0  |  0

برگزاری رویداد جامع ساخت افزایشی ایران

برگزاری رویداد جامع ساخت افزایشی ایران

همزمان با دومین رویداد جامع ساخت افزایشی ایران مسابقه ملی چاپ سه بعدی ویژه دانش آموزان، دبیران و دانشجویان به صورت مجزا وبه عنوان یکی از بخش‌های این رویداد برگزار می‌شود.
فناوری چاپ سه بعدی برای دانش آموزان نه تنها به درک بهتر هندسه اشیاء کمک قابل توجهی می کند، بلکه می‌تواند خلاقیت و توانایی آنها را در حل مسئله تقویت کند. علاوه بر یک درک عمیق سه بعدی از اشیا، این روند به دانش آموزان در داشتن استدلال منطقی، تفکر خلاق و توانایی در حل مسئله کمک می کند. در این راستا مسابقه چاپ سه بعدی برای دانش آموزان و دبیران همزمان با دومین رویداد ساخت افزایشی برگزار می شود. در این برنامه موضوع های زیر برای این مسابقه ها در نظر گرفته شده است.
همچنین برای دانش آموزان مقطع دبستان ساخت منجنیق موضوعی است که مد نظر قرار گرفته شده است و هدف ساخت یک منجنیق با استفاده از پرینتر سه بعدی است که بتواند یگ گوی به وزن حدودی 10 گرم و قطر حدودی 15 میلیمتر که توسط برگزارکنندگان در اختیار شرکت کنندگان قرار داده می شود را به بیشترین مسافت پرتاب کند. شرکت کنندگان در این بخش 5 پرتاب به وسیله پرتابه ای که از سوی برگزار کنندگان مسابقه در اختیارشان قرار می گیرد انجام می دهند و میزان برد هر یک از پرتاب هایی که دورن مسیر فرود آید ثبت می شود. اما در مقطع متوسطه دوره اول و دوم موضوع سازه فشاری است و هدف ساخت سازه ای با استفاده از پرینتر سه بعدی است که بتواند بیشترین نیروی فشاری را در عین سبکی تحمل کند. جوایز مسابقه دانش آموزان رتبه اول 15 میلیون ریال، رتبه دوم 12 میلیون ریال، رتبه سوم 8 میلیون ریال است.
در بخش دبیران نیز موضوع ساخت یک وسیله کمک آموزشی با استفاده از پرینتر سه بعدی مطرح است که این وسیله باید نوآورانه باشد. در هر یک از بخش های فوق شرکت کنندگان باید مستندات طرح خود را پیش از شروع مسابقه و در مهلت مقرر به هیئت داوران ارائه دهند. جوایز مسابقه دبیران رتبه اول 20 میلیون ریال، رتبه دوم 16 میلیون ریال، رتبه سوم 10 میلیون ریال است.
موضوع مسابقه این دوره بخش دانشجویی، ساخت قطعاتی سبک با قابلیت تحمل بار فشاری است. ساختارهای سه بعدی متخلخل درکاربردهای زیادی از بدن انسان گرفته (ساختار استخوان جمجمه) تا بدنه شاتل‌های فضایی وجود دارند. برای شرکت در این مسابقه لازم است قطعات پلیمری مکعبی شکل با ابعاد 5*5*5 سانتی متر مکعب به صورت سازه هایی مشبک، توخالی و کاملا یکپارچه با یکی از روش‌های ساخت برهم افزا به طور کامل (و فاقد هر گونه قطعه خارجی) در یک فرآیند ساخته شوند. استفاده از هر نوع ماده پلیمری (یا پلیمر تقویت شده) برای پرینت بلامانع می باشد. طراحی باید برای تحمل بیشترین بار فشاری و کمترین وزن سازه صورت گیرد. لازم است که وزن قطعه در حالت مکعب کمتر از 80 گرم بوده و فایل Gcode همراه قطعه ارسال شود. جوایز مسابقه دانشجویی رتبه اول 15 میلیون ریال، رتبه دوم 12 میلیون ریال، رتبه سوم 8 میلیون ریال است.
ساخت سازه‌های سبک با مقاومت و استحکام بالا یکی از خواسته‌های همیشگی طراحان قطعات مهندسی است. با کاهش وزن در سازه‌های متحرک هوایی، دریایی و زمینی مانند هواپیما، کشتی‌، خودرو و قطار می‌توان در میزان سوخت مصرفی، قابلیت حمل بار و مسافر و موارد بسیار دیگری بهبود ایجاد کرد. حتی در صنعت ساختمان، لوازم ورزشی و البسه نیز بحث کاهش وزن به طور جدی مطرح است. در سال‌های اخیر ساخت قطعات با پیچیدگی زیاد با استفاده از پرینترهای سه بعدی امکانپذیر شده است. از این رو طراحان با کمک روش‌های بهینه سازی دست به خلاقیت‌های شگرفی زده‌اند.
این رقابت توسط موسسه ساخت افزایشی ایران و با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همزمان با دومین رویداد جامع ساخت افزایشی ایران 14 تا 16 آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com