0  |  2

چگونه تیم خلاق سازمان تان را با انگیزه نگه دارید؟

چگونه تیم خلاق سازمان تان را با انگیزه نگه دارید؟

خلاقیت راهی است که به شما نشان می دهد، چگونه به نوآوری بزرگی دست پیدا کنید، اما تشویق به خلاقیت در محیطی ساختار‌یافته، مانند محیط کار، می‌تواند کمی دشوار باشد.

اگر خلاقیت از خود نشان دهید، می‌توانید ایده‌های جدیدی خلق کنید. در ادامه قصد داریم چند راه برای تشویق به خلاقیت را به عنوان بخشی از استراتژی نوآوری سازمان بیان کنیم:

1.در تیم خود چالش ایجاد کنید:

«نیاز، مادر اختراع است!». گذر زمان همیشه صحت این ضرب المثل را ثابت کرده است. اما مهم‌ترین مساله این است که افراد نیازها و چالش‌ها را درک کنند و بپذیرند.

هر چیزی که در قفسه فروشگاه پیدا می‌کنید، روزی به دست فردی اختراع شده است. چون آن فرد چالش و نیازی را احساس کرده است و برای غلبه برآن به دنبال راه حل بوده است.

پس به چالش‌هایی که می‌توانید در تیم خود مطرح کنید، بیاندیشید و به خاطر داشته باشید این چالش‌ها نباید لزوماً مرتبط با محصول تان باشند. تیم خود را به چالش بکشید تا دقیقاً مانند مشتری جدیدی که از نیازش به خدمات شما آگاه نیست، فکر کنند و از محصول تان به روشی جدید استفاده کنند، حتی آنها را به چالش بکشید تا کاری کاملاً غیرمرتبط انجام دهند!

در نهایت چالش را با شیرینی یک جایزه به پایان برسانید، مثل یک هفته تعطیلات تشویقی یا بخشی از سهام شرکت!

2.همکاری و رقابت را به یک اندازه تشویق کنید:

تا زمانی که رقابت دوستانه باشد، چیز بدی نیست و تشویق به رقابت دوستانه می‌تواند راه خوبی برای به دست آوردن ایده باشد. اما فراموش نکنید که بعضی از افراد تیم تان درصورتی پیشرفت خواهند کرد که در مقابل یکدیگر قرار نگیرند و با هم کار کنند و آنها را در راستای تیم سازی درهمه بخش ها و رشته‌ها، تشویق کنید.

  «مفهوم خلاقیت، چیزی بیشتر از هنر بوده و بیشتر از این‌که مربوط به ایده‌ها باشد، مربوط به فضا و محیط است.»  

3.بین ساختارها و آزادی عمل توازن ایجاد کنید:

متاسفانه جلسات کاری همیشه در هر صنعتی وجود دارند. اما بین جلسه‌ای که کارکنان باید اطلاعات را کسب کنند، به سوالات پاسخ دهند و از درخارج شوند با جلسه‌ی به اشتراک‌گذاری ایده‌ها تفاوت بسیاری وجود دارد.

به خلاقیت مثل تغییر مسیر رودخانه ای بزرگ فکر کنید. هدایت به سمت مسیری مستقیم بسیار آسان‌تر از اجبار به چرخش سریع است.

اجازه دهید جلسات خلاقانه مطابق با جریان پیش بروند و دستور کار را پشت سر بگذارند. 

چگونه تیم خلاق سازمان تان را با انگیزه نگه دارید؟

خلاقیت بیشتر از این‌که مربوط به ایده‌ها باشد، مربوط به فضا و محیط است.

4.از یادگیری در زمینه های مختلف استقبال کنید:

امروزه اغلب فراموش می‌شود که ارزش واقعی آموزش، به یادگیری مهارت‌های «تفکر انتقادی» و توانایی یادگیری و کار با ابزارهای مختلف است که برای حل انواع مختلف مشکلات استفاده می شود.

وقتی افراد مجبور می‌شوند، روش های معمول شان را برای انجام کارها کنار بگذارند، باعث جرقه زدن خلاقیت در آنها می‌شود.

استفاده از راهکارهایی مانند برگزاری دوره‌های آنلاین یا تخفیف شهریه دوره های آموزشی و ... برای کارمندان در جهت یادگیری مهارت‌ها و رویکردهای جدید، می تواند به ایشان انگیزه بیشتری برای نزدیک شدن به مشکلات قدیمی بدهد.

5.بی حد و مرز خلاق باشید:

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید هر جلسه‌ای باید در اتاق کنفرانس برگزار شود، یا هر فردی باید در روزهای سه شنبه بین ۴ تا ۵ ساعت درباره خلاقیت صحبت کند.

استفاده از خلاقیت برای چیزهای کوچک می‌تواند به تیم شما کمک کند، رویکردهای خلاقانه‌ای برای چالش‌های خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه جلسه‌ای در مورد خلاقیت در اتاق کنفرانس داشته باشید، جلسه «پیاده‌روی» داشته باشید که در آن به عنوان یک گروه پیاده‌روی کنید، یا جلسه‌ای بیرون از محیط کار داشته باشید، یا حتی آن را در فضایی بدون ساختار برگزار کنید.

هیچ راه مناسبی برای اطمینان از این‌که همه‌ی کارکنان خلاق باشند، وجود ندارد. اغلب باید کمی خلاق باشید تا بتوانید هر فرد را به جایگاه خلاقیت برسانید.

در نهایت پاداش‌ این تلاش‌ها عالی و بزرگ خواهد بود! خلاقیت نه تنها برای سازمان تان، بلکه برای تیم تان هم به لحاظ شخصی و هم به لحاظ حرفه‌ای بسیار عالی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

چرا تیم‌های کوچک برنده می‌شوند و تیم‌های بزرگ‌ شکست می‌خورند؟
۵ تیمی که هر سازمانی نیازمند آن است
8 اصل برای رهبری موثر یک تیم
تیم‌سازی در سازمان چه مزایا و معایبی دارد؟

آیا کار تیمی را به کار انفرادی ترجیح می‌دهید؟

بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت ideascale.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com