0  |  9

پنج نیروی رقابتی شرکت «نایک» را بشناسیم

پنج نیروی رقابتی شرکت «نایک» را بشناسیم

شرکت نایک، شرکت چند ملیتی شناخته‌شده در حوزه تولید لوازم وزرشی است. این شرکت درسال ۱۹۶۵ مشغول به فعالیت شد و در سال ۱۹۷۱ رسما نام نایک را برای خود انتخاب کرد. نایک با برند‌سازی بسیار قوی به یکی از معروف ترین و محبوب ترین برند‌ها در بین مردم تبدیل شده‌است، اما حتی این شرکت قدرت‌مند در بازاری که مشغول به رقابت است نیازمند بررسی ۵نیروی رقابتی خود می‌باشد.

  « در دنیای کسب و کار، رقبا مثل شیر گرسنه در کمین‌اند تا شرکت شمارا ببلعند! »  

۱ . قدرت رقابت رقبای موجود در صنعت :

به طورحتم در این بازار رقبای بسیار و با استراتژی‌های رقابتی فراوان وجود دارد. این عامل روی زیست بودم صنعت و عملکرد شرکت‌ها تاثیر گذار است.

۱-۱ . نرخ رشد بازار :

نرخ رشد بازار یکی از عوامل قدرتمند برای شرکت نایک و دیگر شرکت‌های حاضر در این حوزه است، چرا که شرکت‌ها در بازاری مشغول به رقابت هستند که نرخ رشد پایینی دارد و فرصت رشد را برای شرکت‌های حاضر فراهم می‌کند.

۲-۱. تعداد رقبا:

تعداد رقبای مشغول به فعالیت در این حوزه کم است و این عامل رقابتی خوبی برای شرکت نایک است. می‌توان شرکت نایک را به عنوان رهبر بازار معرفی کرد. رهبر بازاری با تعداد رقبای بسیار کم و قوی! رقبای اصلی شرکت نایک شرکت هایی نظیر: آدیداس، پوما و... که در این حوزه برند‌های بسیار قوی را دارا هستند.

۲ . قدرت چانه‌زنی خریداران:

مشتریان  روی کسب‌وکار شرکت‌ها اثرگذار هستند؛ به‌ویژه در دنیای امروز رقابت، که مشتری‌مداری محور اصلی تمامی شرکت‌ها معرفی شده‌است.

۱-۲. هزینه پایین جابه‌جایی تامین‌کنندگان :

مشتریان به راحتی می‌توانند به جای خرید از شرکت نایک، از شرکت های رقیب حاضر در این صنعت خرید کنند. برای مثال در ایران در شهری نظیر تهران نمایندگی هر دو شرکت نایک و آدیداس با فاصله بسیار کمی از هم قرار گرفته است و مشتری به راحتی می‌تواند به جای نایک از آدیداس خرید کند.

۲-۲. نوع کالای درخواستی :

محصولات شرکت نایک عموما در حوزه لوازم و تجهیزات ورزشی است و لوازم ورزشی برای عموم مردم جزئی از کالاهای اساسی قلمداد نمی‌شود به همین دلیل حساسیت خریداران در خرید این نوع کالا افزایش پیدا می‌کند و قدرت چانه‌زنی آن ها افزایش چشم‌گیری دارد .

مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر

۳ . قدرت چانه‌زنی عرضه‌کنندگان :

میزان عرضه محصولات نایک، به عنوان عامل نسبتا ضعیف در بررسی قدرت چانه‌زنی عرضه کنندگان مطرح است، چرا که نایک با توجه به برند معروف جهانی‌اش مشتریان مربوط به خود را داراست.

۴. کالای های جانشین :

در این بازار برای محصولات نایک کالای جایگزین به وفور دیده‌ می‌شود. شرکت‌های قوی فعال در این حوزه و تولید محصولات با قیمت پایین‌تر از شرکت نایک، شدت رقابت را برای این شرکت افزایش می‌دهد.

۵. تهدید ورود رقبای جدید :

از میان تمام این عوامل، این عامل بر شدت رقابت نایک می‌توان گفت کم‌ترین اثر را دارد، چرا که نایک پیشرو این بازار است. برای ورود رقبای جدید در این بازار موانع زیادی وجود دارد. شرکت‌های جدید برای زنده ماندن در این حوزه با وجود چنین رقبای قدرتمندی به سرمایه‌گذاری زیادی نیازمند هستند. هزینه برندسازی برای رقابت با این شرکت‌ها برای تازه واردها به شدت دشوار است.

نویسنده: ملیکا نصیر (دانشجو ارشد مدیریت بازرگانی)

برای مطالعه بیشتر:

بررسی تحلیل ۵ نیروی رقابتی مایکل پورتر

مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر برای شرکت خرده فروشی سیرز

آمیخته بازاریابی (4p) شرکت نایک

اینجا «مدل ۵ نیروی رقابتی مایکل پورتر» را آنلاین و آسان طراحی کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
دیدگاه ها
مجتبی فعال

سه شنبه 22 آبان 1397 ساعت 16:58

عالی بود

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com