0  |  4

آیا راه‌اندازی استارت‌آپ ناب بدون سرمایه امکان‌پذیر است؟

آیا راه‌اندازی استارت‌آپ ناب بدون سرمایه امکان‌پذیر است؟

این سوال برای بسیاری از کارآفرینان جوان که درمراحل شروع استارت‌آپ خودشان هستند، مبهم است. «آستین لوسون» کارآفرین موفقی که سابقه‌ی خوبی در راه‌اندازی کسب‌و‌کار و مربی‌گری فنی کسب و کار دارد، دراین‌باره می‌گوید:

من سال‌های شکست خود را به یاد می‌آورم. سال‌های دردناکی که هر شب با گریه می‌خوابیدم. چگونه می‌توانم آن سال‌ها را فراموش کنم؟ وقتی شروع به کار کردم مثل بسیاری از افراد رویای راه‌اندازی کسب و کاری آنلاین با درآمد میلیونی را داشتم. چه کسی هست که بتواند از چنین رویایی دست بکشد؟!

امروز حقیقتی را در مورد استارت‌آپ ناب بیان می‌کنم که هیچ زمان دیگر کسی آن را نخواهد گفت. من قول می‌دهم به شما کمک کنم. چون  10 سال پیش، خودم آرزو داشتم کسی در این باره با من صحبت می‌کرد. می‌توانم بگویم که استارت‌آپ ناب برای افرادی طراحی شده است که پول ندارند، چون خودم یکی از آن‌ها بودم. شما به دلیل نداشتن سرمایه، از وضع بدی شروع می‌کنید. پس لازم است کاری فوق‌العاده انجام دهید.

وقتی برای اولین بار سفر کارآفرینی‌ام را شروع کردم، توانایی پرداخت قبض‌هایم را هم نداشتم. با توجه به وضعیت مالی نامناسبم، ناخودآگاه به سمت مدل‌های استارت‌آپ ناب جذب شدم. دلیل این انتخاب، نبوغ نبود؛ من چاره‌‌ای نداشتم. این تنها راه رشد من بود.

این کتاب‌های پرفروش را به‌خاطر دارید؟ 

  1. کتاب استارت‌آپ ناب (اریک رایز)
  2. استارت‌آپ صد میلیون دلاری (گریس گیلبو)
  3. میلیونر لپ تاپ (مارک آناستازی) و...

آیا راه‌اندازی استارتاپ ناب بدون سرمایه امکان پذیر است؟

من این کتاب‌ها را مطالعه کردم و سعی کردم از آنها به عنوان راهنما استفاده کنم، اما صادقانه بگویم، هیچ پولی برای سرمایه‌گذاری نداشتم و باید همه چیز را خودم انجام می‌دادم. منظورم از همه چیز به معنای واقعی «همه چیز» است.

طراحی گرافیک، طراحی وب، بهینه‌سازی موتورهای جستجو، بازاریابی آنلاین و بسیاری از مهارت‌های مفید دیگر را که امروز همچنان از آن‌ها استفاده می‌کنم را آموختم. هیچ کدام از این کتاب‌ها این مهارت‌ها را در من به وجود نیاوردند. حتی به من یاد ندادند که چه چیزهایی برای سرمایه‌گذاری تجاری نیاز دارم، اما انگیزه‌ی بیرون رفتن، تلاش کردن و یاد گرفتن را در من ایجاد کردند. باور دارم که با داشتن ایده و تخصص صحیح، موفقیت استارت‌آپ ناب امکان‌پذیر خواهد بود.

حالا بگذارید در مورد سال 2019 صحبت کنیم. آیا استارت‌آپ ناب چیزی است که بتواند در آینده راه‌اندازی شود؟

بازار آنلاین کنونی نسبت به ده سال پیش بسیار متفاوت است و مهم‌تر اینکه در سال 2019 نیز بسیار متفاوت‌تر از الآن خواهد بود.

امروزه ما تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز بسیاری در اختیار داریم. طراحی لوگوی مناسب، طراحی وب‌سایت و تنظیم پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، وظایفی‌ست که هرکسی می‌تواند انجام دهد. اگر شما بعضی از این کارها را هیچ‌وقت انجام ندادید، باید کمی وقت صرف کنید. اما خوشبختانه امروزه دسترسی به منابع آموزشی و ویدیوهای آموزشی بسیار آسان است و شما می‌توانید از این مزایا به نفع خود استفاده کنید.

مشکل پیش‌روی کسب و کارها در سال 2019 چیست؟

یک اصل در مورد کسب و کارها این است که در هر دوره‌ی زمانی باید بتوانند به موفقیت برسند. این موفقیت به مشتریان وابسته است و جذب مشتری هر روز مشکل‌ و مشکل‌تر می‌شود. اما چرا؟

۱.گوگل الگوریتم‌های پویایی دارد:

در سال‌های گذشته کسب و کار جدید می‌توانست در عرض چند هفته بالا بیاید و برای واژگان کلیدی رتبه بگیرد. اما درحال حاضر چندین ماه یا سال زمان لازم است تا کلمات کلیدی با کیفیت رتبه بگیرند. امروزه گوگل به هزاران عامل را برای تعیین این‌که چه کسی باید در رتبه‌بندی گوگل قرار بگیرد، مدنظر قرار می‌دهد. به‌عنوان کسب وکار جدید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که وب‌سایت شما با بسیاری از این نیازها مطابقت نداشته باشد.

در این‌جا فهرستی از عواملی که گوگل برای رتبه‌بندی، درنظر می‌گیرد را معرفی می‌کنیم:

۱.عمر دامنه:

گوگل به‌صورت پیش‌فرض به دامنه‌های قدیمی‌تر، بیشتر اعتماد می‌کند. در نتیجه می‌توانید دامنه‌ی قدیمی‌تر خریداری کنید.

