0  |  2

5 گام برای بهبود مدیریت زنجیره تامین

5 گام برای بهبود مدیریت زنجیره تامین

آیا به‌دنبال راهی برای بهبود مدیریت زنجیره تامین کسب و کارتان هستید؟ در این مطلب پنچ مرحله برای اجرای دستورالعمل جدید مدیریت زنجیره تامین معرفی می کنیم..امیدواریم این پنچ گام باعث بهبود عملکرد سازمان شما در مدیریت زنجیره تامین شوند:

۱.قرار دادن افراد مناسب در جایگاه شغلی مناسب

برای پیاده‌سازی مدیریت زنجیره تامین باید چگونگی تاثیر عملکرد خود بر سایر افراد داخل سازمان یا افراد بالادست و پایین‌دست زنجیره‌ی تامین را درک کنید. اگر فردی در جایگاه شغلی خود نمی‌تواند این تاثیر را درک کند باید آموزش ببیند تا بتواند بهتر عمل کند اما اگر نمی‌خواهد یا نمی‌تواند آموزش ببیند پس فرد مناسبی برای این شغل نیست. قرار دادن افراد مناسب در مشاغل مناسب اولین گام در اجرای استراتژی زنجیره تامین موثر است.

۲.به‌کارگیری فناوری مناسب در زمان و مکان مناسب

زنجیره‌ی تامین به تکنولوژی وابسته است. این تکنولوژی می‌تواند خیلی ساده مثل یک وایت برد با یادداشت‌های کوچکی باشد که هر روز بروز می‌شوند یا ممکن است تکنولوژی پیچیده‌ای مثل یک نرم‌افزار منابع انسانی (ERP) جدید باشد.

هر عملکردی در کسب و کار، نیازهای تکنولوژیکی متفاوتی دارد ولی مدیران ارشد باید تشخیص دهند کدام تکنولوژی به زنجیره‌ی تامین قدرت ایجاد و جذب ارزش می‌دهد.  پس گام دوم در پیاده‌سازی مدیریت زنجیره‌ی تامین به‌کارگیری تکنولوژی مناسب در زمان و مکان مناسب است.

۳.تمرکز بر روابط و همکاری‌های داخلی

هنگامی که به چارت سازمانی نگاه کنید به سادگی می‌توانید درک کنید که ساختار سنتی کسب و کار باعث به وجود آمدن رقابت بر سر تقسیم‌بندی منابع محدود شده است و غالباً واحدهای مختلف اهداف متضادی را دنبال می‌کنند. مدیریت از دیدگاه زنجیره تامین کمک می‌کند تا گسستگی بین واحدها را کاهش دهید و همکاری موثری بین واحدها ایجاد کنید.

با تغییر تمرکز از موفقیت بخش‌های جداگانه به عملکرد کلی زنجیره‌ی تامین سازمان، واحدها بیش از پیش برای موفقیت به یکدیگر وابسته می‌شوند. تیم‌های فروش باید با تیم‌های عملیاتی همکاری کنند، تیم‌های لجستیک باید با تیم‌های تدارکاتی همکاری کنند و همه‌ی افراد باید استراتژی شرکت را درک کنند و در راستای اهداف مشترکی که از این استراتژی حمایت می‌کنند، کار کنند.

5 گام برای بهبود مدیریت زنجیره تامین

۴.هدایت کردن روابط و همکاری‌های خارجی

در روابط تجاری سنتی، معاملات بیشتر خود محور هستند به این معنی که خریداران و تامین‌کنندگان هر یک به دنبال برنده شدن خودشان (win-Lose Game) در قرارداد هستند. تامین کنندگان در تلاش برای افزایش سود خود و خریداران در تلاش برای خرید با قیمت کمتر هستند. اما این رویکرد می‌تواند به هر دو طرف آسیب برساند، زیرا نه تنها باعث ایجاد ارزش نمی‌شود بلکه ارزش ها را از بین می‌برد.

برای ایجاد روابط پایدار در یک زنجیره تامین مناسب، هر طرف باید به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده در رابطه باشد. در واقع خریداران و تامین‌کنندگان به جای خود محوری باید به دنبال راه‌های پایدار برای به اشتراک‌گذاری ارزش در قرارداد باشند.

هدف برای هر دو طرف معامله این است که زنجیره‌ی تامین در طول زمان موفق و دارای ارزش افزوده باشد. این رویکرد برخلاف رویکرد سنتی است که سعی می‌کرد حتی یک واحد پول را به بهای آسیب در بلند مدت به نفع یکی از طرفین، جابجا کند.

۵.به کارگیری مدیریت پروژه

زنجیره‌ی تامین پویا است. سازمان‌ها از طریق پروژه‌ها به تغییرات پاسخ می‌دهند. بنابراین آخرین گام در دستور کار جدید زنجیره‌ی تامین، پیاده‌سازی توانایی‌های مدیریت پروژه قدرتمند است. آموزش مدیریت پروژه‌ی عالی به افراد سازمان و داشتن مدیران پروژه حرفه‌ای، کلید کسب اطمینان از سرعت پاسخ گویی زنجیره‌ی تامین شما به تغییرات مشتریان، تامین‌کنندگان و سازمان است.

بیشتر بخوانید: مفهوم تاب آوری در زنجیره تامین

مترجم: بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت  www.dummies.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com