0  |  2

چه چیزی باعث نابودی اکثر استارتاپ‌ها می‌شود؟

چه چیزی باعث نابودی اکثر استارتاپ‌ها می‌شود؟

بعضی دلایل نابودی استارتاپ‌ها عبارتند از:

  • صرف زمان زیاد برای ساخت چیزی که مردم آن را نمی‌خواهند
  • عدم درک چشم‌انداز محصول
  • تصمیمات ضعیف در مورد استخدام افراد

مسائل رفتاری، فرهنگی و بین‌فردی، یکی از بزرگ‌ترین عوامل نابودی استارتاپ‌ها هستند، ولی به ندرت مورد بررسی قرار می‌گیرند. این مسائل بسیار شخصی هستند و بنیانگذاران گاهی می‌ترسند با این مسائل مواجه شوند و حتی می‌ترسند در برابر دنیا به این مسائل اعتراف کنند. وقتی شرکت به هر قیمتی روی اجرای ایده و رشدش تمرکز می‌کند، به راحتی ترس، شک، بی‌اعتمادی، اضطراب و استرس ایجاد می‌شود که می‌تواند به ورشکستگی، فرسودگی و سقوط منجر شود.

آنچه که نیاز است، رهبری واقعی، متواضعانه و هوشیارانه است، نوعی رهبری که از خودشناسی حاصل می‌شود. از آنجایی که فرهنگ استارتاپ در نهایت منعکس‌کننده‌ی فرهنگ بنیانگذار آن است، شاید بهترین چیزی که می‌توانید انجام دهید این باشد که به وضوح مشخص کنید خودتان چه کسی هستید. بسیاری از افراد وقتی به درون خود می‌نگرند از آنچه که ممکن است در مورد خود بفهمند وحشت دارند، به خصوص افراد بلندپروازی که انگیزه‌های درونی پیچیده دارند.

بعضی افراد فکر می‌کنند در استارتاپ فقط کار مطرح است و همیشه باید کار کنند. ولی استارتاپ‌ها بسیار شخصی‌تر و صمیمانه‌تر از کسب و کارهای بزرگ هستند. مفهوم «کار بی‌وقفه» در استارتاپ، ویزگی‌های انسانی ما را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و ما را نسبت به بسیاری از احساسات و تجربیاتی که برای توسعه‌ی خودمان نیاز هستند بی‌احساس می‌کند و با قطب‌نمای درونی که منبع عمیق‌ترین انگیزه‌های درونی ماست در تضاد است.

چه چیزی باعث نابودی اکثر استارتاپ‌ها می‌شود؟

 ترس دیگر این است که خودآزمایی واقعی، می‌تواند نقاب نفس (ضمیر) ما را (که هر روز در تعاملات خود از آن استفاده می‌کنیم) به خطر اندازد. نفس و ضمیر، ریشه‌ی رنج‌ها و زحمت‌ها است. برداشتن نقاب و بررسی ضمیر و نفس خودمان که در زیر آن است ممکن است بسیار ناراحت‌کننده باشد.

خوشبختانه کار پرزحمت، نفس را از پا درمی‌آورد. اکثر افراد بعد از عرق‌ ریختن‌ها، اشک‌ها و خواب‌های دیرهنگام شبانه، از ادامه‌ی کار بازمی‌مانند و در نهایت حقیقت‌شان را می‌شناسند و می‌فهمند که به چه کسی تبدیل شده‌اند و از هدف، چشم‌انداز، ارزش‌ها، عشق و معنی واقعی خود مطلع می‌شوند.

متاسفانه گاهی شرکت در میانه‌ی مسیر از بین می‌رود. عواقب تفکر عمیق درباره‌ی خود می‌تواند وسیع باشد. ما با عبور از این مسیرهای دشوار، این شانس را داریم، قدرت شخصی عمیق‌تری را برای تغییر زندگی به دست آوریم. در اکثر لحظات دشوار، رشد خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

برگرفته از سایت medium.com

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برای مطالعه بیشتر:

چگونه از مهم‌ترین عوامل نابودی استارتاپ‌مان اجتناب کنیم؟

با یک مدل کسب و کار سودآور از شکست استارتاپ تان جلوگیری کنید

چهار شیوه مؤثر در جلوگیری از شکست استارتاپ ها

چرا 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‎خورند؟

به‌رغم تلاش‌های بسیار، استارت‌آپم شکست خورد

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com