0  |  0

سهم اندک آذربایجان شرقی از شرکت‎های دانش‌بنیان

سهم اندک آذربایجان شرقی از شرکت‎های دانش‌بنیان

رئیس پارک علم‌وفناوری آذربایجان شرقی از سهم ۲.۷ درصدی آذربایجان شرقی از نظر تعداد شرکت‎ دانش‌بنیان خبر داد و گفت: وضعیت خوبی از نظر تعداد شرکت‎های دانش‌بنیان در استان نداریم. عبدالرضا واعظی هیر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اولین پارک علم و فناوری در دنیا حدود ۷۰ سال قبل ایجاد شد، اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری در ایران نیز از حدود ۱۸ سال قبل و با هدف تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و تبدیل ایده به محصول راه‌اندازی شدند.
وی اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد تکیه بر اقتصاد غیرنفتی، اقدام به ایجاد پارک‎های علم و فناوری کرد و این پارک‌ها محلی برای تکمیل چرخه تبدیل علم به ثروت و به خدمت گرفتن دانش در راه اقتصاد به شمار می‎آیند.
واعظی تاکید کرد: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی جزو پارک‌های سطح یک کشور و دبیرخانه پارک‌های منطقه یک کشور شامل آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و گیلان و عضو انجمن بین‎المللی پارک‌های جهان است.
رئیس پارک علم‌وفناوری آذربایجان شرقی با بیان این که وام‎هایی که دولت در گذشته در قالب وام‎های خود اشتغالی و زود بازده به فناوران می‌داد، تنها باعث می‎شد که عده‎ای جوان بیکار به جوانان بیکار و بدهکار تبدیل شوند، ادامه داد: ارائه تسهیلات اکنون با نظارت کارشناسان و مرحله به مرحله صورت می‎گیرد.
وی از وجود ۱۰۷ شرکت دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ۴۵۰ شرکت فناور، تحت حمایت پارک علم و فناوری قرار دارند که از این تعداد، ۱۳۵ شرکت در پارک، مستقر بوده و ۱۸ مورد از آن‌ها دانش‌بنیان هستند، ۴۲ شرکت در مرحله عقد قرارداد قرار داشته و ۲۶۹ شرکت نیز از تحت حمایت پارک خارج و مستقل شده‌اند.
وی اضافه کرد: تعداد اختراعات پارک علم و فناوری استان از بدو تاسیس تا کنون، یک هزار و ۱۶۷ مورد، میزان فروش شرکت‎ها، ۱۲۱۶ میلیارد ریال و تعداد قرارداد با صنایع ۱۰۸ مورد و میزان اشتغال‌زایی مستقیم، ۳۷۱۶ نفر بوده است.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در ادامه از وجود هفت مرکز رشد در شهرستان‎های مراغه، مرند، میانه، بناب، منطقه آزاد ارس و مرکز تحقیقات کشاورزی سعیدآباد خبر داد و گفت: احداث مرکز رشد اهر، سراب و بستان آباد از برنامه‎های آینده پارک به شمار می‌آید، سه مرکز نوآوری نیز در شهرستان‎های اهر، ملکان و عجب شیر در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پارک علم وفناوری استان، بیان کرد: گسترش ارتباط صنایع استان با پارک از جمله این اقدامات بوده و تلاش داریم تا دفاتر تحقیق و توسعه شرکت‎ها در پارک مستقر شوند.
وی از برگزاری نمایشگاه نیازها و چالش‌های صنایع استان توسط پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این نمایشگاه تا قبل از پایان سال و با هدف بازاریابی برای شرکت‎های فناور برگزار می‎شود.
واعظی اظهار کرد: اجرای ایده «هاب» در منطقه آزاد ارس از دیگر اهداف این مجموعه بوده و منطقه آزاد ارس به دلیل وجود پتانسیل‎های فراوان، می‌تواند محلی برای استقرار شرکت‎های فناور در منطقه و ارتباط آن‌ها با کشور با بازارهای جهانی، تولید و صادرات محصولات باشد، با توجه به نبود بوروکراسی‎های اداری و گمرکی، کار کردن در این منطقه به نفع شرکت‎ها خواهد بود.
وی، گسترش تعاملات بین‌المللی را از دیگر اقدامات پارک و علم و فناوری آذربایجان شرقی خواند و افزود: در همین راستا چند قرارداد همکاری با استانبول، اسپانیا، گرجستان و انستیتو آی تی آکادمی علوم آذربایجان داریم.
واعظی در بخش دیگری از سخنانش از افزایش بودجه پارک علم و فناوری استان در سال آینده خبر داد و گفت: در سال جاری، استان ما از این نظر، در رتبه بیست و دوم قرار داشت که این شایسته استان نبود و این بودجه در سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که در شرایط جنگ نابرابر، پارک‌های علم و فناوری، نقطه امیدی برای همه هستند، تاکید کرد: تنها شرکت‎هایی که در نوسانات ارزی اخیر، متزلزل نشدند، دانش‌بنیان‎ها بودند، این شرکت‎ها قابلیت تبدیل تهدید به فرصت را دارند.
وی در پایان با اشاره به برنامه‎های آینده پارک علم و فناوری استان، خاطرنشان کرد: برگزاری استارتاپ‎ ویکندهای عمومی و تخصصی، راه‌اندازی دپارتمان بازاریابی، انتقال پارک فناوری به مجاورت یکی از دانشگاه‎ها، تسهیل و چابک‌سازی صدور مجوز برای شرکت‎های دانش‌بنیان از جمله این برنامه‎ها هستند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com