0  |  1

آمارهایی از وضعیت کارآفرینی بانوان ایرانی

آمارهایی از وضعیت کارآفرینی بانوان ایرانی

معاون رئیس جمهور در اموز زنان و خانواده با ارائه آماری از میزان تحصیلات زنان و مردان در دانشگاه‌های کشور، گفت: نسبت درصد زنان و مردان در مقطع کارشناسی مساوی است. در کارشناسی ارشد تعداد بانوان بیشتر از مردان است اما ناگهان در مقطع دکتری حضور زنان کاهش چشمگیری دارد و سهم زنان به عنوان پژوهشگر در سال ۲۰۱۵ در زمینه های پژوهش، توسعه پایدار، امنیت و صلح در حال نوسان است. معصومه ابتکار در دومین روز از اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو(سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی) که در مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری در شیراز در حال برگزاری است در مورد جایگاه زنان در علم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: مسئله مهمی که برای بشریت به خصوص مسلمانان مطرح است این است که معتقدند دانش مسیر نجات در زندگی دنیوی و اخروی است و قدرت واقعی زندگی در دانش نهفته است. دانش امروزه به توسعه پایدار و داشتن جامعه سالم و خوشبخت منتهی می شود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما اهمیت دانش را درک می کنیم و می دانیم آیسسکو در این زمینه گام های بزرگی برداشته و دستاوردهای مهمی داشته است اما مسیر طولانی در پیش داریم.
وی گفت: یکی از مسائل مهمی که از نظر علم و فناوری با آن مواجه هستیم، عدالت از نظر دسترسی به فرصت ها برای زنان و مردان است. دسترسی برابر به کیفیت آموزش از چالش‌های اصلی جوامع است چرا که هنوز در برخی جوامع زنان از نظر دسترسی به آموزش کیفی از مردان عقب تر هستند.
ابتکار افزود: کشورهای اسلامی در تلاش هستند دسترسی زنان و مردان به آموزش کیفی را در تمام سطوح تضمین کند و زنان از مردان عقب تر نباشند، این هدفی اسلامی، شرعی و دینی است و به اصول دینی ما نزدیک است و آن را از غرب عاریه نگرفته ایم و اصلی مبتنی بر توسعه پایدار است که به خوبی آن را درک می کنیم.
به گفته معاون رئیس جمهور، آموزش و دانش صرفاً اختصاص به نخبگان ندارد بلکه برای تمام بشریت است و باید دسترسی به برابری آموزشی و برابری گروه های آسیب پذیر را به آموزش تسهیل کنیم.
وی اظهار کرد: برای دستیبابی زنان به فعالیت های علم و فناوری در کشورهای اسلامی، باید سیاستگذاری ها و هدف گذاری هایی صورت گیرد، الگوهای جهانی باید ایجاد کنیم. ترغیب نسل جوان برای فعالیت در حوزه های علمی و پیشرفت در این مسیر نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه است که باید به آن توجه کرد.
به گفته ابتکار، آمارها نشان می دهد ۲۸ درصد از پژوهشگران دنیا را زنان تشکیل می دهند که علت این آمار پایین در خصوص فعالیت زنان در حوزه پژوهش این است که بانوان متوجه هستند وظایف مختلفی در خانواده برای تربیت فرزندان و پشتیبانی از خانواده بر عهده دارند و ما نیز نباید از واقعیت اهمیت نقش زنان در خانواده، صرفنظر کنیم.
وی در ادامه سخنرانی خود با ارائه آماری از میزان تحصیلات زنان و مردان در دانشگاه های کشور، گفت: نسبت درصد زنان و مردان در مقطع کارشناسی مساوی است. در کارشناسی ارشد تعداد بانوان بیشتر از مردان است اما ناگهان در مقطع دکتری حضور زنان کاهش چشمگیری دارد و سهم زنان به عنوان پژوهشگر در سال ۲۰۱۵ در زمینه های پژوهش، توسعه پایدار، امنیت و صلح در حال نوسان است.
به گفته ابتکار، متاسفانه در کشورهای اسلامی به دلیل جنگ و ناآرامی های داخلی، دسترسی زنان به آموزش کاهش یافته است بنابراین در این کشورها نیازمند آرامش به عنوان پیش نیاز جهت شکوفایی علم و فناوری هستیم
وی با بیان اینکه نسبت زنان و مردان در حوزه پژوهش و توسعه ۱۴ درصد است، گفت: این آمار در کشورهای مختلف بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است اما زنان در کل کمتر از ۲۰ درصد در پژوهش و توسعه سهم دارند.
ابتکار با تاکید بر اینکه تعداد پژوهشگران زن در حوزه های علوم، فناوری، ریاضی و مهندسی به طور ناگهانی کاهش می یابد، یادآور شد: آیسسکو و کشورهای عضو باید طرح و راهکار ملی برای پرداختن به این بحث داشته باشند و بررسی کنند چرا دسترسی زنان به پژوهش و توسعه کم است.
معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مورد دسترسی زنان بر اساس رشته های دانشگاهی به حوزه آموزش گفت: زنان در رشته های آموزش، سلامت، هنر، علوم انسانی و حتی علوم پایه پیشتاز هستند اما در حوزه آی تی، مهندسی، ساخت و تولید، تعداد زنان به ناگهان کاهش می یابد.
