0  |  4

هشت دلیلی که باعث می‌شوند، موفقیت‌تان کمتر از انتظارتان باشد

هشت دلیلی که باعث می‌شوند، موفقیت‌تان کمتر از انتظارتان باشد

در اوایل دوران حرفه‌ای، نقشه و برنامه‌ریزی کاملی داشتم. این برنامه توسعه شخصی واقعا جاه‌طلبانه و بلندپروازانه‌ بود. با این وجود، مسائل به صورتی که من برنامه‌ریزی کرده بودم و توقع داشتم پیش نرفتند.

البته در جایگاه فعلی فکر می‌کنم که این بهترین وضعیت برای من بود. اما لحظاتی هم وجود داشتند که از خودم ‌پرسیدم چرا به اندازه‌ای که انتظار دارم، موفق نیستم. پس از کمی تفکر، هشت دلیلی که باعث شدند میزان موفقیتم کمتر از حد انتظارم باشند را شناسایی کردم.

وقتی من «چرایی» را یافتم توانستم «چگونگی» را نیز پیدا کنم تا بتوانم دوباره به مسیر برگردم.

  « درک صحیح، باعث می‌شود از اشتباه‌های گذشته، درس بگیرید تا آنها را دوباره و دوباره تکرار نکنید.»  

آیا فکر می‌کنید این‌ 8 دلیل باعث شدند که شما هم کمتر از حد توقع‌تان، موفق باشید؟

دلیل اول: از ترس، فلج می‌شوید:

چه چیزی باعث ترس شما می‌شود؟ این احتمال وجود دارد که تقریباً از همه چیز بترسید.

در واقع از شروع کردن، تلاش کردن و مهم‌تر از همه از شکست و ناکامی می‌ترسید. البته که هیچ‌کس نمی‌خواهد شخصی باشد که کسب و کاری را شروع و مجبور شود خیلی زود آن را تعطیل کند.

مساله این است که همه‌ی افراد در بعضی موارد شکست می‌خورند. شاید این شکست کوچک باشد و در بقیه موارد شکستی بزرگ عامل انحلال کسب‌وکار باشد. کافی است، به‌جای این‌که بگذارید این ترس‌ها شما را فلج کنند، آن‌ها را بپذیرید. درک صحیح، باعث می‌شود از اشتباه‌های گذشته، درس بگیرید تا آنها را دوباره و دوباره تکرار نکنید.

دلیل دوم: بیشترین زمان را برای فکر کردن به‌جای اقدام کردن صرف ‌کنید:

یک دوست صمیمی دارم که سال‌هاست درخصوص راه‌اندازی کسب‌وکارش صحبت می‌کند. اما آیا موفق شده است، کسب و کارش را راه بیاندازد؟ خیر! حتی نزدیک راه‌اندازی آن هم نیست. هرچند که ایده‌های او فوق‌العاده و شگفت‌انگیز هستند، اما هنوز هیج اقدامی نکرده است. در این زمان بود که من فهمیدم که همه نمی‌توانند از موقعیت فعلی خود دست بکشند و همین فردا کسب‌و‌کار خودشان را ایجاد کنند. برای مثال، آنها ابتدا باید مسایل مالی‌شان را سر و سامان دهند.

تفاوت بین افرادی که موفق هستند با کسانی که نیستند به همین سادگی است: چه کسی ابتکار عمل به خرج می‌دهد و گام آغازین را برمی‌دارد؟

بگذارید این‌طور بگویم! شما می‌خواهید کسب‌و‌کار خودتان را راه بیاندازید، اما باید اقساط وام‌تان را بپردازید یا خانواده‌ای دارید که باید از آن‌ها مراقبت کنید. از خودتان بپرسید: «چگونه می‌توانم شروع کنم؟» و «چه گام‌هایی باعث به حرکت درآمدن این چرخ می‌شوند؟»

یک وب‌سایت ساده ایجاد و وبلاگ‌نویسی را شروع کنید. تحقیقات بازاریابی را شروع کنید و در نهایت طرح کسب و کارتان را بنویسید. به بیانی دیگر تا زمانی که کسب و کارتان هنوز به کار تمام وقت تبدیل نشده است، در کنار کار اصلی‌تان برایش وقت بگذارید.

یادتان باشد، اگر اقدام نکنید به رویاهای‌تان هم نخواهید رسید.

هشت دلیلی که باعث می‌شوند، موفقیت‌تان کمتر از انتظارتان باشد

دلیل سوم: طرز فکر مثبتی ندارید:

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی‌دانند در افکار منفی غرق شدند؟

آیا شخصی هستید که به‌دنبال ارتقا شغلی نیست چون تصور می‌کند که دانش، تجربه، مهارت یا شخصیت لازم برای انجام صحیح کار را ندارد؟ اگر جزو این گروه‌ها هستید، پس تقریبا غیرممکن است تا بتوانید فرصت‌های پیش‌رو را تشخیص دهید و کشف کنید. طرز فکر مثبتی برای خودتان ایجاد کنید.

همان‌طور که «جیمز کلیر» به‌عنوان یک رفتارشناس توضیح می‌دهد: «تفکر مثبت، چیزی بیشتر از شادبودن یا نمایش نگرش خوش‌بینانه است. افکار مثبت درواقع می‌توانند ارزش واقعی در زندگی شما ایجاد و به شما کمک کنند، مهارت‌هایی بسیار طولانی‌تر از لبخند را بیاموزید.»

