0  |  1

چهاردهمین جشنواره ایده‎‎های برتر برگزار می‌شود

چهاردهمین جشنواره ایده‎‎های برتر برگزار می‌شود

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد با اشاره به دهم آذرماه به عنوان آخرین مهلت ارسال ایده‎‎ها به چهاردهمین جشنواره ایده‎‎های برتر، از حمایت ویژه پارک در مورد ایده‎‎های با موضوع آب و کاشی و سرامیک در این دوره خبر داد.
 احمدرضا فقیه خراسانی، دبیر علمی چهاردهمین جشنواره ایده‎‎های برتر با بیان این‌که عمده هدف شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری حمایت از شرکت‎‎های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: با توجه به این‌که ایده‌پردازی نخستین گام در زنجیره ایده تا تجاری‌سازی آن در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان است، پارک‌ علم و فناوری یزد اقدامات متعددی را از سال‌ها قبل در راستای ترویج ایده‎‎پردازی از جمله ایجاد و تجهیز پارک فناوری کودکان با وسایل کمک آموزشی کرده است.
وی یکی دیگر از اقدامات پارک‌ علم و فناوری یزد را ایجاد اولین مرکز نوآوری پارک‌های علم و فناوری کشور ذکر کرد و گفت: هر چند حمایت‌های پارک‌های علم و فناوری برخلاف بنیاد نخبگان که از افراد حقیقی صورت می‌گیرد، از شخصیت‌های حقوقی در قالب شرکت‌هاست؛ ولی مرکز نوآوری پارک یزد در کنار حمایت از شرکت‌ها، حمایت از افراد نوآور و خلاق را نیز در دستور کار قرار داده و در این باره شعبی را نیز در برخی دانشگاه‌ها و مدارس ایجاد کرده است.
فقیه خراسانی عنوان کرد: مراکز نوآوری پارک‌ علم و فناوری با توجه به این‌که از عمده‎‎ترین مشکل افراد نوآور و مبتکر حمایت‎‎های مالی و معنوی است، از افراد در قالب این مرکز علاوه بر حمایت‎‎های مالی دو تا ۶ میلیون و بیشتر، با ارائه مشاوره‎‎های تخصصی حمایت معنوی می‎کند.
وی برگزاری جشنواره‎‎هایی مانند ایده‎‎های برتر و مسابقات نوآوری دانش‎آموزی را از دیگر اقدامات پارک‌ علم و فناوری یزد در حوزه ایده‏‏‎پردازی بیان کرد و افزود: جشنواره ایده‌‏‏های برتر در چهاردهمین دوره برگزاری آن در استان یزد و پس از سه دوره برگزاری به صورت ملی توسط دبیرخانه مستقر در پارک یزد، امسال در تمام استان‎‎های کشور به صورت استانی توسط پارک‎‎های علم و فناوری برگزار خواهد شد.
وی با تاکید بر این که در این جشنواره تمام اقشار در همه رده‎‎های سنی با هر نوع ایده‎‎ای می‎‎توانند شرکت کنند، عنوان کرد: البته امسال در جشنواره استانی حمایت ویژه‎‎ای از ایده‎‎های مرتبط با حوزه آب و کاشی و سرامیک به عنوان دو مورد از حوزه‎‎های نیازمند توجه بیشتر در استان خواهد شد.
دبیر علمی چهاردهمین جشنواره استانی ایده‌‏‏های برتر در استان یزد با اشاره به این‌که آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره دهم آذرماه از طریق دبیرخانه مستقر در پارک یزد است، گفت: مرحله نهایی جشنواره و انتخاب ایده‌‏‏های منتخب در حاشیه برگزاری نمایشگاه فن‌بازار استان که همزمان با هفته پژوهش از ۲۷ تا ۲۹ آذرماه در محل سابق کارخانه جنوب (محل کنونی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد) انجام می‎شود، صورت خواهد گرفت.
وی گفت: قرار است در این نمایشگاه ۲۰ غرفه در اختیار ایده‌‏‏های راه یافته به مرحله نهایی جشنواره قرار گیرد و داوری نیز در مدت برگزاری جشنواره انجام و سپس برترین‌ها در روز اختتامیه نمایشگاه در روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه همزمان با معرفی پژوهشگران برتر استان، تجلیل شوند.
فقیه خراسانی تعداد ایده‎‎های ارسالی به جشنواره در سه دوره اخیر جشنواره که به صورت ملی برگزار شد را به ترتیب ۲۵۳۹، ۱۲۸۸ و ۲۸۱۸ مورد ذکر کرد و گفت: هر سال از بین ایده‎‎های رسیده پس از چند مرحله داوری تعداد ۱۰ ایده‌ ‌برتر از سراسر کشور انتخاب و تجلیل شدند.
وی خاطرنشان کرد: طی دو دوره گذشته جشنواره با ایجاد کارگاه‎‎های آموزشی برای ایده‎‎های راه یافته به مرحله نهایی موضوع خلق ایده تا تجاری‌سازی آن در راستای حمایت معنوی از خالقان برتر ایده از سوی پارک یزد برگزار شده و امسال نیز انجام خواهد شد.
معاون فناوری پارک یزد در بخش دیگری از سخنانش یکی از عمده مشکلات در این حوزه را ثبت مالکیت فکری ایده‌ها در قالب اختراع ذکر کرد و گفت: تا فرآیند ثبت اختراع و حمایت‎‎های دولتی پس از آن در کشورمان مرتفع نشود، فضای تجاری‌سازی فناوری در کشور همچنان ضعیف باقی می‌‏ماند.
وی با اشاره به عرضه ایده‎‎ها و اختراعات در تالار بورس ذیل فن بازار ملی (شبکه عرضه و تبادل فناوری)، هدف از این اقدام را ایجاد بازاری برای حوزه فناوری ذکر کرد که در استان در قالب کارگزاری‌های خصوصی در حال انجام است.
فقیه خراسانی در پایان با بیان این که تنها در سال گذشته قریب به ۱۰ میلیارد تومان ارزش رد و بدل اختراعات در فن بازار ملی بوده است، از علاقمندان خواست با طرح ایده‏‏‌ها و اختراعات خود، ثبت مالکیت آنها را پیگیری کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com