1  |  2

راه اندازی مرکز تخصصی کارآفرینی سلامت

راه اندازی مرکز تخصصی کارآفرینی سلامت

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه سی امین سالگرد تاسیس این واحد، ضمن تشریح مهمترین دستاوردهای این نهاد در حوزه های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و نوآوری و کارآفرینی از افتتاح مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل “امداد”، راه اندازی مرکز مشاوره "نشاط و سلامت"، راه اندازی اولین مرکز ارزیابی و پایش سلامت سالمندی کشور و همچنین مرکز تخصصی کارآفرینی سلامت خبر داد.
دکتر علیرضا بهرامی با اشاره به فرا رسیدن سی‌امین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: در سالهای اول تاسیس واحد طرح های بزرگی نظیر تولید کیت‌های تست قند خون و سایرکیت‌های مختلف آزمایشگاهی اجرا شد، همچنین سـاخت و تجـهیز معرف‌های تشخیص طبی از دیگر فعالیت‌های علمی در این دوره بود.
وی با بیان اینکه تاسیس پژوهشکده ابن سینا به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای این واحد در سال ۷۷ به ثبت رسید، عنوان کرد: پژوهشکده ابن سینا با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه فناوری‌های نوین زیستی از طریق انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی و بالینی در این واحد آغاز به کار کرد ولی چند سال بعد مستقل شد و در حال حاضر به عنوان یک پژوهشگاه مستقل در زمینه‌های علوم زیستی، بیوتکنولوژی و پزشکی مولکولی و بالینی فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اهم فعالیت‌های این واحد در راستای ارتقای سلامت جامعه در حوزه‌های تخصصی طب سالمندی و سلامت روان و همچنین مهارت‌های میان‌رشته‌ای در حوزه سلامت، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ساختار تشکیلاتی خود دارای چهار معاونت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و پشتیبانی و همچنین مرکز کارآفرینی و اشتغال و دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در حوزه سلامت است.
راه اندازی مرکز مشاوره "نشاط و سلامت"
بهرامی با اشاره به اهم فعالیتهای حوزه پژوهشی این واحد در زمینهٔ سلامت روان، طب سالمندی و طب فراگیر، اظهار کرد: راه اندازی مرکز مشاوره روانشناختی "نشاط و سلامت" و همچنین "مرکز پایش و ارزیابی سلامت سالمندی" از مهمترین دستاوردها و اقدامات واحد طی سالهای اخیر بوده است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز مشاوره روانشناختی "نشاط و سلامت"، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بالای بحث سلامت روان، این واحد برآن شد تا کارگروه سلامت روان و به دنبال آن گروه پژوهشی سلامت روان و آسیبهای اجتماعی و همچنین مرکز خدمات تخصصی سلامت روان را در راستای ارتقای سطح سلامت روان جامعه راه اندازی کند.
وی ادامه داد: مشاوره و روان درمانی فردی، زوج درمانی و خانواده درمانی، روانسنجی (انجام تستهای شخصیت، بیش فعالی، هوش، استعدادیابی، ازدواج و... و.) و نوروتراپی (نوروفیدبک، بیوفیدبک) برخی از خدمات مرکز تخصصی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی است.
افتتاح مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل “امداد”، به زودی
بهرامی با اشاره به برخی از برنامه‌های واحد در زمینه ارتقای سلامت افراد جامعه با تمرکز بیشتر بر سالمندان، عنوان کرد: در این راستا به زودی مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل “امداد” با هدف ارتقای سطح ارائه خدمات سلامت سالمندان در منزل در این واحد آغاز به کار می‌کند. از آنجا که بیش از ۸۵ درصد خدمات درمانی در منزل مربوط به سالمندان است این مرکز نیز با تمرکز بر نیازهای تخصصی سالمندان و رسیدگی بیشتر، کیفیت بهتر و مطلوبتر خدمات، راه اندازی شده است.
