرداری تهران احیای بافت‌های فرسوده شهری و متروکه برای توسعه محلات است، زیست پذیر شدن بافت‌های ناکارآمد و فرسوده به عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری است و اکنون قصد داریم فراتر از توسعه ساختمان‌ها، توسعه پایدار محلات را به کمک فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم کنیم.
وی ادامه داد: برای افزایش زیرشاخص های زیست پذیری در پایتخت با تمام نهادها و دستگاه های اجرایی که می توانند نقش آفرین باشند از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به همکاری می کنیم.
وی با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان و نوآور برای توسعه واقعی بافت ناکارآمد شهری گفت: شهرداری ساختمان‌ها و زمین و مجموعه منابعی که می تواند برای حمایت در اختیار این شرکت ها بگذارد را با همکاری معاونت علمی و فناوری انجام می دهد تا هم بافت ناکارآمد به طور پایدار توسعه پیدا کند و هم جوانان با استعداد در این بهبود کیفیت مشارکت داشته باشند.
رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی در امکان فرسوده و متروکه تهران
تفاهم‌نامه‌همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران با هدف استفاده از ظرفیت های موجود شهرداری تهران در شناسایی و واگذاری ساختمان ها و پهنه های صنعتی متروکه و فضاهای قابل استفاده در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری برای میزبانی استارت آپ ها و شتاب دهنده ها با هدف بهره برداری از اثرات توسعه ای و ارزش افزوده حاصل از استقرار آنها در راستای بازآفرینی شهری منعقد شد.
بر اساس این تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک، توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان و استفاده از قابلیت های کلان شهر تهران با تأکید بر توانمندسازی ساکنان بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران در دستور کار دو دستگاه قرار گرفت.
ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و علم و فناوری به عنوان یکی از مؤلفه های مهم اقتصاد مقاومتی، جریان‌سازی و بهره‌برداری از اثرات توسعه ای و ارزش افزوده اقتصادی- اجتماعی و اشتغال آفرینی) استقرار استارتاپها و کسب و کارهای دانش بنیان در راستای بازآفرینی فضاهای متروکه شهری- صنعتی از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.
شایسته یادآوری است، این تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای اجرایی‌شدن دارای یک کمیته مشترک همکاری متشکل از معاونین دو نهاد به صورت نوبه‌ای و با دستور شخصی تشکیل می‌شود و پیگیر اجرای مفاد تفاهمنامه خواهد بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com