0  |  7

راهکارهایی برای حمایت از کسب و کار‌های کوچک و متوسط (SME) در امریکا

راهکارهایی برای حمایت از کسب و کار‌های کوچک و متوسط (SME) در امریکا

سرمایه‌گذاران امروز در پی راه‌هایی برای تقویت بازگشت سرمایۀ خود هستند، زیرا به نظر می‌رسد که بازگشت سرمایه از سرمایه‌گذاری در زمینه‌های سهام، اوراق قرضه و املاک با خطرپذیری بسیار بالایی همراه است. به همین جهت، صاحبان سرمایه به‌دنبال قابلیت‌های بالقو‌ۀ فناوری‌های نوآورانه برای تحقق بخشیدن آرزوهای‌شان در راستای نرخ بازگشت سرمایۀ بالا هستند.

این مشارکت، به‌خصوص آنهایی که روی شرکت‌های کوچک‌تر تمرکز دارند، عموماً تحت عنوان سرمایه‌گذاران حمایتی شناخته می‌شوند. جالب است بدانیم در سال 2004 در آمریکا، سرمایه‌گذاران حمایتی با تأمین 24 میلیارد دلار، 45000 شرکت تازه تأسیس را مورد حمایت قرار دادند که نسبت به سرمایه‌گذاران سنتی پول بیشتری خرج کردند. زیرا این گروه 22 میلیارد دلار برای شرکت‌های تازه تأسیس رو به پیشرفت سرمایه‌گذاری کردند.

برنامه‌های مهمی در این زمینه در امریکا در حال انجام است:

برنامه پژوهش‌های نوآورانۀ کسب و کار‌های کوچک(SBIR)

برنامه تحقیقاتی نوآوری کسب‌و‌کار کوچک (SBIR) یک برنامه بسیار رقابتی است که باعث می‌شود کسب‌و‌کارهای کوچک داخلی درگیر تحقیقات شوند .SBIR با استفاده از یک برنامه مبتنی بر برندهای رقابتی، کسب و کارهای کوچک را قادر می‌سازد تا پتانسیل تکنولوژیکی خود را بررسی کنند و انگیزه کسب سود را از تجارب خود فراهم کنند.

با توسعۀ کسب‌و‌کارهای کوچک درعرصه تحقیق و توسعه کشور، نوآوری با تکنولوژی پیشرفته تحریک می‌شود و ایالات متحده روحیه کارآفرینی را به‌دست می‌آورد، زیرا با نیازهای تحقیق و توسعه خاص خود روبرو می‌شود.

مأموریت SBIR و اهداف برنامه

ماموریت برنامه SBIR عبارت است از: حمایت از پیشرفت علمی و نوآوری‌های تکنولوژیکی از طریق سرمایه‌گذاری صندوق‌های تحقیقاتی فدرال در اولویت‌های مهم آمریکا برای ایجاد اقتصاد قوی ملی.

اهداف برنامه:

  • تحریک نوآوری‌های تکنولوژیک
  • مشاهده نیازهای تحقیق و توسعه فدرال
  • مشارکت در نوآوری و کارآفرینی توسط زنان، افراد مسن و تشویق آن‌ها به فعالیت‌های اجتماعی
  • افزایش تجاری‌سازی بخش خصوصی از نوآوری حاصل از تحقیق و توسعه بودجه فدرال 

راهکارهایی برای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در امریکا

شرکت‌‌‌‌های مشارکتی SBIR

هر ساله، سازمان‌های فدرال با بودجه‌های تحقیق و توسعه خارج از تحقیق و توسعه که بیش از 100 میلیون دلار هستند، باید سه درصد از بودجه تحقیق و توسعه خود را برای این برنامه‌ها اختصاص دهند. در حال حاضر، 11 سازمان فدرال در برنامه SBIR شرکت دارند:

  • وزارت کشاورزی
  • وزارت بازرگانی - موسسه ملی استاندارد و فناوری
  • وزارت بازرگانی - اداره ملی اقیانوسی و جوی
  • وزارت دفاع
  • وزارت آموزش و پرورش
  • وزارت انرژی
  • وزارت بهداشت و خدمات انسانی
  • وزارت امنیت داخلی
  • وزارت حمل و نقل
  • آژانس حفاظت محیط زیست
  • اداره ملی هواشناسی و فضایی
  • بنیاد ملی علوم

هر آژانس برنامه خود را در دستورالعمل‌های کنگره قرار می‌دهد. این آژانس‌ها موضوعات مربوط به تحقیق و توسعه را در دعوت‌های خود تعریف می‌کنند و پیشنهادها را از شرکت‌های کوچک پذیرش می‌کنند. جوایز براساس رقابت پس از ارزیابی پیشنهاد می‌شود.

