0  |  0

ایران، بزرگترین و منحصر به فردترین زیست بوم نوآوری

ایران، بزرگترین و منحصر به فردترین زیست بوم نوآوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛ در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک "ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی" با "سازمان بسیج اساتید کشور"، با تاکید بر اهمیت توسعه و ارتقاء مبانی نظریه‌پردازی در حوزه‌های علم و فناوری در کشور بیان کرد: موضوع جدی در روابط ایجادشده با سازمان بسیج اساتید کشور، به‌کارگیری و گسترش ایده‌های فناورانه در حوزه دانش‌بنیان و دانشگاهی است، که خوشبختانه با وقوع اتفاقات مثبت و ارائه مدل‌های کارآمد توانسته‌ایم، در تبدیل دانش به اقتصاد و به‌کارگیری ایده‌های نوین و فناورانه جوانان بستر خوبی به‌منظور توسعه اکوسیستم و زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور فراهم کنیم.
ستاری با اشاره به مطرح بودن موضوع اقتصاد متکی بر نفت بیان کرد: موضوعات مطرح همیشگی در خصوص اقتصاد نفتی یقیناً به خاطر ماهیت پول نفت است، چراکه دریافت پول بی‌زحمت و ورود آن به اقتصاد مسبب رانت و مشکلات بی‌شماری در کشور می‌شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به تولیدات کشور درزمینهٔ فولاد گفت: از طرفی افتخار می‌کنیم که در حوزه فولاد تولیدات داریم ولی عملاً صادرات انرژی را تجربه می‌کنیم، و این معضل کشورهای متکی بر اقتصاد نفتی است، که اقتصاد آن بیمارگونه است.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به تفکر موجود در اقتصاد نفتی بیان کرد: تفکر قدرت بر پایه ثروت نفت، تفکر غلط و اشتباهی است که با فرهنگسازی صحیح باید مرتفع شود.
ستاری با اشاره به همکاری‌های ایجادشده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باسازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: ایجاد بستر مناسب به‌منظور بهره‌مندی از ایده‌های نوین و فعالیت جوانان فعال و همچنین تزریق آنان به اقتصاد هدفی است که این معاونت با همکاری بسیج اساتید کشور به دنبال آن است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین اکوسیستم استارتاپی را در منطقه دارد و همین اکوسیستم می‌تواند نقش پررنگی در گسترش نفوذ اقتصادی و فرهنگی ایران در منطقه ایجاد کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در حوزه‌های مختلف نانو، زیست‌فناوری،سلول‌های بنیادی، و حوزه‌های جدیدی همچون هوافضا و ماشین‌سازی بیان کرد: ورود خط تولید از خارج از کشور کار یک سیستم دانش‌پایه نیست، لذا باید در این زمینه خودساخته و متکی بر خود باشیم، به‌طور مثال در صنعت ماشین‌سازی نیازمند تولید خودمان هستیم و نباید تنها متکی بر ورود خطوط تولید از خارج از کشور باشیم.
در بخش دیگر این نشست پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت موضوع زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از جایگاه‌ها و پایگاه‌هایی که می‌تواند در توسعه و پیشرفت زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی نقش بسزایی ایفاء کند وجود سازمان بسیج است که در معاونت علمی و به‌طور کلان در کشور می‌تواند نقش پررنگی ایفاء کند.
وی بیان کرد: سازمان معظم و مبارک بسیج، در کارهای سازندگی جهادی، اجتماعی، فرهنگی و به‌طور کل در سطح کلان برای کشور ثمرات زیادی به همراه می‌آورد، که درنهایت این موفقیت‌ها شامل حال نظام و کشور است و می‌تواند بن‌بست‌های موجود را مرتفع سازد.
دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان بسیج اساتید کشور اهداف تفاهم‌نامه فوق را برشمرد و گفت: ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان زیربنا و مقوم اقتصاد مقامتی، روایتگری فتوحات جهاد علم و فناوری، کمک به توسعه و ارتقای فناوری‌های نوین کشور و آگاهی از خلأهای موجود در حوزه پژوهش‌های کاربردی معطوف به فناوری‌های موردنیاز کشور ازجمله اهداف تفاهم‌نامه مشترک معاونت علمی با سازمان بسیج اساتید کشور است که می‌توان به آن اشاره کرد.
