0  |  0

ایجاد مرکز تسهیلگری کسب و کار در استان البرز

ایجاد مرکز تسهیلگری کسب و کار در استان البرز

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به ایجاد مرکز تسهیلگری کسب و کار در استان گفت: این مرکز در پی آن است به مراجعه‌کنندگان کمک کند تا با کاهش تاثیرات موانع فردی و اجتماعی در به کار بردن توانایی خود و همچنین افزایش اعتماد به نفس و توانایی تصمیم‌گیری درست در ایجاد تغییر یا توسعه کسب و کار خود اقدام کنند.
ابوالحسن قاسمپور گفت: در دهه‌های اخیر، نهادهای اقتصادی و سیاسی با شتاب فزاینده‌ای از تغییرات در جهان کسب و کار و جهان در هم تنیده ارتباطات و تعاملات و پیوندهای تأثیرگذار محیط بر شرایط دنیای کسب و کار مواجه و رودر رو شده‌اند.
قاسمپور ادامه داد: در واقع جهان کسب و کار همچون اکوسیستم شده است که در آن کسب و کارها به ناچار با عوامل محیطی مثل منابع انسانی، منابع اقتصاد، اجتماع، سیاست، فرهنگ، تعلیم و تربیت، قوانین و مقررات، جهان فیزیکی و طبیعی، ظهور بی کنترل تکنولوژی و نهادها و سازمان‌ها روابط متقابل دارند و بقای آنها تا حدود زیادی به هم وابسته است.
وی خاطرنشان کرد: تغییرات اجتماعی و اقتصادی، فرایندی پیچیده، نامنظم، ساختار نیافته و اغلب غیرقابل کنترل است و پذیرش تغییرات و تأثیر محیط بر فرآیند کسب و کار موجب تغییراتی در نگرش و مبانی فکری سیاستگذاران و ذی نفعان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای تسهیلگری در جهت بهبود کسب و کار همراه شده است که رویکرد قوانین و برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی نشان دهنده تغییراتی است که در ذهنیت سیاستگذاران روی داده است.
این مسئول افزود: از آنجایی که یکی از اهداف راهبردی برنامه‌های توسعه نظام جمهوری اسلامی تاکید بر بهبود محیط کسب و کار بوده و با تدوین قوانین و برنامه‌های عملیاتی تمام تلاش و همت خود را در این حوزه صرف می‌کند، مانند تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون رفع موانع تولید و تشکیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که نماگر توجه به بهبود محیط کسب و کار هستند.
قاسمپور تاکید کرد: این تغییرات در واقع پاسخ به نیازها و خواسته‌های جدید برای موفقیت در این زمینه است.
وی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر ساز و کارهایی نظیر شبکه‌سازی میان نهادهای دانشگاه و صنعت، توجه به دانش‌های میان رشته‌ای، تقویت همکاری بین مراکز علمی و تحقیقاتی با بخش‌های صنعتی، تحرک و جابجایی اندیشمندان بین دانشگاه و صنعت، تضمین حقوق مالکیت فکری، حمایت از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، ایجاد مراکز تجاری‌سازی فناوری، ایجاد پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، تقویت شرکت‌های کوچک و متوسط، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در نوسازی کسب و کار و برگزاری استارتاپ و رویدادهای کارآفرینانه، نماگر توجه به نوسازی، علم و صنعت و تعامل و ارتباط میان آنها هستند.
لزوم همکاری جدی اتاق بازرگانی البرز
مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی البرز خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی یکی از مهمترین نهادهایی است که به تغییرات و شرایط به وجود آمده با گستره ذینفعان اثرپذیر و اثرگذار است؛ بنابراین اتاق بازرگانی البرز با توجه به رسالت و ماموریت خود برای کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی استان البرز و تسهیل در بهبود شرایط کسب و کار به ایجاد مرکز خدمات تسهیلگری بهبود فضای کسب و کار، کارآفرینی و ارتباط بین سازمانی مبادرت کرده است.
این مسئول در خصوص اهمیت ایجاد دفتر تسهیلگری نیز یادآور شد: اگر قرار باشد کسی دارای ایده‌ای خلاقانه و طرحی نوآورانه برای ایجاد کسب و کار باشد یا در جهت توسعه و بهبود کسب و کار، نظر مشورتی و کارشناسی بخواهد یا اگر در معرض خسارت و عقب‌ماندگی از رقبا قرار بگیرد یا معترض قانون و فرآیند آن باشد یا اگر بخواهد از تجارب مدیریتی خبرگان بهره‌مند شود و یا قصد سرمایه‌گذاری داشته باشد به کجا باید مراجعه کند؟
