0  |  0

سازوکار جدید در فین‌استارز؛ تامین مالی استارت‌آپ‌های فین‌تک سریع‌تر می‌شود

سازوکار جدید در فین‌استارز؛ تامین مالی استارت‌آپ‌های فین‌تک سریع‌تر می‌شود

امیر هامونی در همایش «نقش مالی اسلامی در اقتصاد؛ قدمی به سوی ثبات» ابتدا به ذکر تاریخچه مختصری از سندباکس پرداخت و گفت: دفتر حفاظت مالی مشتریان ایالات متحده در سال 2012 از سندباکس به‌عنوان کاتالیزور پروژه یاد کرده و نخستین نسخه سندباکس مقرراتی بریتانیا در اوایل سال 2017 و با نام هاب‌های فعال (Active Hubs) آغازشده است.
به گفته امیر هامونی سرعت بهره‌گیری از این سازوکار جدید تا بدان جاست که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان مانند مالزی، استرالیا، اندونزی، ژاپن، هند، هنگ‌کنگ، ایرلند، سوئیس، کانادا و آمریکا از سندباکس در سرویس‌های مالی، بانک‌های مرکزی و یا آژانس‌های خدمات مالی این کشورها استفاده می‌شود و لازم است در ایران نیز به علت فرایند زمان‌بر راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید به علت همسو نبودن قوانین از سازوکار سندباکس بهره گرفت.
هامونی استفاده از سندباکس را که یکی از رایج‌ترین واژه‌ها در حوزه فین‌تک به شمار می‌رود از آن‌ جهت دارای ضرورت دانست که شرایط لازم را برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای فعال در زمینه فین‌تک آماده می‌کند؛ به تصویب قوانین و مقررات قابل اجرا کمک کرده و توسعه ابزارهای جدید مالی را در بازار سرمایه تسهیل می‌کند.
مدیرعامل فرابورس ایران در باب ضرورت استفاده از سازو‌کار سندباکس در بازار سرمایه کشور توضیح داد: فرایند جاری برای راه‌اندازی ابزار‌های مالی جدید در بازار سرمایه ایران پروسه‌ای است که حداقل یک سال زمان می‌برد و پس از پشت سر گذاشتن گام‌‌های مختلفی از قبیل انطباق این ابزار جدید با شریعت اسلام و بررسی آن از دیدگاه فقهی، انطباق آن با مقررات، تایید این ابزار توسط سازمان بورس و شورای‌عالی بورس، اخذ مجوزهای لازم و در نهایت عرضه عمومی صورت می‌گیرد.
وی با تاکید مجدد بر اینکه فرایند راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی در بازار سرمایه در حال حاضر زمان‌بر است، اظهار کرد: به عنوان مثال راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان به دلیل طولانی بودن زمانی که در هر مرحله صرف شد و در نهایت طی شدن کامل این پروسه 7 سال به طول انجامید؛ برای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و اسناد خزانه اسلامی سه سال؛ اوراق رهنی یک‌ونیم سال؛ بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق اجاره نیز دو سال برای راه‌اندازی و عرضه عمومی زمان طی شد که اگر از سازو‌کار سندباکس در این خصوص استفاده شود پروسه زمانی آن کاهش قابل ملاحظه‌‌ای می‌یابد.
مدیرعامل فرابورس ایران زمانی که در هر گام برای راه‌اندازی یک ابزار جدید مالی طی می‌شود با بهره‌گیری از فرایند سندباکس، به این صورت تشریح کرد که در مرحله انطباق با شریعت، یک هفته، اثبات محتوی یک هفته، عرضه محدود یک هفته و بازخورد و عرضه عمومی سه ماه تا یکسال این فرایند به طول خواهد انجامید که در مقایسه با حالت قبل، در زمان صرفه‌جویی می‌شود.
فین‌استارز، نخستین سندباکس فین‌تک در بازار سرمایه ایران
وی همچنین از فین‌استارز به عنوان بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تک در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یاد کرد که با هدف رفع نیازهای فناورانه بازارهای مالی کشور از سال1395 در حال برگزاری است و طی این رویداد استارت‌‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، ایده‌پردازان و به طور کلی کنشگران این عرصه بنا به نقش خود در اکوسیستم نوآوری گرد هم جمع می‌شوند تا با تعامل سازنده و هدفمند با یکدیگر از آخرین نوآوری‌ها در این حوزه سخن بگویند و برای توسعه کسب‌وکار خود به جذب سرمایه بپردازند.
به گفته وی بهره‌گیری از سندباکس در فین‌استارز که به نوعی اجماعی از استارت‌آپ‌های فین‌تک به شمار می‌رود موجب می‌شود که دسترسی به اطلاعات و داده‌های قابل اعتماد و در زمان واقعی برای استارت‌آپ‌های فین‌تک فراهم شود، این اطلاعات با شفافیت کامل در اختیار آن‌ها قرار گیرد و تشویق به استفاده از داده‌ها با حفظ حریم خصوصی مشتریان به وجود آید.
وی در نهایت فرابورس را پیش‌قدم حمایت از کسب‌وکارهای نوآورانه و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌های مختلف به ویژه فین‌تک قلمداد کرد که این مهم را از طریق راه‌اندازی بازار دارایی فکری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، تابلو دانش‌بنیان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و رویداد فین‌استارز اجرایی کرده است و حال در پی آن است سازوکار سندباکس را در فین‌استارز به کار گیرد تا فرایند تامین مالی استارت‌آپ‌ها از طریق فروش سهام یا اوراق به سرمایه‌گذاران خصوصی و به کارگیری ابزارهای مالی جدید بیش از پیش فراهم و تسریع شود.
نقش فین‌تک در کاهش هزینه‌های IT
 همچنین مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تبیین رویکرد‌های سازمان بورس در حوزه دانش‌بنیان به مباحثی از جمله چیستی فین‌تک و کاربرد‌های آن اشاره کرد و گفت که این تکنولوژی جدید در توصیف بسیاری از مدل‌های نوآورانه کسب‌وکار به کار می‌رود و پتانسیل ایجاد دگرگونی مالی را دارد.
مطهره مروج با اشاره به اهمیت و ضرورت فین‌تک در بازارهای مالی به نقش آن در کاهش هزینه‌های IT اشاره کرد و سپس به تشریح رویکرد‌های سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) و فعالیت‌های تازه این سازمان در زمینه فین‌تک پرداخت.
وی در ادامه اقدامات اخیر انجام‌شده در حوزه فین‌تک در بازار سرمایه ایران را از جمله برگزاری فین‌استارز، تامین مالی جمعی، تشکیل کار‌گروه فین‌تک در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و... شرح داد و گفت فرابورس ایران مدل پیشنهادی سندباکس را برای همگام‌سازی قوانین با سرعت بالای نوآوری‌ها در حوزه فین‌تک پیشنهاد کرده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com