صفحه نخست  »  مدیریت  »  کتاب  » 
0  |  0

مدیریت نوآوری 1، یکپارچه‌سازی تغییرات فناورانه بازار و سازمان

مدیریت نوآوری 1، یکپارچه‌سازی تغییرات فناورانه بازار و سازمان

کتاب «مدیریت نوآوری 1، یکپارچه‌سازی تغییرات فناورانه بازار و سازمان»، نوشته‌ی «جو تید و جان بسنت» و ترجمه «محمدرضا آراستی، كامران باقری، مرضیه رستمی، سیاوش ملكی‌فر و جواد نوری»، توسط انتشارات «رسا» در «432» صفحه منتشر شده است.
درباره‌ی کتاب
نوآوری یعنی ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و نیز تغییر در روش خلق و عرضه آنها، با هدف پاسخگویی به بازارهای جدید و نیاز های متغییر مشتریان. انجام این تغییرات نیازمند دیدن پیوندها، کشف فرصت‌ها و استفاده از آنها است. برای تحقیق این مهم، بنگاه‌های اقتصادی باید از دانش، مهارت‌های فناورانه و تجربه کافی در مدیریت فرآیند نوآوری برخوردار باشند. نوآوری، نه تنها در سطح بنگاه، که در سطح فرابنگاهی نیز اهمیت یافته و می‌رود تا به عنصری کلیدی در سیاست گذاری اقتصادی تبدیل شود، تا آنجا که می‌توان نوآوری را موتور پیشران مدرن امروز دانست.

خوانندگان در این کتاب با مفهوم و فرایند نوآوری و همچنین اسرار نوآوری موفق در بنگاه های اقتصادی و شبکه های توسعه فناوری آشنا خواهند شد. نویسندگان کتاب، که از پزوهشگران برجسته مدیریت نوآوری و از مشاوران نام آشنای شرکت‌های بین المللی هستند‌، توانسته‌اند مفاهیم پیچیده را به زبانی ساده و همراه با نمونه‌های کاربردی از دنیای کسب و کار به‌ علاقه‌مندان تقدیم کنند. 

در این مجموعه دو جلدی، فرآیند نوآوری قدم به قدم از مرحله جستجوی ایده‌های نوآورانه، انتخاب صحیح و راهبردی از میان آنها، تبدیل ایده‌ها به محصولات و خدمات جدید و عرضه آنها به بازار و نهایتا بهره‌مندی از منافع نوآوری تشریح شده است. ارائه مثال‌های فراوان و همچنین غنای وبسایت پشتیبان، دو ویژگی ممتاز این اثر ارزشمند به شمار می‌روند.
این کتاب برگردان فارسی مهم‌ترین کتاب مرجع تدریس مدیریت نوآوری که با رضایت نویسندگان و ناشر خارجی (وایلی) و با درج مقدمه ای ویژه از سوی نویسندگان در ایران در دوجلد منتشر شده است، که کتاب حاضر جلد نخست آن است.
چالش نوآوری موضوع تازهای نیست. سازمان‌ها همواره ناگزیر بوده اند برای بقا و رشد خود به تغییر آن چه به بازار عرضه میكنند و تغییر در روش خلق و عرضه آن بیندیشند. اگرچه نوآوری هر روز بیش از پیش به عنوان ابزاری قدرتمند برای تضمین بقاء و رشد و نیز راهكاری مطئمن برای دفاع از موقعیت رقابتی شركتها شناخته م یشود، ولی موفقیت آن را با هیچ روشی نمی توان تضمین كرد. تاریخ نوآوری در فرآیندها و محصولات، مملو است از ایدههایی به ظاهر خوب كه در عمل شكست خورده اند .مشكل اینجا است كه نوآوری در واقع انجام دادن كاری است كه شاید تاكنون سابقه نداشته است و تنها راه برای آگاهی از موفقیت یا عد مموفقیت آن انجام دادن آن است. در عین حال، پژوهشگران به دنبال روشهای نظام مندی هستند كه با مدیریت فرایند نوآوری و شناسایی عواملی كه م یتوانند بر این فرآیند تاثیرگذار باشند، ریسك سرمایهگذاری در زمینه نوآوری را كاهش دهند.

