0  |  0

موانع بر سر راه کارآفرینی در ایلام

موانع بر سر راه کارآفرینی در ایلام

کارآفرین فردی است که با ایده ها و تفکرات خلاقانه منجر به ارائه کالا یا خدماتی به جامعه می شود که توام با ریسک پذیری است.
فرد کارآفرین با پذیرش ریسک های موجود در جامعه تفکر خلاقانه ذهن خود را تبدیل به تولید و ارائه خدمات می کند.
کارآفرینی به ویژه در کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها باعث می شود که در داخل کشور تولید افزایش پیدا کند و تولید که در هر کشوری افزایش پیدا کرد نیازهای ملی آن کشور مرتفع می شود و هم این که در سطح گسترده باعث ایجاد صادرات به کشورهای دیگر می شود.
با ایجاد صادرات در واقع اشتغال مولد را داریم و در پی اشتغال مولد ایجاد اشتغال پویا را در کشور خواهیم داشت، به همین دلیل کارآفرینی و به ویژه کارآفرینی در کسب و کارهای نوپا می تواند منجر به سرمایه گذاری در داخل کشور شود.
مشکلات بر سر راه جوانان برای اشتغال
جوانان زیادی در استان ایلام هستند که کارآفرینی و کارهای نو را شروع می کنند اما با موانع و مشکلاتی روبه رو هستند و معمولا دچار ضعف های زیادی هستند.
بسیاری از آنها برای برای شروع کار دارای مشکلات مالی هستند و نمی توانند به راحتی تسهیلات دریافت کنن، کمک های دولتی نیز بسیار سخت انجام می گیرد، از لحاظ کارهای اداری مثل به دلیل تثبیت کردن کار و ایده خود نیز دچار مشکل می شوند.
کوثر معصومی از کارآفرینان در حوزه آی سی تی در پارک علم و فناوری استان بیان کرد: موفقیت در دنیا برای هر سیستمی از بخش های مختلف انجام می گیرد، کارآفرینی نیز یک گونه موفقیت محسوب می شود.
وی گفت: به نظر من اولین پله و قدم برای موفقیت اعتماد به نفس و ایمانی است که خود فرد می تواند داشته باشد اما همیشه یک سری موانع نیز روبه روی کارآفرینان است مخصوصا اگر جوامع کوچکتر باشد این مسائل به نسبت بیشتر می شود و عمده ترین مسئله از نظر من کمکی است که مسئولین می توانند انجام دهند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال دریافت یک وام معمولی بسیار اذیت کننده و سخت می شود و یک کار آفرین زمانی که در حال خدمت به جامعه است متقابلا جامعه نیز باید به آن کمک کنند، انتظار این است حداقل وام هایی با درصدهای کمتر و با دوندگی کمتر در اختیار کارآفرین قرار دهند.
پرداخت تسهیلات به طرح های مختلف در استان
لیلا سلطانی سرپرست اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام اظهار داشت: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی به صورت عمده چهار طرح تسهیلات خوداشتغالی مشاغل خانگی، طرح تسهیلات سامانه کارا، کارورزی، طرح مشوق های دستمزدی را در حال پیگیری و اجرا دارد.
وی افزود: در قالب این چهار طرح و بر اساس فرآیندهای مربوط به خودشان پیگیر مسئله کارآفرینان و کارجویان هستیم، در زمینه مشاغل خانگی تسهیلاتی را که در اختیار متقاضیان قرار می دهیم به دو صورت مستقل یا خود اشتغالی پرداخت می شود.
سلطانی افزود: فردی که دارای ایده و خلاقیت است با استفاده از این تسهیلات ایده و تفکری را که دارد پیاده سازی می کند، در زمینه تسهیلات خوداشتغالی یا تسهیلات مستقل سقف تسهیلات ۲۰ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می دهیم.
وی عنوان کرد: علاوه بر این افراد خلاق و دارای ایده می توانند تا سقف ۷۰ میلیون تومان از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کنند.
سلطانی بیان داشت: در زمینه طرح تسهیلات در سامانه کارا محدودیت خاصی از لحاظ مبلغ ریالی که به متقاضیان پرداخت می شود را نداریم، صرفا کسانی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند باید ۲۰ درصد آورده داشته باشند و ۸۰ درصد مابقی تسهیلات از طرف دولت پرداخت می شود.
حمایت از کارفرینی در روستاهای ایلام
شکراله شیرخانی مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان نیز اظهار داشت: تسهیلات روستایی در استان ایلام با کارمزد ۴ تا ۶ درصد بین متقاضیان پرداخت شده است.
وی افزود: تا آبان ماه امسال تسهیلات دو هزار و ۹۵ طرح با اشتغالزایی سه هزار و ۶۹۳ نفر پرداخت شده است.
وی ادامه داد: مرحله اول توزیع اعتبارات توسعه ای روستایی استان به مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان در فاز اول پایان یافت و در فاز دوم یعنی ۵۰ درصد دوم که در حدود همین مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان است برابر برنامه ریزی های انجام شده از هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
وی گفت: این اعتبارات خاص نهادهای حمایتی است و مصوب شده که نهادهای حمایتی با هماهنگی دستگاه های اجرایی و کار گروه فنی مخاطبان را ثبت نام و طرح های این افراد را بررسی شود.
به نظر می رسد با توجه به اینکه ایلام استانی محروم است و با مشکلاتی نظیر اشتغال مواجه است ارائه تسهیلات ارزان قیمت و با سهولت ضروری است.
بسیاری از جوانان دارای فکر و ایده هستند که نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان برای پرداخت تسهیلات هستند، شاید اگر سهولت در انجام کارهای اداری جوانان با ایده انجام شود حجم زیادی از جوانان تحصیل کرده استان داری شغل شوند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com