0  |  0

طرح نوآفرین در راستای کمک به کسب و کارهای نوپا

طرح نوآفرین در راستای کمک به کسب و کارهای نوپا

طرحی که با نام برنامه یا طرح نوآفرین برای کمک به کسب و کارهای نوپا از جمله رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت های حقوقی استارتاپ ها برای یک دوره ۳ تا ۵ ساله تدوین شده است. اوایل امسال مطرح شد اما هنوز از این کمیسیون به آن کمیسیون در رفت و آمد است.
سروش قاضی نوری معاون جدید سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که همراه با دیگر همکارانش این طرح را پیگیری می کنند، گفت: این طرح اوایل امسال به دولت ارجاع داده شد. علاقه ما این بود که طرح با سرعت بیشتری به نتیجه برسد و به همین دلیل وزرا و معاونان رئیس جمهوری آن را امضا کردند و به نوعی توافق شد که این طرح بدون طی کردن مراحل کمیسیون در جلسه هیات دولت مطرح شود.
وی ادامه داد: اما بعضی دیگر از اعضای هیات دولت نگرانی هایی داشتند که باعث شد عملا طرح نوآفرین درگیر طی کردن فرآیند کمیسیون های تخصصی، فرعی و اصلی کمیسیون اقتصادی هیئت دولت شود.
کارگروه تخصصی
وی در ادامه گفت: این طرح سه هفته قبل درکمیته فرعی کمیسیون اقتصاد تشکیل و ایراداتی که دستگاه های مختلف به آن داشتند، مطرح و در نهایت مقرر شد یک کارگروه تخصصی با حضور دستگاه ها و بخش خصوصی تشکیل شود که ما در همکاری با این کارگروه تخصصی بتوانیم متن جدید را آماده کنیم. مقرر شد اگر متن پیشنهادی به تایید این کارگروه تخصصی و دوستان دیگری که در این طرح درگیر هستند برسد، مستقیما به کمیسیون اصلی برود و امید است مراحل بعدی به سرعت طی شود.
هدف سازمان فناوری اطلاعات سرعت بخشیدن به این لایحه بود، اما این اتفاق بنا بر نگرانی هایی که وجود داشت، رخ نداد. قاضی نوری از جنبه دیگری به این ماجرا نگاه می کند: «ملاحظات و نگرانی هایی وجود داشت که فکر می کنم در نظر گرفتن آن ها طبیعتا این لایحه را پخته تر و بهتر خواهد کرد. ما فقط نگران زمان هستیم چرا که می دانیم همکاری با 10دستگاه دولتی و جلب نظر مساعد آن زمان زیادی خواهد برد. اما می دانیم با صرف این زمان برنامه پخته تری تقدیم هیات دولت خواهد شد.»

موانع سر راه
قاضی نوری در خصوص جزئیات موانعی که در خصوص این طرح وجود دارد و روند رسیدگی به آن را اندکی کند کرده گفت: مدت هاست مشغول مذاکره با دستگاه های مختلف هستیم. سعی داریم فضایی فراهم کنیم که شرکت های خیلی کوچک در مراحل اولیه ای که کارشان را راه انداخته اند، خیلی درگیر مشکلات بیمه ای و مالیاتی نشوند. طبیعتا می خواهیم شرکت ها به سرعت رشد کنند، بزرگ شوند، مالیات دهند و منفعت شان به کشور برسد. اما نمی خواهیم بیمه و مالیات سد راه پیشرفت این افراد شود یا آن ها را از رسیدن به هدف شان ناامید کند. ما با ارائه این طرح، دنبال تسهیل کارهای این افراد هستیم که نیاز نباشد دو سه نفری که دور هم جمع شدند در همان روزهای اول تمام هم و غم و توجه شان را بگذارند برای این که چطور شماره کارگاه بگیرند و لیست بیمه رد کنند، چطور درگیری های مالیاتی را حل کنند و ...
«البته باید بدانیم فراهم کردن این تسهیلات نیز نیاز به صرف زمان و انرژی دارد و به سادگی به دست نمی آید. ما نمی توانیم در این برنامه کار خلاف قانون انجام دهیم یا با هدف تسهیل، کاری کنیم که فضای رانتی ایجاد شود. به همین دلیل برنامه بارها چکش کاری شده و امیدواریم به بهترین شکل به تصویب برسد.»
مشغول رایزنی هستیم
وی در ادامه افزود: ما مشغول رایزنی جدی با تعداد زیادی از دستگاه های ذیربط مانند سازمان مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صنایع، اداره کارآفرینی وزارت کار هستیم تا در خصوص متن مشترک برنامه نوآفرین، به نتیجه برسیم و نظر مثبت آن ها را جلب کنیم.
دکتر قاضی نوری در خصوص نگرانی هایی که وجود دارد، گفت: نگرانی برخی از دوستان به این دلیل است که حس می کنند چنین حمایت هایی ممکن است در برخی موارد به انحراف کشیده شود. ما سعی می کنیم با استفاده از تجربه دنیا در این شکل حمایت ها و تجربیات قبلی که خود در حوزه قانون دانش بنیان داریم، خلاهای موجود را شناسایی کنیم و حمایت هایی خوبی را در این زمینه فراهم کنیم. مثلا اگر بتوانیم به سمتی برویم که استارتآپ ها از یک پنجره واحد مجوزهای لازم را دریافت کنند، خدمت بزرگی صورت خواهد گرفت.
«قانون شرکت های دانش بنیان ما بیشتر دنبال نوآوری های محصول است. در حالی که خیلی از نوآوری ها در مدل کسب و کار است؛ مثلا خشکشویی جدید نیست، اما اگر یک نفر آن را به شیوه ای جدید انجام دهد، مدل کسب و کار جدید و نوآورانه به وجود می آید. در وضعیت فعلی، قانون شرکت های دانش بنیان به سختی می تواند از این سبک نوآوری های مدل کسب و کار حمایت کند. ما امیدواریم با کمک دوستان در معاونت علمی در چارچوب قانون شرکت های دانش بنیان یا از راه و روش دیگری خلاهایی را که در این حوزه وجود دارد، شناسایی و برای پر کردن آن ها تلاش کنیم.»
قاضی نوری تاکید کرد: سعی ما این است که همه نگرانی ها را برطرف و اجماع نظری بین دستگاه های دولتی ایجاد کنیم؛ تلاش داریم ویرایش جدید برنامه نوآفرین را با کیفیت و سرعت آماده و تقدیم هیئت محترم دولت کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com