وی یکی از مهمترین دلایل کاهش فعالیت زنان در حوزه های مذکور را ترجیح آنان برای ایفای نقش مادری به عنوان یکی از اعضای اصلی خانواده دانست و تاکید کرد: دولت باید فرصت هایی برای زنان فراهم کنیم تا نقش مادری و فعالیت در حوزه علم و فناوری را به خوبی ایفا کنند. برای رسیدن به این هدف لازم است ایجاد مراکز مراقبت روزانه از کودکان، تشویق همسران برای کمک به زنان در امور خانواده و ایجاد فرصت بیشتر برای زنان از سوی همسران برای فعالیت در حوزه های علم و فناوری در جامعه مد نظر است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده سیاستهای دولت برای حمایت از این سه راهکار و حضور زنان در حوزه های یاد شده اشاره و تاکید کرد: ما در این زمینه سیاستگذاری های ملی داریم تا بتوانیم حضور زنان را در جامعه تضمین کنیم. در حال حاضر در دوره تصدی چهار ساله دکتر روحانی در تلاشیم ۳۰ درصد ادارات دولتی به زنان اختصاص یابد. رویکرد بسیار جدی در دولت داریم تا خانمها را در سطوح مختلف مدیریتی منصوب کنیم در واقع ما نیازمند ایجاد تعادل بین نقشی که خانم ها در کشور در حوزه های اقتصادی، سیاسی و علم و فناوری ایفا می‌کنند با نقش مهمی که در خانواده دارند، هستیم و باید متوجه باشیم نیاز نیست خانم ها نقش خانواده را قربانی کنند و به آن قیمت در جامعه فعالیت کنند، ما باید از ایجاد این تعادل حمایت کنیم و این مهم از سیاستگذاری های ما در ایران است.
ابتکار با اشاره به تفاوتهای جنسیتی در جهان، گفت: گاهی اوقات تفاوت های جنسیتی از دسترسی خانم ها به آموزش جلوگیری می کنند که در برخی از کشورها با عناوین مرتبط با اسلام می بینیم که خانم ها را از آموزش محروم می کند، چنین دیدگاه های انحرافی هنوز هم در کشورها و مناطق تحت کنترل داعش است، نه فقط در آسیا و قسمت هایی از افریقا ر خ می دهد بلکه این دیدگاه انحرافی و غیرطبیعی را در بسیاری از کشورها شاهد هستیم
وی در مورد مسائل زیست محیطی، گفت: امروزه کشورها با چالش های زیست محیطی مواجه هستند؛ این چالش های زیست محیطی منجر به جلوگیری از دسترسی زنان به آموزش می شود که در نهایت فقر و خشکسالی را به دنبال دارد؛ این چالش ها روی جوامع ما اثر می گذارد.
ابتکار با بیان اینکه کیفیت تدریس مهم است، افزود: از نظر پرداختی، تبعیض هایی دیده می شود که می تواند دسترسی بانوان را برای ملحق شدن به این حوزه ها تحت الشعاع قرار دهد.
وی با اشاره به الگوهای جهانی به عنوان راهکاری برای افزایش فعالیت زنان در جامعه، اظهار کرد: باید الگوهای جهانی موفق داشته باشیم که در ایران بانوان موفقی در حوزه علم و فناوری داریم؛ مفتخرم بگویم در ایران الگوهای خوبی داریم به عنوان مثال مرحوم مریم میرزاخانی اولین زن در دنیا و تنها بانوی ایرانی بود که در زمان حیاتش موفق به دریافت جایزه فیلدز به عنوان نوبل ریاضی شد.
به گفته ابتکار، مرحوم میرزاخانی، این جایزه را نه فقط برای مردم ایران بلکه برای زنان کل دنیا به دست آورد؛ ما باید چنین زنانی را به عنوان الگو معرفی کنیم همچنین باید جوامع را آموزش دهیم که چگونه خانم ها می توانند در این حوزه موفق ظاهر شوند.
وی در مورد درصد تحصیل زنان در ایران، توضیح داد: سهم زنان در تحصیلات تکمیلی از ۳۱ درصد در سال ۱۹۹۷ به بیش از ۶۰ درصد رسیده است اما هنوز ۴۷ درصد در بسیاری از حوزه ها فاصله برابری با مردان داریم.
معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به جمعیت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری دانشجویان در ایران، اظهار کرد: از این تعداد دو میلیون دانشجوی دختر و دو میلیون ۳۰۰ هزار دانشجوی پسر داریم؛ در این زمینه بانوان به نسبت مساوی با آقایان در ورود به تحصیلات تکمیلی علاقمند هستند.
ابتکار در ادامه افزود: آمارها نشان می دهد که در ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۵ درصد زنان تحصیلات تکمیلی داشتند اما در حال حاضر بیش از ۲۷ درصد از زنان ایرانی تحصیلات تکمیلی دارند.
وی تاکید کرد: این خلاء و فاصله جنسیتی در بین اعضای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بیشتر مشهود است.
ابتکار در ادامه با تاکید بر خلاء موجود در حوزه تحقیق و توسعه گفت: ما در ایران راهبردهای ملی برای پشتیبانی از پژوهش و توسعه داریم، در سطح دانشگاه ها از طریق پارک های علم وفناوری، مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی دانشگاهها در حال حرکت در مسیری هستیم . در مسیری حرکت می کنیم که بانوان علاقمند به بسیاری از موسسات بخش خصوصی مبتنی بر علم هستند و شرکت های دانش بنیان در این مراکز کارآفرین هستند.
وی در مورد سیاست‌های ملی مبتنی بر علم و دانش بنیان در بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان بر تشویق و توانمندسازی بانوان برای مشارکت در این بخش تاکید کرد.
ابتکار با بیان اینکه نیازمند به آموختن هستیم و باید به تبادل تجربیات در آیسسکو بپردازیم، اظهار امیدواری کرد که در این زمینه استراتژی واضح و مبرهنی داشته باشیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com