وی ادامه داد: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و کانون‌های نخبگی در راستای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، گفتمان سازی رویکرد مسئله محوری و حل مسئله در امر پژوهش‌های تقاضامحور همچنین تقویت روحیه اعتماد و خودباوری در حوزه تولید علم و فناوری‌های بومی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه مشترک است که می‌توان از آن نام برد.
کرمی در پایان گفت: با وجود فرهیختگان و دانشجویان متعدد در سازمان بسیج اساتید کشور می‌توانیم به حوزه فرهنگ‌سازی و ترویج و نگاهی ویژه داشته باشیم.
معاونت علمی پیشگام در توسعه درون‌زا
در بخش دیگر این نشست سید مجتبی زارعی رییس سازمان بسیج اساتید کشور بابیان اینکه معاونت علمی به‌عنوان پیشگام الگوی توسعه درون‌زا و دانش بومی است گفت: با توجه به رسالت معاونت علمی شاهد حرکت از سوی توسعه نفت پایه به سمت الگوی توسعه درون‌زا و دانش بومی است.
زارعی بابیان اینکه انقلاب را نمی‌توان با نفت گسترش داد اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران بعد از گذشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و ورود به پنجمین دهه خود تمرکز بر پایه نفت محور را رد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه امریکا با جغرافیای ایران مشکل دارد گفت: امریکا بارها اعلام کرده است که با مردم ایران مشکلی ندارد و بحث بین دولت و حکومت است ولی ما واقفیم با توجه به اینکه ایران تقاطع بین سه قاره است و از طرفی 50 درصد نفت جهان از این منطقه صادر می‌شود چشم به جغرافیای ایران دارد.
رییس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: برای امریکا پیشرفت نفت مهم است، لذا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بسیج اساتید کشور در نظر دارد با ایجاد بسترهای لازم این دست را از روی منابع کشور کوتاه کند و انقلاب ایران را از پایه اقتصاد متکی بر پایه نفت محور کوتاه کند.
بر اساس این گزارش؛ تفاهم‌نامه مشترک ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با سازمان بسیج اساتید کشور به‌منظور کمک به توسعه و ارتقای مبانی نظریه‌پردازی در حوزه‌های علم و فناوری داخل و خارج ایران و آگاه‌سازی اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با پیشرفته‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری و در راستای رویکرد حل مسئله به معضلات کشور و همچنین با عنایت به اهمیت مقوله توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور و روایت گری فتوحات جهاد علم و فناوری که از تأکیدات رهبر مقام معظم انقلاب اسلامی منعقد شد.
این تفاهم‌نامه همکاری میان پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهاد حامی که ازاین‌پس در تفاهم‌نامه " معاونت" نامیده می‌شود و جلیل دارا معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور به‌عنوان مجری و نماینده سازمان بسیج اساتید کشور که ازاین‌پس در تفاهم‌نامه " سازمان نامیده می‌شود منعقد شد.
همچنین در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی سازمان بسیج اساتید کشور به پاس زحمات معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در قدرت یافتن کشور و تبدیل نظام دانایی و غیر نفت پایه در کشور به سورنا ستاری اهدا شد که در بخشی از متن آن اینگونه آمده است: «جنابعالی در مجموعه محترم هیئت دولت از دغدغه مندان ضرورت گذار از رویکرد نفت پایگی، الگوی رشد و توسعه ایران و متمرکز بر سرمایه انسانی مولد و بسط شرکت های دانش بنیان می باشید. از این رو سازمان بسیج اساتید کشور به نمایندگی از استادان بسیجی کشور با اهدای این لوح و هدیه معنوی، از تلاشها وتکاپوی فکری شما در این حوزه گفتمانی قدردانی می شود.»

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com