0  |  0

برگزاری نشست تبادل تجربیات علم و فناوری

برگزاری نشست تبادل تجربیات علم و فناوری

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی (STEP) توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) و مشارکت دانشگاه‌های برجسته جهان اسلام همه‌ساله در یکی از کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. پیش از برگزاری دوره نخست جایزه مصطفی (ص) ، به‌منظور تحقق اهداف بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشورهای اسلامی طرحی به‌عنوان «نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی» “Science and Technology Exchange Program (STEP) in Islamic Countries” در دستور کار قرار گرفت.
طرحی که ضمن تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان جهان اسلام، به زمینه‌سازی برای ایجاد هم‌افزایی و توسعه همکاری‌های علمی می‌پردازد و زمینه توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا خواهد کرد.
همچنین بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با ارائه حمایت‌های مالی در حوزه پژوهش‌های کاربردی و اتصال پژوهشگران و اساتید جهان اسلام به شبکه‌ای از دانشمندان برجسته، سعی بر تقویت تعاملات علمی در سطح بین‌الملل دارد.
نخستین دوره از مجموعه نشست‌های برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP)، در دی‌ماه سال 1394 هم‌زمان با برگزاری نخستین دوره جایزه مصطفی (ص) در تهران با حضور 60 دانشمند برجسته از کشورهای اسلامی و همکاری فرهنگستان علوم جهان اسلام، فرهنگستان علوم، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و سازمان هلال‌احمر برگزار شد.
دومین گام در برگزاری نشست‌های STEP، با همکاری دانشگاه پوترای مالزی (UPM) و مشارکت فرهنگستان علوم و شبکه دانشمندان جوان مالزی برداشته شد.
این نشست که با محوریت پروفسور عمر یاغی به‌عنوان مدرس و سخنران اصلی و پروفسور جکی‌یینگ برگزار شد، قریب به 200 نفر از اعضای هیأت علمی و پژوهشگر از کشور میزبان، 26 دانشمند برجسته حوزه علم و فناوری نانو از ۱۲ کشور بنگلادش، مصر، هند، ایران، اردن، مالزی، مراکش، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سنگاپور و ترکیه در این نشست حضور داشتند.
دراین نشست ضمن تقویت و توسعه شبکه‌ی دانشمندان جهان اسلام، فرصتی مناسب برای ایجاد فضای همکاری و تعامل را ایجاد کرد. در این نشست برخی زمینه‌های همکاری نیز مورد مذاکره و بررسی اعضا قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به بررسی پروژه‌های مشترک علمی، همکاری در خصوص انتشار مقاله‌های علمی در نشریات معتبر بین‌المللی و بهره‌مندی از تجربیات اجرایی در کشورهای دیگر اشاره کرد.
سومین دوره از نشست استپ همزمان با اعطای دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در دانشگاه‌های مختلف ایران برگزار شد. در این دوره از نشست استپ بیش از 90 دانشمند از 25 کشور در 8 دانشگاه برجسته ایران به بحث و تبادل‌نظر در خصوص روند رشد علم و فناوری در جهان اسلام پرداختند.
دوره چهارم نشست استپ نیز با پیشنهاد کشور عمان در دانشگاه سلطان قابوس عمان، در سال جاری برگزار می‌شود. این نشست در چهار روز متوالی با حضور برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) و دانشمندان و پژوهشگران برجسته جهان اسلام در سه موضوع انرژی، آب و سلامت برگزار می‌شود.
جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.
بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com