0  |  0

کارآفرینی عامل کلیدی توسعه اقتصاد کشور

کارآفرینی عامل کلیدی توسعه اقتصاد کشور

رحیم سرهنگی، مدیر کل بهره وری نیروی کار و کارآفرینی وزارت کار با حضور در مراسم روز جهانی کارآفرینی که در محل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد گفت: در شرایط اقتصادی موجود در چالش هایی نظیر تحریم یکی از مهمترین راهکارهایی که می توان در راستای سیاست های برنامه توسعه کشور با تکیه بر سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص، اهداف توسعه ای را پوشش دهد و مسیر گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد دانش بنیان را تسهیل کند، کارآفرینی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه کارآفرینان امروزه در عرصه جهانی به عنوان افراد خلاق، نوآور و مبتکر منشاء تحولات بزرگی در زمینه های صنعتی، تولیدی و خدماتی شده اند، تاکید کرد: جامعه کارآفرین کشور به مثابه چشمه های جوشان تولید ثروت و ارزش برای کشور هستند. در واقع کارآفرینی به عنوان عامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی شناخته شده است و باید بستر لازم برای رشد آن را نیز فراهم آوریم.
سرهنگی ادامه داد: از این رو برنامه ها و اقدامات موثری بر توسعه کارآفرینی از سوی دولت به ویژه دولت دوازدهم پیش بینی و اجرا شد به طوری که بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال 2018 با بهبود 13 رتبه ای در میان 137 کشور جهان از رتبه 85 به 72 ارتقاء یافته است. همچنین گزارش منتشر شده نشان می دهد رتبه کارآفرینی ایران در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) به 11 رسیده است که در مقایسه با سال قبل 3 رتبه بهبود یافته است. همچنین در این گزارش مشاهده می شود ارکان درک فرصت، پذیرش ریسک، شبکه سازی و پشتیبانی فرهنگی از گلوگاه های اساسی اکوسیستم کشور هستند و ارزش رشد مهارت کسب و کارهای نوپا نسبت به سال 2017افزایش یافته است.
مدیرکل بهره وری نیروی کار و کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر رویکرد این وزارتخانه و جهت گیری سیاست های کارآفرینی در آن بر این اصول قرار داده شده است و بر اساس شاخص های کارآفرینی ایران، برنامه های مختلفی در هول محورهای شبکه سازی کارآفرینان، آموزش مهارت های کارآفرینانه در رده های سنی مختلف تحصیلی و حمایت و پشتیبانی از کارآفرینان خط شکن و پیشگام را در دستور کار قرار داده است. چرا که یکی از نقاط قوت کشور ما دارا بودن سرمایه انسانی نیرومند باتجربه و تحصیلکرده است که با حمایت از این افراد در جهت توسعه کارآفرینی می توانیم موجبات افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش تعداد ثبت اختراعات و ابداعات، تولید دانش فنی، ایجاد اشتغال و توسعه اس ام ای ها، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه و افزایش ثروت ملی را فراهم آورده و گام های بلندی را در جهت رشد اقتصادی برداریم.
وی ادامه داد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال 94 با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی برای نخستین بار از طریق ادارات کل استانی نسبت به برگزاری هفته جهانی کارآفرینی برنامه های متنوع ترویجی را انجام داد که این برنامه ها حاصل از همکاری مشترک وزارت کار به عنوان پرچمدار توسعه کارآفرینی با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به عنوان بازوی اصلی توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور است.
وی تاکید کرد: هدف از این برنامه ایجاد هماهنگی بین بازیگران مختلف اکوسیستم کارآفرینی است و این هفته بهانه ای برای ترویج توسعه و گفتمان کارآفرینی بین اعضای اکوسیستم کارآفرینی کشور است.
وی افزود: نکته قابل تاکید این است که پیشبرد کارآفرینی موضوع گسترده و پیچیده ای است و اجرای موفق برنامه ها و اثربخشی حداکثری آنها منوط به وجود عزم ملی در کنار تعامل جمعی دستگاه های اجرایی است؛ همچنین بدیهی است برای تحکیم فرهنگ پشتیبان کارآفرینی در جامعه نمی توان تنها به برگزاری رویدادهای مختلف در هفته جهانی کارآفرینی اکتفا کرد. کارآفرینی نیازمند ایجاد یک جریان مشترک است و نقش رسانه ها نیز در توسعه کارآفرینی به ویژه در سهم درست جامعه از مفهوم کارآفرینی و همکاری با دانشگاه ها بسیار مهم است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com