0  |  5

7 توصیه مهم برای مدیریت زنجیره تامین از زبان کارآفرین کارآزموده

7 توصیه مهم برای مدیریت زنجیره تامین از زبان کارآفرین کارآزموده

«فرانکو اکویلا»، مدیر عامل شرکت Iplayco در بریتیش کلمبیا است. کسب و کار او در سال 1999 فعالیتش را شروع کرد و اینک بسیار موفق است و مشتریانی در بیش از 55 کشور جهان دارد.
شرکت IPlayCo  شرکت بین المللی طراحی سفارشی، ساخت انواع مناطق بازی در محیط داخلی و ایجاد تم برای کودکان نوپا، دانش‌آموزان و بزرگسالان است. او می‌گوید: ما برخلاف بسیاری از تولیدکنندگانی که ابتدا به مشتریان وعده می‌دهند بعد با تامین‌کنندگان‌شان به‌دنبال راه‌حل می‌گردند، عمل می‌کنیم. ما هرگز بدون مشاوره با تامین‌کنندگان، به مشتریان خود وعده‌ای نمی‌دهیم.

این کارآفرین موفق 7 استراتژی مدیریت زنجیره‌ی تامین را به شرح زیر معرفی می‌کند:

1. تامین‌کنندگان مناسب را انتخاب کنید:

از ابتدا، نیازهای خود را برای تامین‌کنندگان روشن کنید. به‌طور مثال «اکویلا» تامین‌کننده‌هایی را انتخاب می‌کند که استانداردهای پایدار عملکرد ایمنی تجهیزات را متناسب با تامین نیازهای این شرکت و با کیفیت سازگار تولید می‌کنند.

2. چندین تامین‌کننده برای هر محصول داشته باشید:

به توصیه‌ی «اکویلا»، هرگز فقط به یک تامین‌کننده برای هر محصول اکتفا نکنید، زیرا اتفاقات متفاوتی ممکن است فعالیت تامین‌کنندگان را با اختلال مواجه کنند، مانند بلایای طبیعی، آتش‌سوزی و...! اگر برای هر محصول بیش از یک تامین‌کننده داشته باشید، آمادگی لازم برای رویارویی با بدترین حالت ممکن را خواهید داشت. 

  «ما هرگز بدون مشاوره با تامین‌کنندگان، به مشتریان خود وعده‌ای نمی‌دهیم.»  

3. ارتباط منظم برقرار کنید:

شما که قصد ندارید تامین‌کنندگان خود را غافل‌گیر کنید. در این راستا «اکویلا» ارتباط ثابت و منظمی با تامین‌کنندگان خود برقرار می‌کند. او می‌گوید: ما از طریق برگزار کردن جلسات منظمی به تامین‌کنندگان اجازه می‌دهیم تا از اتفاقات درحال وقوع و برنامه‌ریزی‌های ما برای اقدامات آتی، آگاه شوند. تامین‌کنندگان به این نشست‌ها علاقه دارند و باعث ایجاد وفاداری در آن‌ها می‌شود، زیرا از این طریق می‌توانند خود را آماده کنند و به‌طور کامل از انتظاراتی که از ما دارند، آگاه شوند.

بیشتر بخوانید: 5 گام برای بهبود مدیریت زنجیره تامین
4. اعتماد متقابل ایجاد کنید:

از آن‌جایی که «اکویلا» تامین‌کنندگان را در حلقه‌ای برای پروژه‌های آینده حفظ می‌کند، اطمینان دارد که اگر در شرایطی با فوریت بالا قرار بگیرد، می‌تواند روی کمک آن‌ها حساب کند.

۷ توصیه برای مدیریت زنجیره تامین از زبان کارآفرین کارآزموده5. اشتباهات صادقانه را جریمه نکنید:

زمانی که یکی از تامین‌کنندگان Iplayco متوجه یک اشتباه محاسباتی در شعاع یکی از قطعات فایبرگلاس شد، ساعت‌ها را صرف اصلاح اشتباه کرد تا محصول را مجدد برای ارسال به موقع به سوئد بارگیری کند. اکویلا در این موقعیت نه تنها با آن‌ها قطع ارتباط نکرد، بلکه ضمن پرداخت کمک هزینه‌ی بارگیری مجدد، به کار کردن با آن‌ها ادامه داد.
او می‌گوید: ما نمی‌خواهیم برای تامین‌کنندگان خود، تهدید ایجاد کنیم، هر کسی ممکن است اشتباه کند، اما من می‌توانم تضمین کنم که آن‌ها‌ از تکرار نشدن این اشتباه، مطمئن هستند.

6. در مورد قیمت‌گذاری مذاکره کنید:

آن دسته از تامین‌کنندگانی که می‌دانند چه انتظاری از شرایط آینده‌ی کسب و کار دارند، مجبور نیستند به‌طور مداوم در جستجوی قراردادهای جدید باشند. اکویلا می‌گوید: ما هم در عوض انتظاراتی داریم. در نتیجه مذاکره به یک معامله امتیازدهنده‌ی قیمت‌گذاری تبدیل می‌شود.

7. ثبت سفارشات مداوم را در نظر بگیرید:

اکویلا می‌گوید ما به سفارش حداقل مقدار پایبندیم و مطابق با نیازهای‌مان سفارش می‌دهیم. دستورالعمل ثبت سفارش مداوم، به حفظ جریان تولید کمک می‌کند و اگر تاریخ مشخصی به مشتری اعلام کنیم، مطمئن خواهیم شد که این تاریخ محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مفهوم تاب آوری در زنجیره تامین
مترجم: بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com