راه اندازی اولین مرکز ارزیابی و پایش سلامت سالمندی کشور
وی در این رابطه از راه اندازی اولین مرکز ارزیابی و پایش سلامت سالمندی کشور(CGA CLINIC) خبر داد و گفت: ارزیابی‌های جامع سلامت سالمندی در حوزه های شناخت، خلق، تغذیه، بینایی و شنوایی، بی اختیاری و بلع، بیماریهای داخلی و قلب سالمندی، تشکیل پرونده جامع سلامت و تعیین برنامه کوتاه مدت و بلندمدت جهت حفظ سلامت و در نهایت اجرای طرح سالمند سالم با بهره گیری از توان متخصصان طب سالمندی و سایر متخصصان فعال برخی از خدماتی است که در این مرکز ارایه می شود. همچنین اجرای برنامه‌های بازتوانی و جوان سازی، ارزیابی ها و درمان‌های محیطی و در منزل از دیگر برنامه هاییست که در این مرکز پیش بینی شده است.
ایجاد "کارگروه توریسم سلامت"
رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به ایجاد "کارگروه توریسم سلامت" در این واحد اشاره کرد و گفت: دراین طرح کلیه خدمات درمانی برای بیماران خارجی به صورت "Airport to Airport" ارایه می شود، به گونه ای که بیمار قبل از مراجعه مدارک درمانی خود را از طریق سایت مرکز به نشانی www.jmedicaltourism.com ارسال کرده و واحد پس از دریافت مدارک طی ۲۴ ساعت برنامه درمانی و هزینه های مربوطه را برای متقاضی ارسال می کند. پس از آن درصورت تمایل بیمار، کلیه امکانات از پرسنل درمانی تا مترجم، بیمار را در فرودگاه یا مرزهای ورودی کشور تحویل گرفته و کلیه اقدامات درمانی را با کیفیت بسیار بالا در اختیار بیمار قرار می دهد.
وی با اشاره به سایر فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به ارایه چندین مقاله در همایش ها و مجلات معتبر علمی تحقیقانی اشاره کرد و گفت: طی سالهای اخیر مقالات پژوهشی متعددی در کارگروه پژوهشی تولید شده و علاوه بر انتشار در مجلات پژوهشی معتبر، برخی از آنها در همایش هایی مانند همایش ملی ورزش و بیماری­ها، همایش سالمندی ایران (رویکرد روانی- اجتماعی) و همایش پایش بیماران: نوآوری و چالش‌ها اریه شده است.
اجرای طرح های پژوهشی در حوزه سلامت سالمندی
وی همچنین به طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی در حوزه سلامت روان و سالمندی اشاره کرد و گفت: در این راستا می توان به طرح های پژوهشی " سنجش کیفیت زندگی سالمندان و عوامل مرتبط با آن در شهر تهران"، طراحی و ارزیابی برنامه­‌های کاربردی موبایل مرتبط با حوزه ترک سیگار برای جوانان و سالمندان"، "طراحی مقیاس سنجش سلامت معنوی در سالمندان ایرانی" اشاره کرد.
برگزاری کارگاه های آموزشی در حیطه سلامت روان
دکتر بهرامی با بیان اینکه در حوزه سلامت روان و طب سالمندی کارگاه های آموزشی متعددی نیز برگزار می شود، عنوان کرد: تربیت مشاور و درمانگر سلامت جنسی، خلاقیت درمانی، نوروساینس (نوروفیدبک، بیوفیدبک و نقشه برداری مغزیQeeg )، سلامت روان در دیابت، آشنایی با داروهای روانپزشکی و عوارض جانبی آن، آب درمانی، آروماتراپی (رایحه درمانی)، مدیریت سلامت گردشگر، تکنسین گیاهان دارویی و تربیت نماینده علمی (Medrep) برخی از این دوره هاست.
اولین کنفرانس ملی "درمان های نوین سردرد با نگاه ویژه به سالمندان"
وی با بیان اینکه امسال اولین کنفرانس ملی "درمان های نوین سردرد با نگاه ویژه به سالمندان" توسط واحد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، عنوان کرد: همچنین انتشارات واحد نیز تا کنون کتب متعددی همچون کتاب نگاهی نو به ورزش همگانی، درسنامه طب سنتی اطفال، درمان سیستماتیک اختلالات جنسی، مجاهدون (شهدای جهاد دانشگاهی) و گزارش جهانی حفاظت اجتماعی را منتشر کرده است.