وی ادامه داد: در پی پاسخ به همین سوالات اساسی است که اتاق بازرگانی البرز به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد و جلوگیری از اتلاف سرمایه انسانی و منابع مالی، با پذیرش مسئولیت اجتماعی در جهت تسهیل فرآیند بهبود محیط کسب و کار و توانمندسازی ذینفعان، با ایجاد ساختاری غیرانتفاعی برای مشورت، به همیاری سوال کنندگان بشتابد.
قاسمپور تصریح کرد: اتاق بازرگانی آگاهانه می‌داند که فرآیند این رویکرد اجتماعی، اقتصادی و توسعه‌ای پیچیده است و فراتر از مراکز رشد و شتاب دهنده‌ها و مراکز توانمندسازی و دفاتر مشاوره‌ای است؛ در حقیقت نقشه راهی است با پنجره باز برای پاسخ به سوالات در حوزه ایده، ایجاد، توسعه، بهبود کسب و کار و در واقع کمک و همیاری است برای همه کسانی که در پی پاسخ به مسائل دنیای کسب و کار خویشند.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز در واقع کانونی است که تمام شبکه‌های سازمان‌های موثر در کسب و کار و کارشناسان، مشاوران، خبرگان، صاحبان اندیشه اقتصادی، اجتماعی و حقوقی را در یک محیط تجمیع می‌کند و با ارائه خدمات مشاوره‌ای و توانمندسازی، رسیدن به هدف را برای سوال داران تسهیل می‌کند.
مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی البرز ادامه داد: اتاق بازرگانی البرز در تاسیس مرکز تسهیلگری همانند یک پزشک عمومی حوزه کسب و کار را در دستور کار قرار داده است تا بتواند با ایجاد این مرجع و کانال ارتباطی، به نیازها و تقاضای متقاضیان ورود به دنیای کسب و کار و توسعه کارآفرینی را با استفاده از ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب‌تر و کمک به رشد و توسعه کسب و کار موجود، با ارائه مشاوره علمی و عملی و راهنمایی‌های لازم یاری کند.
وی افزود: مهمترین مزیت و بالندگی این مرکز، برخورداری از گردهم آمدن صاحبان خرد و خبرگان شریفی است که در در گرو خیراندیشی برای خدمت به هم نوعان را دارند که در کنار هم برای بهبود و توسعه فکر می‌کنند و به یاری دیگران می‌شتابند؛ رسالت این مرکز تنها یک ماموریت سازمانی نیست بلکه یک رسالت اجتماعی و انسانی است به همین خاطر این مرکز فراسازمانی و فرامنطقه‌ای، پلی میان فرهنگ و تمدن و پیوند میان عاطفه اخلاقی و جامعه تجاری است.
قاسپور ادامه داد: اتاق بازرگانی با توانایی و اختیارات مداخله‌گرانه در بهبود مستمر محیط کسب و کار، طرح کارشناسی موضوعات در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، همکاری در اجرای قانون رفع موانع تولید، در اختیار داشتن مرکز داوری و امور حقوقی، عضویت در کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی و مدیریت دبیرخانه ماده ۷۶، مزیت خوبی برای تصدی این امر خطیر دارد.
وی در خصوص کارکردهای مشورتی این مرکز اعلام کرد: از جمله این کارکردها می‌توان به ارائه مشاوره‌های امور بانکی، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، حقوقی، تامین اجتماعی، مالیات، بازرگانی خارجی و قوانین و مقررات جاری کشور، بازاریابی کالاهای صادراتی و قانون و روابط کار اشاره کرد.
قاسپور افزود: علاوه بر اینها، از جمله سایر دستاوردها و توانمندی‌های این مرکز می‌توان به همراه داشتن واحد امور تشکل‌ها با حضور انجمن‌های همگن، سازماندهی نمایشگاه ویژه کالا و خدمات، فضای فیزیکی مناسب و امکانات لازم، در اختیار داشتن مرکز آموزش کاربردی در رشته‌های مختلف بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی، دایر بودن دفتر ارتباط و تعامل صنعت و دانشگاه و انعقاد بیش از ۲۰ تفاهم همکاری با سازمان‌های اجرایی، علمی و بخش خصوصی اشاره کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز خدمات تسهیلگری که با وظیفه توانمندسازی و یاریگری برای حوزه کسب و کار از ایده تا عمل تاسیس شده است، تعهد دارد با بهره‌مندی از نخبگان و پیشکسوتان و صاحبان تجربه و دانش برای هدایت و حمایت از متقاضیان حوزه کسب و کار به توانمندسازی آنها بپردازد؛ این مرکز در پی آن است به مراجعه‌کنندگان کمک کند تا با کاهش تاثیرات موانع فردی و اجتماعی در به کار بردن توانایی خود و همچنین افزایش اعتماد به نفس و توانایی تصمیم گیری درست در ایجاد تغییر یا توسعه کسب و کار خود اقدام کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com