تحقیقات نشان می‌دهند که تفکر مثبت «کار شما، سلامت شما و زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» درواقع هنگامی‌که طرز فکر مثبتی دارید، فرصت‌های بیشتری را کشف و مهارت‌های ارزشمندی مانند مهارت‌های ارتباطی را کسب می‌کنید.

دلیل چهارم: خیلی سریع تسلیم می‌شوید:

یک روز خسته‌کننده داشتید؟ خب که چی؟ همه‌ی ما از این روزهای کسل‌کننده داشتیم. آیا این یعنی باید توپ‌تان را بردارید و به خانه برگردید؟ هیچ‌کدام از افراد موفق به این آسانی تسلیم نمی‌شوند. آن‌ها حتی در شرایطی که به نظر می‌رسد کل دنیا علیه آن‌ها مبارزه می‌کند، استقامت می‌کنند.

دلیل پنجم: به‌راحتی حواس‌تان پرت می‌شود:

احساس می‌کنید وقت کافی در طول روز ندارید؟ اگر چنین است پس احتمالاً در مدیریت زمان مشکل دارید و این موضوع که به‌راحتی حواس‌تان پرت می‌شود، یکی از دلایل اصلی آن است.

این اختلال می‌تواند خودش را به‌صورت چک کردن مداوم گوشی موبایل یا برهم‌زدن تعهدات برای صرف ناهار با یک دوست، نشان دهد.

این حواس‌پرتی‌ها اغلب شما را آزار می‌دهد و مانع کارکردن روی اولویت‌های‌تان می‌شود. راه‌های زیادی برای اصلاح این موضوع وجود دارد. روز کاری خود را با برنامه‌ریزی شروع کنید و زمان‌های خاصی را برای تمرکز روی اولویت‌های‌تان اختصاص دهید و در این حین مطمئن شوید که اعلان‌های گوشی هوشمند را خاموش کرده‌اید و در محیط آرامی کار کنید تا هیچ موضوعی مزاحم شما نشود. پس از دستیابی به این اهداف اولیه با یک استراحت یا تفریح با دوستان به خودتان پاداش دهید.

هشت دلیلی که باعث می‌شوند، موفقیت‌تان کمتر از انتظارتان باشد

دلیل ششم: در جمع افراد اشتباهی قرار گرفته‌اید:

یک سخنرانی انگیزشی معروف وجود دارد که می‌گوید: «شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین وقت‌تان را با آن‌ها می‌گذرانید.» نکته‌ی این حرف این است که اگر واقعا خود را با افراد اشتباهی احاطه کرده‌اید، واقعاً آینده‌تان را به خطر انداخته‌اید. اگر بیشترین زمان‌تان را با افرادی سپری کنید که عاری از بلندپروازی هستند یا مداوم شما را پایین نگه می‌دارند، پس چه چیزی باید به شما انگیزه دهد که بالاتر و فراتر بروید؟

زمان گذراندن با افرادی که بلندپرواز، مثبت، حامی و موفق هستند، را شروع کنید. درنهایت متوجه خواهید شد که این ویژگی‌ها را جذب کردید. به‌عنوان پاداش، این نوع افراد می‌توانند به شما مشاوره دهند و به افرادی که توانایی ارتقای حرفه‌ی شما را دارند، معرفی کنند.

دلیل هفتم: سخت کار نمی‌کنید:

گاهی به نظر می‌رسد که موفق‌ترین افراد یک شبه به این جایگاه و موفقیت رسیدند. من می‌توانم به شما بگویم این طور نیست. افراد موفق سال‌ها پشت سر هم به سختی کار کرده‌اند تا به جایگاه امروزشان رسیدند. بله، ممکن است دشوار به‌نظر برسد اما اگر آماده‌ی کار و تلاش سخت نیستید پس لایق کسب موفقیت به اندازه‌ی آن‌ها هم نیستید. جستجو برای یافتن راه‌حل‌های میان‌بر و سریع را متوقف کنید و به جای آن آستین‌های خود را بالا بزنید و کارتان را شروع کنید.

دلیل هشتم: شما نمی‌دانید که موفقیت چه شکلی است:

این واقعا رایج است. گاهی درمیان تعاریف دیگران از موفقیت به این نتیجه می‌رسید که واقعا نمی‌دانید موفقیت برای شما به چه معناست؟

موفقیت برای بعضی افراد به معنای داشتن حساب بانکی پرپول است. بعضی دیگر موفقیت را در کسب عنوان شغلی یا مدیریت کسب وکار خودشان می‌دانند. بعضی دیگر دریافت حقوق بالا و خرج کردن آن برای مسافرت رفتن با خانواده‌شان را موفقیت می‌نامند. هیچ یک از این تفکرات تا زمانی که خوشحال و راضی باشید، اشتباه نیستند. درنتیجه به دیگران اجازه ندهید تا موفقیت را برای‌تان تعریف کنند و دنباله‌روی رویاهای دیگران نباشید.

مشخص کنید که موفقیت برای شما به چه معناست و چه چیزهایی مانع دستیابی‌تان به آن می‌شوند. بعد از آن به دنبال تحقق آن باشید.

مطالعه بیشتر:

آيا برای موفقیت واقعا به مدرك دانشگاهی نياز داريد؟

8 راز موفقیت میلیونرهای خود ساخته

گام‌های موفقیت از نگاه ثروتمندان

چگونه از قدرت مغزمان برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم؟

برای رسیدن به موفقیت، همین حالا روش زندگی‌تان را تغییر دهید!

بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت under30ceo.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com