تولید فرآورده گیاهی "لاکتی لکس" با کارکرد بهبود اختلالات خواب سالمندان
این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود بستر چندهزارساله سلامت در کشور و با توجه به فرهنگ، اکوسیستم و زیست بوم کشور در حیطه طب سنتی به فعالیت این واحد جهاد دانشگاهی در زمینه طب فراگیر اشاره کرد و گفت: در این راستا فرآورده های طبیعی مرتبط تولید شده و به عنوان نمونه مراحل پیش تولید داروی لاکتی لکس با کارکرد بهبود اختلالات خواب سالمندان طی شده و به زودی در بازار عرضه خواهد شد.
راه اندازی مرکز تخصصی کارآفرینی سلامت
بهرامی در ادامه اداره ستفا(کارآفرینی و اشتغال) را از واحدهای فعال و با پتانسیل بالای جهاد دانشگاهی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه پایدار امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت و استفاده از دانش استوار است. بی تردید کارآفرینی ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانش آموختگان را مرتفع کرده و نقش بسیار کلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار جوامع دارد. از آنجاکه کارآفرینی بسترسازی برای تبدیل ایده به عمل است، در همین راستا طی سال جاری مرکز تخصصی کارآفرینی سلامت و کافه منش (مرکز نوآوری و شکوفایی) با هدف آموزش، ترویج و توسعه کارآفرینی در واحد جهاد دانشگاهی شهید بهشتی راه اندازی شد.
برگزاری اولین دورهHealth MBA
رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی در این مرکز به دورهHealth MBA اشاره کرد و گفت: این دوره برای اولین بار با هدف آموزش و ترویج کارآفرینی حوزه سلامت در این مرکز راه اندازی شد و تا کنون ۲ دوره آن با استقبال بالای دانشجویان برگزار شده است.
مشاوره و منتورینگ طرح ها و ایده های دانشجویان
وی با اشاره به فعالیتهای ترویجی این مرکز به مشاوره و منتورینگ طرح ها و ایده های دانشجویان، برگزاری سمینارهای تفکر راه حل محور و برندسازی شخصی و همچنین ارایه تجارب کارآفرینان برتر در حیطه صنعت سلامت اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا برگزاری کنفرانس بین المللی "کارآفرینی سلامت" و سمینار "اخلاق بالینی" از برنامه های واحد برای سال آینده است.
تشکیل هسته های پژوهشی- کارآفرینی
بهرامی همچنین به تشکیل هسته های پژوهشی- کارآفرینی در واحد خبر داد و گفت: جلب مشارکت دانشجویان فعال و مستعد حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و در اصل ایجاد جریان سیال دانشجویی و فراهم آوردن بستر مناسب برای حضور و فعالیت دانشجویان از مهمترین اهداف جهاد دانشگاهی است که اجرای برنامه هایی مانند دورهمی های اخلاق بالینی، تفکر انتقادی، خطاهای تصمیم گیری، مدیریت زمان، هوش هیجانی، مهارت هماهنگی با دیگران، دعوت از کارآفرینان شکست خورده و مخترعین برتر برخی از اقدامات واحد در این راستاست.
وی همچنین با اشاره به ایجاد بستر تبدیل ایده به محصول در کافه منش (مرکز نوآوری و شکوفایی) واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: اپلیکیشن شهر دیابت، طرح تشخیص سرطان، اپلیکیشن آزمون، ابزار بیماران ضربه مغزی و دیابت، افزایش آگاهی امداد اضطراری، وب سایت خدماتی(کار دانشجویی)، دستگاه تست ایمپلنت، مدیریت هوشمند دیابت، ابزار تشخیص بیماری زنان و اپلیکیشن خدمات اجتماعی برای مددجویان، برخی از ایده های ارایه شده در کافه منش است.
