0  |  0

کارآفرینی راه برون‌رفت از مشکلات

کارآفرینی راه برون‌رفت از مشکلات

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: امروز یکی از چالش‌های جدی ما در جنگ اقتصادی، حفظ اشتغال موجود است. تعداد اشتغال ایجاد شده مهم است؛ اما از این مهم‌تر این است که ما باید کنترل و از ریزش جلوگیری کنیم.
قربان میرزایی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را به صورت کامل و جامع به سازمان مدیریت منعکس کنند که این لازم است.
وی افزود: اعتبار ایجاد این گزارش باید به صورت ملی منعکس شود تا جایگاه استان در حوزه ارزیابی‌ها، واقعی شود، در غیر این صورت تلاش انجام می‌شود؛ اما عدم انعکاس آن می‌تواند منجر به ضعیف تلقی شدن عملکرد استان شود.
میرزایی با بیان اینکه بسته حمایتی در حوزه صادرات استان ظرفیت و رشد بسیار خوبی داشته است، عنوان کرد: گزارش 8 ماهه نشان می‌دهد که 42 درصد صادرات از استان انجام شده و نزدیک به 900 میلیون دلار بوده که این مقدار رشد قابل توجهی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. این امر نشان‌دهنده ظرفیت خوب در حوزه صادرات بوده که اگر بتوانیم از این بسته به خوبی استفاده کنیم، کمک خوبی صورت خواهد گرفت. باید برای رونق بیشتر کمک کنیم. امروز کشور بیش از هر چیز به این امر نیاز دارد.
سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: باید از ظرفیت‌های صادراتی به خصوص در استان‌هایی همچون ما که همجوار مرز هستند، استفاده شود؛ البته شرایط خوبی نیز فراهم شده است که باید به میزان قابل توجه از آن استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در خصوص 151 پروژه به عنوان پروژه‌های قابل واگذاری که بعد از 600 پروژه بررسی شده، بدست آمد، تمام دستگاه‌ها موظف هستند که همکاری کنند، این امر مهمی در اقتصاد مقاومتی است. به دلیل اینکه بخشی از پروژ‌ها در سطح استان مطرح و برخی در حوزه‌های شهری همچون بلوار نماز، کمربند جنوبی و واگذاری آتش‌نشانی به بخش خصوصی چالش برانگیز بوده، ما تصمیم گرفتیم که در استان ستاد تدبیر یا مقابله با تحریم تشکیل دهیم و از دستگاه‌های مختلف دعوت شود تا در مورد مسائل کلان بحث کنند. این جلسات تشکیل می‌شود و با تعامل خواهیم توانست خیر مردم را رقم بزنیم و موارد انحرافی نیز در قابل حل خواهد بود.
میرزایی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال بحث زیاد است، تصریح کرد: امروز یکی از چالش‌های جدی ما در جنگ اقتصادی، حفظ اشتغال موجود است. تعداد اشتغال ایجاد شده مهم است؛ اما از این مهم‌تر این است که ما باید کنترل و از ریزش جلوگیری کنیم. وظیفه ما در درجه اول توجه به این امر است. کمیته‌ای تشکیل شده که دستگاه‌ها و واحدهایی که دچار مشکل هستند را بررسی و در حوزه رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی این واحدها کمک می‌کنیم. امروز واجب‌تر از این امر وظیفه‌ای برای هیچ کدام از ما متصور نیست.
سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکلات و همچنین کارورزی و مهارت در محیط کار، بها دادن به کارآفرینان است. باید به کارآفرینان به عنوان سرداران سازندگی ارزش فوق‌العاده‌ای بدهیم، ارزش مضاعفی قائل شویم و به رونق و رشد آن‌ها کمک کنیم. کارآفرینان قشر جوان ما هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این بخش کارهای خوبی انجام داده‌اند. باید معافیت‌ها و امتیازاتی بدهیم که رشد کنیم تا شاید این کار مسیر برون‌رفت از بخشی از مشکلات ما شود.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی در بنیه علمی کشور وجود دارد که باید از بالقوه و به بالفعل تبدیل شود تا در راستای مشکلات در حوزه صنعت مفید باشد. در حوزه اشتغال نیز باید بحث کارورزی و مهارت در حوزه کسب و کار بیش از پیش فعال شود، نباید منتظر باشیم کسی سراغ ما بیاید، باید جلساتی برای دستگاه‌های اجرایی گذاشته شود و توجیه شوند. ما امروز دنبال قاصر و مقصر نیستیم؛ بلکه دنبال هم‌افزایی هستیم، آنچه برای ما اصل بوده، برداشتن قدم‌های مشترک برای خیر مردم است.
میرزایی اضافه کرد: ما 189 شرکت دانش‌بنیان و 313 شرکت فناور داریم که این ظرفیت بسیار بالقوه‌ای است. این امر فضای علمی بالا و ظرفیت بزرگی را برای ما رقم زده؛ البته کاستی‌های زیادی نیز وجود دارد. این بخش باید سرمایه بزرگی در استان شود تا بتواند زمینه اشتغال، پیشرفت و توسعه را ایجاد کند. توجه به این بخش در ایجاد زیرساخت‌های لازم در توسعه استان مفید خواهد بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com