0  |  3

لطفا با میمون شروع کنید!

لطفا با میمون شروع کنید!

هر سازمانی نیاز به نوآوری دارد. مهم نیست جایی که شما هستید سازمانی غیرانتفاعی یا نهادی دولتی است، حقیقت ساده این است که هر مدل کسب و کاری در نهایت با شکست مواجه می‌شود، زیرا شرایط در طول زمان تغییر می‌کنند.

حقیقت این است که نوآوری تنها یک مسیر خاص ندارد. هر کسی باید راه خودش را پیدا کند. اگر کسی با بکارگیری یک استراتژی خاص موفق می‌شود، دلیل بر این نیست که آن استراتژی برای مشکل شما نیز کارآمد خواهد بود. بنابراین بهترین توصیه این است که تا می‌توانید راه‌های زیادی را برای خود پیدا کنید.

در ادامه، چهار حقیقت بسیار مهم درباره‌ی نوآوری را مطرح می‌کنیم که احتمالا به ندرت چیزی درباره‌اش شنیده‌اید:

1.موفقیت‌تان اغلب مانعی برای شما خواهد بود:

مدیران در اکثر موارد مسئول نوآوری نیستند. آنها مسئول مدیریت عملیات‌ها هستند، یعنی درگیر استخدام و توانمندسازی کارمندان قوی، بهینه‌سازی شیوه‌ها و فرایندها، کاهش خطاها و اشتباه‌ها می‌شوند. به طور کلی مدیران سعی نمی‌کنند روش بهتری ایجاد کنند، آنها سعی می‌کنند کارها را یکنواخت و کارآمد انجام دهند.

مدیریت یک عملیات باکیفیت، کار آسانی نیست و به استعداد، تعهد و مهارت نیاز دارد. بنابراین قبل از اینکه چنین کاری را انجام داده باشید، سریع در موردش قضاوت نکنید.

با این حال مدیران باید بدانند اجرای عملیات‌های کارآمد، نیاز به استانداردسازی و کنترل برای رسیدن به نتایج قابل‌پیش‌بینی دارند. از سوی دیگر نوآوری مستلزم آزمایش است. یعنی چیزهای زیادی آزمایش و اکثر آنها با شکست مواجه می‌شوند.

به همین خاطر است که اغلب اوقات موفقیت به شکست منجر می‌شود. آنچه که اکنون باعث موفقیت‌تان در محیط رقابتی می‌شود، وقتی همه چیز تغییر کند، احتمالا تبدیل به مانعی برای موفقیت‌تان خواهد شد. بنابراین باید تعادلی سالم برقرار کنید و تا جایی که می‌توانید از زمان حال استفاده کنید و درعین حال فضا را برای ایجاد و سازندگی در آینده، باز کنید. به دنبال یک نمونه‌ی واقعا نوآورانه بگردید.

2.به دنبال یک نمونه‌ی واقعا نوآورانه بگردید.

مدیران عملیاتی خوب، یاد می‌گیرند بازارهای بزرگ قابل‌بررسی را شناسایی کنند. بازارهای بزرگ‌تر به شما کمک می‌کنند کسب و کار خود را مقیاس‌بندی و در عملیات‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید کارایی بیشتری ایجاد کنید. کارایی‌های بیشتر به حاشیه‌های سود بالاتر منجر می‌شوند، در این صورت می‌توانید حتی در بهبودها و ایجاد چرخه‌ ای سالم و خوب نیز سرمایه‌گذاری کنید.

با این حال وقتی سعی می‌کنید واقعا کار جدید و متفاوتی انجام دهید، تلاش برای مقیاس‌بندی خیلی سریع باعث می‌شود کسب و کارتان حتی قبل از شروع از بین برود. یک محصول واقعا نوآورانه، غیرقابل‌پیش‌بینی است زیرا طبیعتا به خوبی درک نشده است.

نوآوری، هرگز یک رویداد واحد نیست. بلکه فرایندی طولانی شامل کشف، مهندسی و تحول است.

  «هیچ کس توجهی به ایده‌های شما ندارد، افراد فقط به مشکلاتی که می‌توانید برای آنها حل کنید توجه می‌کنند.»  

۳. کار خود را با میمون شروع کنید!

اصلا اشتباه نکنید. نوآوری در مورد ایده نیست، بلکه در مورد حل مشکلات است. حقیقت این است که هیچ کس توجهی به ایده‌های شما ندارد، افراد فقط به مشکلاتی که می‌توانید برای آنها حل کنید توجه می‌کنند. دلیل اینکه اکثر افراد نمی‌توانند نوآور باشند این نیست که آنها هیچ ایده‌ای ندارند، بلکه به این خاطر است که آنها استقامت لازم را برای حل مشکلی واقعا دشوار را ندارند.

در شرکت گوگل X که غول فناوری است ایده این است که اگر می‌خواهید میمون روی یک چهارپایه بایستد و شعر بخواند، باید کار خود را با آموزش میمون شروع کنید، نه با ساخت چهارپایه. چون آموزش میمون کار سختی است ولی یک چهارپایه را هر کسی می‌تواند بسازد.

مشکل این است که اکثر افراد کار را با چهارپایه شروع می‌کنند، چون این تنها کاری است که بلد هستند و با ساخت آن می‌توانند پیشرفت اولیه در جدول زمانی خود داشته باشند. متاسفانه ساخت یک چهارپایه شما را به جایی نمی‌رساند. اگر نتوانید میمون را آموزش دهید با ساخت چهارپایه در واقع وقت خود را تلف کرده‌اید.

4. گاهی دنیا هنوز آماده نیست:

وقتی «الکساندر فلمینگ» اولین بار کشف جدید خود یعنی پنی‌سیلین را رونمایی کرد، هیچ کس واقعا متوجه آن نشد. ما همیشه فکر می‌کنیم که کار بزرگ بعدی، مشهود و واضح خواهد بود ولی در واقع هر چیز جدید و بزرگی، در ابتدا انگار اصلا وجود ندارد.

وقتی چیزی واقعا قدرت تغییر دنیا را دارد، دنیا برای آن آماده نیست و قبل از اینکه آن چیز بتواند تاثیر خود را بگذارد، نیاز به ایجاد حمایت، ایجاد کشش بین یک حوزه یا صنعت خاص و ترکیب با سایر نوآوری‌ها دارد.

ما شرطی شده‌ایم و همیشه فکر می‌کنیم که کسی مثل «استیو جابز» باید روی صحنه برود و اعلام کند که دنیا تغییر کرده است و همه فقط باید با او همراهی کنند. در واقع چنین امری هرگز رخ نمی‌دهد، چون نوآوری هرگز رویداد واحدی نیست، بلکه فرایندی طولانی شامل کشف، مهندسی و تحول است که معمولا حدود 30 سال به طول می‌انجامد.

نوآوران بزرگ، فقط افراد صاحب ایده نیستند. آنها افرادی هستند که پیگیر ایده‌ی خود می‌شوند و سرزنش‌های مردم را تحمل می‌کنند. در نهایت اگر خوش‌شانس باشند واقعا دنیا را تغییر می‌دهند.

طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت medium.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com