كتاب مدیریت نوآوری كه به قلم شیوای دو محقق برجسته این حوزه، جو تید و جان بسنت، به رشته تحریر درآمده است، بدون شك یكی از بهترین و غنی ترین كتب مرجع در این زمینه به شمار می رود. این اثر حاصل سالها تلاش نویسندگان در پژوهش و ارائه مشاوره به سازمان های معتبر بینالمللی است. به همین دلیل از منظر تركیب نظر (تئوری) و عمل (كاربرد) بی بدیل است. در این كتاب، چارچوبی ساده برای فرایند نوآوری ارائه شده است كه شامل چهار مرحله جستجو، انتخاب، اجرا و تصاحب ارزش است .

اگرچه گام های مذكور در مورد فرایند نوآوری، تازگی نداشته و قبلا در ادبیات توسط دیگر محققین مورد اشاره قرار گرفته اند، ولی هنر نویسندگان كتاب در تشریح جزییات هر مرحله همراه با ذكر مثال های ناب از دنیای كسب و كار است. به علاوه در وبگاه كتاب مجموعه ای از مورد كاوی ها، تمرین ها، ابزارها و منابع تصویری متنوع و مرتبط با مباحث هر بخش از فرایند نوآوری ارائه شده است كه به غنای بیشتر كتاب و فهم بهتر مطالب كمك می كنند . كتاب از شش بخش تشكیل شده است و هر بخش شامل دو فصل است.

در بخش اول كتاب:

چیستی و اهمیت نوآوری و مدیریت آن مورد بحث قرار می گیرد. به علاوه چارچوب چهار مرحله ای مدیریت نوآوری معرفی و به اختصار تشریح می شود.

بخش دوم:

به تاثیر عوامل زمینه ای در موفقیت نوآوری می پردازد و نقش عوامل كلیدی همچون رهبری، ساختار سازمانی، روابط میان كاركنان و نظام انگیزشی را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهد.

بخش سوم:

به نخستین مرحله فرایند نوآوری اختصاص دارد و به این سئوال پاسخ می دهد كه منشا نوآوری چیست و آغاز آن با چه چالش هایی روبرو است. در این بخش همچنین با زیرفعالیت های “جستجو” و ابزارهای مرتبط با آن آشنا می شویم .معمولا در پایان مرحله جستجو با تعداد زیادی ایده های نوآوری روبرو هستیم كه جذابیت یكسانی ندارند و منابع محدود سازمان نیز اجازه پرداختن به همه آنها را نمی دهد. لذا ناچار به “انتخاب” از میان ایده های جذابتر هستیم .

بخش چهارم:

كتاب این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به معیارها، مدل ها و ابزار مناسب برای تصمیم گیری به ویژه در شرایط عدم قطعیت می پردازد.

بخش پنجم:

تحت عنوان “اجرا یا پیاده سازی” به تحقق ایده های نوآوری در عمل اشاره دارد و روش های سازماندهی و مدیریت سبد پروژه های نوآوری را مورد بحث قرار میدهد. در این بخش همچنین سازوكارهای لازم برای پشتیبانی فرایند نوآوری، معرفی می شوند.

بخش پایانی (ششم):

به موضوع تصاحب ارزش از نوآوری پرداخته و به این سئوال پاسخ می دهد كه “چگونه از تلاش های انجام شده در زمینه نوآوری ارزش بیافرینیم و منفعت كسب كنیم؟”. این بخش مفاهیمی چون پذیرش و انتشار نوآوری و نیز روش های توسعه كسب و كار مبتنی بر نوآوری را مورد توجه قرار می دهد.

مطالعه این کتاب نه تنها برای دانشجویان و محققین دانشگاهی بلکه برای مدیران و کارشناسان صنعت نیز توصیه می‌شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com