صفحه نخست  »  مدیریت  »  کتاب  » 
0  |  0

راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران

راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران

کتاب «راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران: راهکارهای تواناسازی زنان در راستای برابری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران»، نوشته‌ی «فیروزه صابر»، توسط انتشارات «روشنگران و مطالعات زنان» در «176» صفحه منتشر شده است.

کارآفرینی مقوله ای است که با بهره‌گیری از نوآوری و منابع، می تواند عامل پیشرفت و توسعه ی پایدار گردد. در این مسیر، شناخت استعدادها و فراهم سازی بسترهای فرهنگی لازم، از مهم ترین عواملی هستند که باید از طرف جامعه و دستگاه قدرت مورد توجه قرار گیرد.

در این میان به ظرفیت های زنان توجه لازم نشده‌ است. ایشان برغم آن که سهم قابل تاملی از تحصیل کردگان دانشگاهی را به خود اختصاص داده اند، تا کنون نتوانسته اند جایگاه درخور توجهی در صحنه اقتصادی و اجتماعی در کشورمان به دست آورند.

از طرفی توسعه، در گرو مشارکت همگانی است. به این ترتیب حضور زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی بویژه در چارچوب کارآفرینی، ضرورتی انکار نشدنی است. با این حال در این عرصه ها نیز همواره موانع و مشکلات عدیده ای گریبان گیر زنان بوده است.

کتاب راه های توسعه کارآفرینی زنان در ایران در حقیقت عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد خانم فیروزه صابر است که به بررسی موانع کارآفرینی زنان اشاره دارد. این کتاب در ابتدا به ارائه تعاریف و کلیاتی در باب کارآفرینی می پردازد و با مقایسه کارآفرینی در بین زنان و مردان از منظر اجتماعی و شخصیتی، سختی های این مسیر را برای زنان تشریح می کند.

در ادامه نویسنده با رجوع به کارآفرینی زنان در جهان بیان می دارد که اغلب مشکلات در تمامی کشورها وجود داشته و دارد. از این رو تلاش زنان در تغییر باورهای اجتماعی و اثبات توانمندی ایشان، چاره جویی صاحب نظران و سازمان های غیر دولتی برای ایجاد راه هایی جهت حذف یا کاهش موانع و همچنین سیاست های کلان دستگاه قدرت به منظور اشتغال زنان، مهم ترین عوامل تغییر اجتماعی محسوب می شوند.

دو بخش انتهایی کتاب به وضعیت کارآفرینی زنان در ایران اختصاص دارد. در این پژوهش ۲۰ زن کارآفرین مورد بررسی قرار گرفته اند. هدف از این مطالعه بررسی محدودیت ها و ابتکارات این زنان کارآفرین بوده است تا علاوه بر ارائه الگویی از تجارب، تدابیر و فایق آمدن آنان بر مشکلات، بتوان با بررسی تجارب سایر کشور ها و شناخت موانع کارآفرینی مورد مطالعه در ایران، الگویی برای توسعه ی کارآفرینی زنان بر اساس ارزش های فرهنگی و مذهبی در کشورمان ارائه داد.

بر این اساس در بخش پایانی کتاب نویسنده با گوشزد کردن وظایف جامعه، سازمان های غیر دولتی و دولت ها در قبال اهمیت کارآفرینی زنان، اقدام به ارائه راهکارهایی برای بستر سازی، حمایت گری و شکوفایی کسب و کار های نوین از جانب زنان می کند.

 

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com