0  |  0

در صنایع فضایی اوضاع کسب‌و‌کار خوب نیست

در صنایع فضایی اوضاع کسب‌و‌کار خوب نیست

فناوری فضایی به مجموعه دانش‌ها و فناوری‌های مرتبط با بررسی فضای اطراف کره‌زمین گفته می‌شود. در دنیای امروز که پیشرفت تکنولوژی زندگی بشر را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است، انتقال تکنولوژی در صنایع فضایی از اهمیتی دو چندان برخوردار است.
به گزارش ایسنا، انتقال تکنولوژی در صنایع فضایی به معنای توسعه صنایع فضایی است. صنایعی که کشور برای رشد در زمینه‌های اقتصادی و فناوری نیازمند آن است. مفهوم انتقال تکنولوژی در صنایع مختلف کاربرد دارد و در تمام سطوح کسب‌وکار از کسب‌وکارهای خرد گرفته تا اشتغال‌های کلان نقش محوری بازی می‌کند.
کسب و کارهای فضاپایه در حوزه فناوری فضایی، کسب و کاری است که به منظور تولید محصولات فناوری فضایی ایجاد شده و یا حداقل از یک فناوری فضایی در جهت تولید محصول استفاده کند. تاسیس تعداد مشخصی شرکت در حوزه فناوری‌های فضایی، تجاری‌سازی ایده‌های مرتبط در این حوزه و ارتقای شرکت‌های فعال وابسته از جمله اهداف توسعه کسب و کارهای فضاپایه در فناوری فضایی است. سوژه‌های هدف اکوسیستم فضای شامل صنایع و مجریان فضایی، نهادهای سرمایه گذار، نهادهای حمایت‌گر شامل مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شتابدهنده‌ها، سازمان‌های حاکمیتی قوانین و استانداردها، صاحبان ایده، تیم‌ها استارتاپ‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی محتلف در سطح کشور است.
تعداد 770 نفر و حدود 56 درصد از افراد کشور در بخش خصوصی فناوری‌های فضایی مشغول به کار هستند. به گفته عمران مرادی، یک پژوهشگر علوم فضایی در اصفهان، انتقال تکنولوژی در صنایع فضایی ضروریتی انکارناپذیر است، تکنولوژی که در ایران به دنبال توسعه آن هستیم و پیشرفت در آن زمینه‌ساز توسعه و ارتقای اقتصادی و فناوری در کشور خواهد بود.
ضرورت توجه به خصوصی سازی حوزه فناوری فضایی
عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی صنایع فضایی باید در ایران اتفاق بیفتد، اظهار کرد: بخش خصوصی ایران توانمندی کار در این حوزه را دارد.
مرادی افزود: تمام صنایع با مفهوم انتقال تکنولوژی مواجهند، اما انتقال تکنولوژی در صنایع فضایی تفاوت خاصی با دیگر صنایع دارد. از جمله اینکه تولیدات در صنایع فضایی، به صورت واحد و دستی است و عموما تولید انبوه صورت نمی‌گیرد. علاوه بر اینکه هزینه تولید محصولات در این حوزه بالا است که همین امر ریسک تولید را نیز افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: صنایع فضایی نیازمند تکنولوژی پیچیده و حرفه‌ای است که تنها به دست افراد کاملا متخصص قابل اجرا است. همچنین برخی اطلاعات قابل دسترس نیست و ممکن است محرمانه باشد. این ویژگی‌ها منجر به تفاوت حوزه صنایع فضایی با دیگر صنایع موجود شده است.
این مدرس و پژوهشگر نجوم و فضا ویژگی اصلی صنایع فضایی را بین رشته‌ای بودن آن عنوان کرد و افزود: در صنایع فضایی به تعداد زیادی از رشته‌های مختلف نیاز است.
به گفته وی تکنولوژی دارای چهار رکن اساسی است که شامل مغز افزار یا همان افراد متخصص، سازمان افزار یا همان ساختار سازمانی و تکنولوژی نرم افزار و سخت افزار است.
عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان بر ضرورت انتخاب مناسب تکنولوژی تاکید کرد و افزود: در صورت انتخاب اشتباه، انتقال تکنولوژی صنایع فضایی با شکست روبرو خواهد شد، ممکن است یک تکنولوژی در یک کشور خوب جواب دهد، اما در کشور ما الزاما مناسب نباشد. پس انتخاب تکنولوژی مناسب و سرمایه‌گذاری در آن اهمیت بالایی دارد.
وی انتقال تکنولوژی را شامل سه مرحله اعلام کرد و افزود: جذب تکنولوژی، استقرار و انطباق تکنولوژی و نگهداری و توسعه و انتشار تکنولوژی از جمله مهم‌ترین شروط است.
مرادی در خصوص جایگاه ایران در حوزه فناوری فضایی گفت: متاسفانه در صنایع فضایی اوضاع شغلی مناسب نیست، به دلیل اینکه صنایع فضایی نیازمند حمایت‌های مالی دولت است و نخستین بخشی که با وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور دچار مشکل می‌شود، صنایع فضایی است.
عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان ورود بخش خصوصی به صنایع فضایی را فرصتی برای شکوفایی رویداد کسب و کار در صنایع فضایی عنوان کرد و گفت: چند سالی است که مجموعه فضایی کشور به این نتیجه رسیده که بخش خصوصی باید وارد شود،‌ در حال حاضر در بخش کارآفرینی صنایع فضایی در کشور اقداماتی صورت گرفته است.
مرادی تاکید کرد: به هیچ وجه نباید ناامید بود، چین کشوری که در صنایع فضایی خیلی عقب بود و زمانی که به حوزه صنایع فضایی وارد شد، آمریکا سفینه‌های خودش را به فضا فرستاده بود، اما در حال حاضر آمریکا در خیلی از مسائل نیازمند چین است.
وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم به کمک نیروی انسانی باهوش و علاقمند و پرانرژی می‌توان مرزهای این دانش را طی کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com