0  |  1

برگزاری استارتاپ ویکند طراحی صنعتی در پارک فناوری دانشگاه تهران

برگزاری استارتاپ ویکند طراحی صنعتی در پارک فناوری دانشگاه تهران

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در هفته‌های اخیر با برگزاری چندین دوره استارتاپ ویکند در حوزه‌های مختلف، بازار ایده‌های دانشجویان را داغ کرده است. از روز چهارشنبه استارتاپ ویکند طراحی صنعتی با حضور دانشجویان این رشته از دانشگاه‌های مختلف در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغاز شده است و تا روز جمعه ادامه دارد.
«استارتاپ ویکند (Startup Weekend) یک رویداد آموزشی - تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که در سه روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌شود. در این برنامه شرکت کنندگان شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گردهم می‌آیند تا طی 54 ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و آنرا بالا بیاورند».
در روز ابتدایی این رویداد که چهارشنبه 12 دی ماه برگزار شد، طبق اعلام روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پس از برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور رئیس این پارک، دانشجویان ایده‌های خود را در حوزه طراحی صنعتی مطرح کردند.
این ایده‌ها باید تنها در این حوزه باشد اما برای حضور دانشجویان شرایط خاصی دیده نشده است و هر دانشجویی با ایده در این حوزه می‌تواند در این استارتاپ ویکند شرکت کند.
عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درخصوص حمایت‌های این پارک از ایده‌های برتر توضیح داد: طراحی صنعتی از شاخه‌های هنری است که با صنعت آمیخته شده و استفاده از آن در تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی محصولات دانشجویی می‌تواند به افزایش خریداران آن منجر شود. به ‌همین ‌دلیل این پارک برگزاری استارتاپ ویکند طراحی صنعتی را در اولویت‌های خود قرار داده است.
وی افزود: علاوه بر این، استارتاپ‌هایی در حوزه سلامت و بهداشت را در برنامه‌های خود داریم که تا پایان سال برگزار کنیم.
در ادامه برگزاری این مراسم دانشجویان ایده‌پرداز، ایده‌های خود را در بین دیگر شرکت‌کنندگان مطرح کردند تا به هم‌افزایی در شکل‌گیری ایده تا محصول برسند.
* حضور ایده پردازان مد و فشن
نسیم پوراحمد دانشجوی کارشناسی طراحی صنعتی دانشگاه یکی از ایده‌پردازان حاضر در این رویداد درخصوص ایده خود اظهار داشت: تیم دو نفره‌ای را برای شکل‌گیری ایده خود تشکیل دادیم و ایده ما در خصوص کمک کردن و یاری رساندن به سالمندان و بیماران نیازمند به پرستار است.
وی افزود: ما می‌خواهیم با ارائه این محصول به این افراد خدماتی را ارائه دهیم که نیاز به حضور پرستار را برای آنها کاهش دهد.
پوراحمد درباره اینکه آیا تجربه استارتاپی داشته است، بیان کرد: پیش از این در چنین رویدادهایی شرکت نکرده بودم اما ایده‌هایی در گذشته داشتم که همیشه به فکر پیاده‌سازی آنها بودم. من و سایر اعضای گروه در حوزه مد و فشن کار می‌کنیم و می‌خواهیم ایده‌های خود را در این حوزه نیز پیاده‌سازی کنیم.
* گروهی یا تک‌نفره اهمیتی ندارد، مهم ایده است
احمدرضا وکیلیان یکی دیگر از دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد بود که به‌ تنهایی برای استارتاپ ویکند طراحی صنعتی آماده شده بود.
وی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد طراحی صنعتی در دانشگاه غیرانتفاعی پارس است، درخصوص ایده خود گفت: من به‌ صورت انفرادی در این استارتاپ ثبت‌نام کردم و ایده من ترکیب طراحی صنعتی با انرژی‌های نو و خورشیدی است چرا که ایران ظرفیت زیادی از لحاظ ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی دارد.
وکیلیان با بیان اینکه، برای پیاده‌سازی این طرح از طراحی اپلیکیشن استفاده کرده است، افزود: به نظرم تنها جایی که می‌تواند این طرح تبلور پیدا کند، با استفاده از اپلیکیشن است و من دنبال طراحی هستم که با هزینه تولید کم قابلیت رقابت داشته باشد.
وی تصریح کرد: پیش از این در دو استارتاپ برای فراگیری فرایند تجاری سازی که بیشتر جنبه آموزشی داشته، شرکت کرده است.
* حضور دانشجویان از کارشناسی تا دکتری
علاوه بر دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجویان دکتری نیز در این رویداد شرکت کرده بودند که احسان بیگدلیان دانشجوی دکتری صنایع غذایی دانشگاه تهران یکی از این افراد بود.
بیگدلیان درباره طرح خود توضیح داد: ما یک تیم سه نفره از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد صنایع عذایی دانشگاه تهران هستیم که با دو ایده در این رویداد شرکت کرده‌ایم. ایده اول به طراحی صنعتی و طراحی دستگاه در صنایع غذایی مربوط می‌شود و ایده دوم تولید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی برای استفاده در صنعت روغن خوراکی است.
وی ادامه داد: از طریق استاد راهنما با یکدیگر آشنا شدیم و به ‌دنبال این هستیم که گروه مشاوره صنایع غذایی را راه‌اندازی کنیم. این گروه می‌تواند برای راه‌اندازی کسب‌وکار و تغییر فرمولاسیون به صنایع کمک کند.
استارتاپ ویکند طراحی صنعتی از 12 تا 14 دی ماه جاری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حال برگزاری است، تیم‌های برتر این رویداد با استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌توانند تا 6 ماه آینده ایده‌های خود را به مرز تولید اولیه برسانند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com