1  |  1

خلاقیت و نوآوری لازمه کارآفرینی‌ست

خلاقیت و نوآوری لازمه کارآفرینی‌ست

رضا زنگنه مطلق در آیین معارفه سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس با اشاره به اهمیت دانشگاه های کارآفرین ابراز داشت: امروزه دانشگاهی تاثیرگذار است که بر مرزهای علمی دنیا حرکت می‌کند و می تواند رشد علمی خود را به صورت عملی در جامعه در ابعاد گوناگون اشاعه دهد.
زنگنه مطلق افزود: دانشگاه های نسل سوم در بعد پژوهشی علاوه بر تولید مقالات به حوزه فناوری نیز توجه می کنند و با اشاعه کسب و کار و خلق شغل می توانند با صنعت به صورت پایاپای همکاری کنند.
وی با بیان اینکه امروزه کارآفرینی درحد ایجاد شغل نیست و شامل فن آفرینی، نوآوری و ارزش آفرینی می شود گفت: کارآفرینی که نوآوری و خلاقیت نداشته باشد مورد اقبال جامعه نیست؛ همچنین کارآفرین باید خلاق، نوآور، پیشرو، آینده نگار و آینده نگر، ارزش آفرین و تولیدکننده ثروت باشد.
زنگنه مطلق با تاکید بر اینکه امروز با نگاه عمیق آمایش سرزمینی، در پی بازنگری کامل در همه رشته‌ها هستیم افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای دیگر دانشگاه عرضه محور نیست بلکه تقاضا محور است و آمادگی دارد با همکاری با صنایع هرآنچه صاحب صنعت می‌خواهد و نیاز دارد آموزش دهد.
وی بیان داشت: فارغ التحصیلان دانشگاهی فاصله بسیار با بازار صنعت و کار دارند، آنها کارآمدی لازم را ندارند؛ اما بیش از 70 درصد فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای جذب بازار کار شده اند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، این دانشگاه را بزرگترین دانشگاه دولتی حضوری کشور نامید و
افزود: این دانشگاه 175 دانشکده و آموزشکده دارد که در 31 استان کشور و 120 شهر پراکنده شده اند.
زنگنه مطلق تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها را 200 هزار نفر برشمرد و گفت: نزدیک به 6300 پرسنل و کادر اجرایی، 24هزار نفر کادر آموزشی اعم از مدرسین رسمی و حق التدریس با 150 رشته کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه ها فعالیت می کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه 13 دانشکده فنی و حرفه ای در فارس به صورت فعال به ارائه خدمات می پردازند، عنوان کرد: به زودی واحد شهرستان فیروزآباد نیز به این دانشگاه ها افزوده می شود.
وی تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل استان فارس را در رشته های فنی و حرفه ای 12هزار و 700 نفر برشمرد و گفت: از این تعداد 7000 دانشجو در سه واحد شیراز مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین در دانشگاه های استان فارس 46 رشته تدریس می شود که 18 رشته آن در دوره کارشناسی برگزار می شود.
در این آیین با تقدیر از محمد مهدی علویان مهر رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز، محمد جامعی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.
سرپرست دانشگاه فنی شهید باهنر فارس گفت: اقدامات خوبی را دانشگاه فنی و حرفه ای طی این سال ها صورت داده است که کافی نیست؛ چراکه کادر آموزشی این دانشگاه به دلیل بازنشستگی و عدم جایگزینی تقلیل یافته و حداقل 10 درصد نیازها توسط هیات علمی تمام وقت برآورده می شود.
محمد جامعی افزود: همچنین ادغام با دانشگاه های کشور و پیوستن دانشجویان به برخی دیگر از دانشگاه ها که دچارکمبود متقاضی هستند، دانشجویان را از این فضا دور کرده است.
وی رئوس سیاست های دانشگاه فنی و حرفه ای باهنر را بهره گیری از خرد جمعی هیات علمی، کارکنان و دانشجویان، همکاری با بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و اصناف برای دریافت نقطه نظرات در تصمیم سازی ها، مشارکت صنایع و صنوف درتدوین سرفصل های درسی و توجه به آمایش سرزمین بیان کرد.
جامعی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت آموزشی، توجه به توانمند سازی منابع انسانی از طریق برگزاری دوره های دانش افزایی و مهارت آموزی و توسعه کمی و کیفی آموزش‌های آزاد مهارتی از رویکردهای وی در آینده خواهد بود، افزود: حذف تدریجی رشته هایی که قادر به پاسخگویی نیازهای جامعه نیستند و تعامل با بنگاه‌های اقتصادی برای رفع نیازهای بازار کار و همچنین ایجاد انجمن خیرین مهارت برای بهبود فضای اشتغال استان از رویکردهای مهمی است که باید به آن توجه کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com