برگزاری اولین رویداد "استارت آپ مچ"
وی همچنین به برگزاری اولین رویداد "استارت آپ مچ" بین دانشگاه های علوم پزشکی و فنی مهندسی با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: این رویداد با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و سازمان تجاری سازی فناوی و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) و با حضور بیش از ۱۴ تیم استارت آپی در حوزه "سلامت هوشمند" در آذر ماه برگزار شد.
شرکت سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ فراگیر در دوره ها و کارگاههای آموزشی واحد
دکتر بهرامی در ادامه با اشاره به فعالیتهای حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: کارگاه ها و دوره های آموزشی این واحد در دپارتمان دندانپزشکی با ارایه دوره های جامع آموزشی ایمپلنتهای دندانی، ترمیمی-زیبایی، اندو- روتاری و کارگاهی (جراحی دندان عقل نهفته، افزایش طول تاج)؛ دپارتمان پزشکی (پزشکان عمومی) با ارایه دوره های آموزشی جراحی سرپایی، طب اورژانس، آشنایی با اصول تغذیه و رژیم درمانی؛ دپارتمان پرستاری (پرستاران) با ارایه دوره های آموزشی MRI,CTSCAN ,ICU,CCU و پرستاری هومودیالیز و کارگاه توانمند سازی پرستاران و دپارتمان مهارت های حرفه ای (عموم مردم) با ارایه دوره آموزشی تکنسین داروخانه (مقدماتی – پیشرفته)، دوره آموزشی دستیار کنار دندانپزشک، امدادگری و فوریت های پزشکی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه هر ساله حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر با شرکت در این دوره ها آموزش می بینند، گفت: در سال جاری تا امروز ۱۴۳۷ نفر در دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی شرکت کرده و گواهی پایان دوره دریافت کرده اند.
ایجاد "گروه پژوهشی داده کاوی پزشکی"
رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دو رویکرد جدید آموزشی واحد در حوزه آموزش بین المللی و مجازی، تصریح کرد: با توجه به رشد سریع تکنولوژی اطلاعات، سیستم های ذخیره سازی و مدیریت داده ها و نیز گسترش ارتباطات دنیای حاضر شاهد یک رشد سریع در تولید داده (data) در دامنه های مختلف من جمله حوزه زیست پزشکی هستیم. از جمله داده های معروف حوزه زیست پزشکی می توان به داده های مرتبط به پروژه ژنوم انسان اشاره کرد که شامل حجمی بالغ بر چندین گیگابایت کد ژنتیکی انسان است و در چنین شرایطی تحلیل چنین داده هایی با این حجم و پیچدگی نیازمند بکارگیری روش هایی فراتر از روش های کلاسیک آماری است.
وی با بیان اینکه داده کاوی امکان تحلیل و اکتشاف دانش از مجموعه داده های پیچیده و حجیم را فراهم می کند، گفت: ازعلوم داده کاوی در حوزه های پزشکی می توان در پیگیری، کشف، پیشگویی و نیز حتی درمان خیلی از بیماری ها استفاده کرد، بنابراین در همین راستا "گروه پژوهشی داده کاوی پزشکی" با بهره گیری از متخصصین حوزه هوش مصنوعی، انفورماتیک پزشکی و نیز پزشکی در جهت انجام پروژه های داده کاوی سلامت در این واحد ایجاد ایجاد شده است.
عمده فعالیتهای فرهنگی واحد
بهرامی همچنین با اشاره به فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی به راه اندازی کانون های دانشجویی در سازمان دانشجویان اشاره کرد و گفت: این کانون ها با هدف ایجاد جریان فعال دانشجویی، جلی مشارکت و پتانسبل دانشجویان، برقراری ارتباطات دانشجویی و همچنین ایجاد بستر توانمند سازی و کارآموزی برای دانشجویان در ۴ بخش HSE، گردشگری، فناوریهای نوین و رسانه و سلامت ایجاد شده است.
وی همچنین از افتتاح اولین دفتر حامیان صندوق قرض الحسنه دانشجویان در این واحد خبر داد و گفت: این دفتر با هدف ارایه تسهیلاتی همچون وام عادی دانشجویی، ضروری، اضطراری، ازدواج، خرید تجهیزات علمی، پژوهشی و سایر خدمات، همزمان با روز دانشجو در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com