۲.قدرت دامنه:

می‌توانید این قدرت را از طریق بک لینک از سایت‌های با کیفیت و معتبر به‌دست آورید. اما مساله اینجاست که بسیاری از سایت‌های معتبر به‌راحتی به کسب‌و‌کارهای نوپا و بی‌تجربه لینک نمی‌دهند، مگر این‌که کار شما واقعاً مبتکرانه باشد. آیا به اندازه کافی  شما مبتکر و پیشگام هستید؟

۳. کیفیت وب‌سایت، عملکرد روی تلفن همراه و رابط کاربری:

 احتمالا به‌عنوان استارت‌آپ ناب، خودتان وب‌سایت‌تان را طراحی می‌کنید، ولی آیا به‌نظرتان دانش طراحی سایت‌تان آنقدر کافی هست که مطمئن شوید سایت طراحی شده، با الزامات پایه مطابقت دارد؟

این درست است که فقط بهترین‌ها در گوگل، رتبه‌بندی می‌شوند؛ اما چالش اصلی این است که گوگل قصد دارد در سال 2019 تجربه‌ی مشتریان را بهبود ببخشد، از این رو الزامات دشوارتری پیش روی وب‌سایت‌ها قرار خواهد گرفت.

الگوریتم گوگل دلیل اصلی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی است. با این وجود الگوریتم گوگل به سایت‌های نوپا نیز فرصت قرار گرفتن در صفحه‌ی اول را می‌دهد. قرارگرفتن در صفحه‌ی اول گوگل یک انتخاب نیست؛ بلکه الزام است. چون راهکاری بهتر از این راه برای جذب طبیعی مشتریان به سایت وجود ندارد.

  «از خانه بیرون بروید، خلاق باشید، کاری نوآورانه انجام دهید و از همه مهم‌تر با خودتان صادق باشید.»  

2. رسانه‌های اجتماعی:

مدت زیادی نیست که فیس‌بوک دامنه دسترسی را که به کسب و کارها اجازه می‌دهد از صفحات‌شان دنبال‌کننده بگیرند، کاهش داده است. یعنی صفحه کسب و کاری با ۱میلیون‌ دنبال‌کننده در فیس بوک، برای هر پست خاصش، تنها به دو تا سه درصد از دنبال‌کنندگان خود دسترسی دارد.

این نکته قابل تاملی است! صفحه‌ا‌ی با میلیون‌ها دنبال‌کننده باید برای دستیابی به فالوورهای موجودش، تبلیغ کند! اینک فیس‌بوک، اینستاگرام را در دست گرفته است و همین اتفاق ممکن است برای این پلتفرم نیز رخ دهد.

نکته این‌جاست که برقراری ارتباط با دنبال‌کنندگان موجود هم برای کسب و کارها به اندازه‌ی کافی دشوار است. حالا فکر می‌کنید ساخت محصول کاملا جدید چقدر دشوار است؟ من فقط می‌خواهم بگویم بدون تبلیغات، تقریباً غیر ممکن است و این سومین گزینه‌ی ما برای ارتباط با مشتریان است.

۳.تبلیغات:

اول این‌که صرفا تخصیص مقدار زیادی پول برای تبلیغات در مغایرت با ارزش‌های استارت‌آپ ناب است. اما هر روزه تعداد کسب و کارهای آنلاین بیشتر می‌شود. به این معنی که افراد بیشتری از طریق پلتفرم‌های فیس‌بوک، اینستاگرام، سایر رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو و بینگ به تبلیغات می‌پردازند، در نتیجه رقابت افزایش یافته است و افزایش هزینه‌ی تبلیغات را به‌دنبال دارد. قیمت‌ تبلیغات هم اکنون نیز بالاست و قرار است در سال‌های آتی باز هم افزایش یابد.

احتمالا مواردی که گفتم تا اندازه‌ای نگران‌تان می‌کند. اما این‌ها واقعیت‌هایی است که کارآفرینان امروزی با آن‌ها مواجه هستند. حالا زمان پاسخ به سوال اول است.

آیا راه‌اندازی استارت‌آپ ناب بدون سرمایه در سال 2019 امکان‌پذیر است؟

پاسخ مطمئناً مثبت است. شاید فکر کنید که این پاسخ با هر چیزی که تا حالا گفتم، مغایرت دارد. اما به پیشنهادم توجه کنید: 

وقت آن رسیده است که کتاب‌ها، استراتژی‌ها و تکنیک‌های قدیمی را دور بیاندازیم، چون دیگر کارساز نیستند. از خواندن کتاب‌های قدیمی و جستجو برای یافتن افرادی که به شما الگوهای گام به گام ثروتمند شدن را بیاموزند، دست بکشید. چنین چیزی اصلا وجود ندارد! از خانه بیرون بروید، خلاق باشید، کاری پیشگامانه انجام دهید و از همه مهم‌تر با خودتان صادق باشید.

سال 2019 زمان فکر کردن خارج از چارچوب‌هاست. چیزهایی را امتحان کنید که قبلاً امتحان نشدند. کسی نمی‌داند شاید شما قرار است، صاحب کسب و کار بزرگ بعدی باشید. هرگز اجازه ندهید کسی به شما بگوید «نمی‌توانید» این کار را انجام دهید، چون می‌توانید و باید چگونگی آن را متوجه شوید. به یاد داشته باشید، اگر این کار آسانی بود، هرکسی می‌توانست آن را انجام دهد. پس رو به جلو حرکت کنید و باور کنید که می‌توانید عالی باشید. برای آشنایی بیشتر با مفهوم استارتاپ ناب ویدیوی زیر را تماشا کنید:

مترجم: بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت medium.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com