فرصت رقابتی برای کسب و کار کوچک

SBIR به بخش کارآفرینی اهمیت می‌‌دهد زیرا بر این باور است که بیشتر نوآوری‌ها و نوآوران رشد می‌کنند. با این حال، خطر و هزینه انجام تحقیقات جدی در زمینه تحقیق و توسعه اغلب فراتر از توان بسیاری از شرکت‌های کوچک است.

با رزرو یک درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه فدرال برای کسب‌و‌کارهای کوچک ،SBIR از کسب و کار کوچک محافظت می‌کند و آن را قادر می‌سازد تا در سطح کسب و کار بزرگ‌تر رقابت کنند.

SBIR به مراحل بحرانی راه‌اندازی و توسعه مراجعه می‌کند و تجاری‌‌سازی تکنولوژی، محصول یا خدمات را تشویق می‌کند که به نوبه خود اقتصاد ایالات متحده را تحریک می‌کند. از زمان تصویب آن در سال 1982، برنامه SBIR به هزاران کسب‌و‌کار کوچک کمک کرده است تا برای جوایز تحقیق و توسعه فدرال رقابت کنند. کمک‌های آنها باعث تقویت دفاع ملی، حفاظت از محیط زیست، مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته و بهبود توانایی در مدیریت اطلاعات و دستکاری داده‌ها شده است. 

  «در طی سال‌های اخیر انسان‌ها بیشترین تاثیر را بر ایجاد ثروت بیشتر و کاهش تهی‌دستی و افزایش امید به زندگی نسبت به سال‌های قبل داشته‌اند. این موفقیت به‌خاطر تلاش‌های کارآفرینان، اندیشمندان، خلاقان و نوآوران، ایجاد شده است که به راستی آن‌ها قهرمانان دنیای ما هستند.»  

برنامه انتقال فناوری کسب و کارهای کوچک (STTR)

انتقال فناوری کسب و کار کوچک (STTR) یک برنامه دیگر است که فرصت‌های مالی را درعرصه تحقیق و توسعه نوآوری فدرال گسترش می‌دهد. طرح اصلی این برنامه گسترش مشارکت بخش دولتی‌/‌خصوصی است تا امکان سرمایه‌گذاری مشترک برای شرکت‌های کوچک و موسسات پژوهشی غیر‌انتفاعی را فراهم کند.

مهم‌ترین نقش STTR این است که شکاف بین عملکرد علم پایه و تجاری‌سازی نوآوری‌های حاصل را از بین ببرد.

برنامه مشارکت فدرال و دولت (FAST)

برنامه همکاری فدرال و دولت فن‌آوری (FAST) یک برنامه کمک‌های رقابتی است که برای تقویت رقابت‌های تکنولوژیکی کسب‌و‌کارهای کوچک طراحی شده است. این شرکت مشارکت شرکت‌های تکنولوژیکی کوچک را در نوآوری و تجاری‌سازی تکنولوژی جدید بهبود می بخشد. به این ترتیب ایالات متحده را در زمینه تحقیق و توسعه و علم و فناوری نگه می دارد.

درباره جوایز Tibbetts و تالار مشاهیر

هر سال صدها شرکت در برنامه SBIR شرکت می‌کنند. هرسال این شرکت‌ها با جایزه Tibbetts به رسمیت شناخته می‌شوند. آن دسته از شرکت‌هایی که سالیان سال با این برتری ادامه می‌دهند با جایزه SBIR Hall of Fame شناخته می‌شوند.

و...

در شرایط حاضر زندگی همه ما وابسته به اعمال تفکر در مورد ایجاد فناوری‌های نو و پیاده‌سازی آن‌ها است. در این زمانه که توسعه فناوری با سرعت انجام می‌گیرد و ارتباطات جهانی نیز روز به روز سریع‌تر می‌شوند، اغلب افراد قادر به درک اهمیت اساسی دارائی‌های معنوی هستند.

علاوه بر این، افراد روحیۀ کارآفرینی برای راه‌اندازی کسب و کار را نیز به خوبی درک می‌کنند. در این میان افرادی برنده خواهند بود که بدانند چگونه ایده‌های خود را مورد استفاده قرار دهند و از آن‌ها محصولات تجاری تهیه کنند.

نویسنده: حمیدرضا قدبیگی (کارشناس فنی بازار ملی ایران)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com