0  |  0

برگزاری چالش نوآوری در راستای شهرهوشمند

برگزاری چالش نوآوری در راستای شهرهوشمند

دومین جشنواره تهران هوشمند، با رویدادهای متنوعی همراه است. رویدادهایی که مدت زمان بسیار زیادی برای آن برنامه ریزی شده است.
دکترعلی یقطین، سرپرست دبیرخانه تهران هوشمند روز شنبه با اعلام این که تمام علاقمندان می توانند در این رویداد مهم حضور پیدا کنند اظهار داشت: یکی از رویدادها «هکاتون» یا چالش نوآوری است که طی سه روز چهاردهم تا شانزدهم آذرماه برگزار می شود.
وی ادامه داد: بحث «نوآوری باز» مدت های مدیدی است که در کشورهای پیشرفته باب شده و شرکت های بزرگ اقتصادی روی این حوزه کار می کنند. بر همین اساس برای اولین بار در سطح شهرداری تهران رویدادی را در همین قالب ایجاد کردیم. چون اعتقادمان بر این است که اگر شهرداری تهران بخواهد در حوزه های مدیریتی و خدمت رسانی به شهروندان، تحول جدی صورت بدهد، بدون مشارکت شهروندان و استفاده نکردن از خلاقیت، نوآوری و ایده های جدید استارتآپ ها تقریبا غیرممکن است و شاید نتوان در این حوزه قدم های مثبتی برداشت.
ماموریت ویژه شهرداری
پشتیبانی از اکوسیستم یا زیست بوم نوآوری، از ماموریت های ویژه دور جدید فعالیت های شهرداری تهران است. دبیر جشنواره تهران هوشمند با این توضیح در ادامه گفت :«ما در دبیرخانه تهران هوشمند و فاوا شهرداری برای پشتیبانی از زیست بوم نوآوری برنامه های جدی و مهمی مانند بحث تدوین اسناد پشتیبان و ایجاد پلتفرم هایی را مانند «باهم» که مشارکت شهروندان و استارت آپ ها را در آن داریم دنبال می کنیم. لازم به ذکر است این رویداد برای اولین مرتبه در سطح شهرداری تهران برگزار می شود.»
دکتر یقطین درباره هدف از برگزاری این رویداد گفت: اولین مرتبه است تصمیم گرفته ایم دیتاهایی را که در شهرداری تهران وجود دارد، در اختیار یکسری مجموعه خلاق و نخبگان کشور قرار بدهیم تا این امکان فراهم شود که آنها براساس دیتاهای ما سرویس های خاص تعریف کنند.
شیوه کار به این شکل است که تیم ها و مجموعه های مختلف برای شرکت در این رویداد ثبت نام می کنند و ما API های مورد نیاز را در قالب دیتاهای مختلف به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار می دهیم. تیم های شرکت کننده در قالب چالش هایی که ما برای آن ها تعریف کردیم سیستم هایی را ارائه می دهند. این تیم ها به مدت سه روز با یکدیگر به رقابت می پردازند.»
رقابت نفس گیر
او درباره جزئیات این سه روز گفت: از روز شنبه چهاردهم آذرماه تا جمعه شانزدهم برنامه چالش نوآوری برگزار می شود که در آن جا تیم ها با یکدیگر رقابت می کنند و خروجی شان بعد از ظهر شانزدهم آذر داوری و روز دوم همایش از آن ها تقدیر می شود.
دبیر دومین جشنواره تهران هوشمند درباره مربیان و کارشناسانی که آنها را در این رویداد همراهی می کنند، توضیح داد: ما سعی کردیم کارشناسان و مربیانی که در روز رویداد به تیم ها کمک می کنند تلفیقی از کارشناسان داخل سازمان و متخصص بیرون از شهرداری، شتاب دهنده ها و استارت آپ ها باشند. لازم است بگویم وزن حوزه داوری بیشتر بر دوش نخبگان بیرون از سازمان است اما در بحث مربیان بیشتر آن ها از مدیران و کارشناسان خبره سازمان و کسانی که در این حوزه تبحر دارند انتخاب شدند.
او درباره چگونگی ثبت نام در این رویداد گفت: «در حال حاضر در سایت تهران اسمارت فراخوان را اعلام کرده ایم و ثبت نام امروز سوم آذرماه آغاز شد. واجدین شرایط می توانند پس از ورود به سایت، از طریق پلتفرم «تهران من» برای خود یوزر و پسوورد می سازند. بعد از طی کردن مراحل اولیه، ما API را به کسانی که ثبت نام کرده اند ارائه می دهیم. آنها بین جهار تا پنج روز برای اعلام نظر در خصوص API زمان دارند. بعد از آن چند جلسه توجیهی برگزار می کنیم و روز چهاردهم ماراتن برنامه نویسی خلاقیت کار خود را آغاز می کند.»
بعد از توضیحات دکتر یقطین در خصوص اولین چالش نوآوری تهران هوشمند، او کمی از حال و هوای دبیرخانه شهر هوشمند می گوید: «دبیرخانه شهر هوشمند ذیل شهرداری تهران کار می کند. در شش ماهه نخست امسال، تمام تلاش ما این بود که بتوانیم در حوزه برنامه ریزی و مطالعات اسناد پشتیبان را تکمیل کنیم و به فهم دقیقی برسیم از این که چطور می توانیم تهران را طی یک نقشه راه هدفمند به هوشمندسازی برسانیم.»
پروژه های پایلوت
آن ها برای که دراین مسیر موفق شوند،12 پروژه پایلوت طراحی کردند تمام آن ها اجرایی شده و برخی نیز به بهره برداری رسیده اند: «اجرای پروژه های پایلوت شرایطی را فراهم می کند که ما بتوانیم در آینده مقیاس آن ها را بالا ببریم و به عنوان یک مگاپروژه در سطح شهر تهران ادامه شان بدهیم.
یکی از طرح های پایلوت در حال اجرا، سامانه «تهران من» است که قرار است به زودی به درگاه ارائه سرویس به شهروندان تبدیل شود. در حال حاضر عملا خرید طرح ترافیک از این طریق انجام می شود و در آینده نزدیک سرویس های دیگر نیز روی آن می آیند.»
او در ادامه از طرح کیوسک های هوشمند در شهر تهران گفت: « در حال حاضرسه کیوسک را در منطقه دو شهرداری تهران قرار داده ایم و در آینده در نظر داریم تعداد آن ها را بیشتر کنیم. بحث دیگری که می توانم به آن اشاره کنم، آبیاری هوشمند است که قصد داریم در آینده نزدیک در اراضی عباس آباد اجرا کنیم.
علاوه بر این ها یک پلتفرم دیگر را تحت عنوان «با هم» راه اندازی کرده ایم که آماده بهره برداری است. حدود سه- چهار ماه است که این سایت بالا آمده و شهروندان می توانند چالش مد نظرشان را در آن ثبت کنند و در ادامه مشاهده کنند که چالش شان در چه مسیری است و به چه نقطه ای خواهد رسید. در واقع ما یک فرآیند مشارکت جمعی همراه با نوآوری و خلاقیت و حضور شهروندان را در قالب یک پلتفرم برده ایم و به شدت دنبال آن هستیم تا آن را به بخش های دیگر سازمان فاوا تسری بدهیم. خوشبختانه از سوی استارت آپ ها نیز با استقبال خوبی رو به رو شده ایم.»
بحث دیگری که به همین واسطه توسط دبیرخانه شهر هوشمند و سازمان فاوا طراحی و به صورت پایلوت اجرا شد، سامانه شفافیت است که قراردادهای شهرداری روی آن منتشر می شود. از سال قبل که این سامانه دردسترس قرار گرفت تمام این قراردادهای شهرداری در آن ثبت شده اند. این کار با انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شروع شد و در حال حاضر به بالای 250 میلیون تومان رسیده و در آینده مقدارش از این نیز کمتر می شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com