0  |  0

پرداخت تسهیلات ۹۰۰میلیاردی به کسب و کارهای خرد و کوچک

پرداخت تسهیلات ۹۰۰میلیاردی به کسب و کارهای خرد و کوچک

نورالله‌زاده اظهار داشت: با توجه به این که یکی از اهداف اصلی دولت توجه به کسب و کار در مناطق روستایی و عشایری بود، در مرحله اول و دوم، سهمیه اعتباری که برای پرداخت تسهیلات در این مناطق از محل منابع بانک‌ها و یا موسسات عامل و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرده بود، 3 هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی و 3 هزار میلیارد تومان هم منابع 4 موسسه عامل بود که صندوق کارآفرینی امید هم یکی از این 4 موسسه عامل به شمار می‌رود.
وی افزود: بانک کشاورزی به تنهایی عاملیت 50 درصد از این منابع را برعهده داشت و عاملیت 50 درصد مابقی را هم سه موسسه دیگر به طور مساوی برعهده داشتند.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور تصریح کرد: در بین موسسات با توجه به این‌ که صندوق کارآفرینی امید، کسب و کارهای خرد و کوچک را مورد هدف قرار داده بودیم و از ابتدا اولویت و رسالت صندوق توجه به این کسب و کارها است، بیشترین تعداد طرح‌ها با توجه به ماهیت محیط‌های روستایی که کسب و کارهای خرد و کوچک بود به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده به همین سبب، 32 هزار طرح در مرحله نخست ارجاع و بررسی شده که اعتبار صندوق در این مرحله یک‌هزار میلیارد تومان بوده و دو موسسه دیگر هم هر کدام یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار داشتند که در مجموع 3 هزار میلیار تومان می‌شود، 3 هزار میلیارد تومان هم اعتبار بانک کشاورزی به تنهایی بوده که درمجموع 6 هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است.
نورالله‌زاده بیان کرد: از مجموع 32 هزار طرحی که ارجاع شده بود و مورد بررسی قرار گرفت، تا پایان آذرماه 21 هزار و 750 طرح با اعتبار یک‌هزار و 250 میلیارد تومان مورد بررسی و تصویب قرار گرفته، یعنی 250 میلیارد تومان بیش از اعتبار اختصاص یافته در مرحله نخست، طرح تصویب کرده‌ایم.
وی ادامه داد: 20 هزار و 150 طرح به مبلغ بیش از یک‌هزار میلیارد تومان منجر به عقد قرارداد شده و برای 19 هزار و 750 طرح پرداخت انجام شده و 900 میلیارد تومان پرداخت قطعی انجام شده است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید عنوان کرد: تقریبا در بین موسسات بالاترین رقم و حجم پرداخت را صندوق به لحاظ تعداد طرح برعهده داشته و این تعداد طرح ظرفیت اشتغال 52 هزار نفری را ایجاد کرده که البته بخشی در دست ساخت هستند که اکر به اتمام برسند همچنینی ظرفیت اشتغالی را ایجاد می‌کنیم، طبیعتا بخشی از این طرح‌ها در محیط‌های روستایی با توجه به این که اشتغال ممکن است بیشتر باشد حتی امکان افزایش هم دارند و فعلا این تعداد تصویب شده و حداقلی است و ممکن است در محیط واقعی بیشتر از این تعداد اشتغال باشد.
نورالله‌زاده اضافه کرد: به طور متوسط سالانه ظرفیتی که در داخل صندوق برای ایجاد فرصت‌های کسب و کار داریم، طبق سال‌های گذشته بین 60 تا 70 هزار فرصت شغلی را توانستیم ساماندهی کنیم که ارزیابی و پیش‌بینی ما این است که به اندازه همان ظرفیت سیستم بتوانیم این کار را انجام دهیم.
وی با اشاره به طرح‌های هر روستا یک محصول و روستای بدون بیکار گفت: این طرح‌ها با توجه به زمانی که برای آنها سپری شد تا مستندات و توجیهات لازم را به کمیته فنی که در ستاد وزارت کار وجود دارد ارائه کردیم، تصویب در این کمیته یک مقدار زمان‌بر بود، بعد از این که تصویب و ابلاغ شده الان در سطح کشور براساس مطالعات انجام‌شده 300 روستا را با این شیوه هدف‌گذاری کرده‌ایم.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: در دو حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر و زندان‌ها تفاهمنامه پرداخت تسهیلات داریم که به دو شیوه این تسهیلات پرداخت می‌شود، افرادی که بهبود یافته‌اند یا از زندان آزاد شده و مشغول به کار می‌شوند یا به کارفرمایانی که بهبودیافته‌ها را به کار می‌گیرند تسهیلات پرداخت می‌شود که آثار خوبی داشته است، سقف این تسهیلات تا 200 میلیون تومان است که 100 تومان از منابع صندوق و 100 میلیون هم از سوی طرف تفاهمنامه پرداخت می‌شود، طرحی هم بود که استثنائا بیشتر به آن پرداختیم، در مشهد این طرح را انجام دادیم که تمام رهایافتگان و زندانیان بلندمدت را به کار می‌گیرد.
نورالله‌زاده با اشاره به مدت زمان لازم برای پرداخت تسهیلات گفت: در موارد روستایی زمان بیشتر حدودا بین یک ماه تا سه ماه زمان برای پرداخت تسهیلات وجود دارد ولی برای پرداخت طر‌های منابع داخلی صندوق حداکثر 45 روز زمان لازم است.
وی افزود: یکی از کارهایی که در حوزه برندینگ یا برندسازی انجام می‌دهیم، برگزاری جشنواره‌هایی است که برای این نوع کسب و کارها به‌ویژه کسب و کارهای خانگی برگزار می‌کنیم، برای مثال ماه گذشته سه جشنواره برگطار کردیم، یکی جشنواره ترشی هفته بیجار در شهرستان بیجار که ترشی آن آوازه ملی دارد که لین را به عنوان برند ثبت و به برترین‌های آن جایزه بدهیم، دیگری جشنواره رودوزی‌ها و سوزن‌دوزی‌ها در گنبد بود که مرکز تخصصی هم در آنجا ایجاد کردیم به عنوان نخستین نرکز تخصصی که به برندینگ و بازاریابی کمک می‌کندو جشنواره سوم، جشنواره گل نرگس در دره شهر ایلام است که هفته آینده برگزار می‌شود که برندی در دره شهر ایلام است، این جشنواره‌ها درراستای برندسازی و برند مشترک است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: هدف بنده از حضور در استان جدای از مسائل صندوق، شرکت در سمینار آموزشی برلی فروش و بازاریای و نقش آن در بازاریابی‌ها بود، با توجه به ظرفیت خوب تعاونی‌ها در این استان جلسه خوبی با اتاق تعاون داشتیم که قرار شد تفاهمی داشته باشیم که با زنجیره‌های تولیدی که در قالب تعاونی وجود دارد توافقی داشته باشیم که برای توسعه این زنجیره‌ها به شکلی که بتواند سهمی از بازار داشته باشد با خدمات مالی به آنها در این راستا کمک کنیم، همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان و قرار گرفتن آن در کریدور غرب و شرق و شمال و جنوب، مذاکره‌ای به متظور ساماندهی کسب و کارهای سیار در این محورهای مواصلاتی داشتیم تا به عنوان یک نماد و پایلوت اصلی در کشور با توجه به محصولات تولیدی این استان داشته باشیم.
نورالله‌زاده با اشاره به عملکرد استان در زمینه اشتغال پایدار روستایی گفت: استان مرکزی در حوزه اشتغال روستایی از استان‌های پیشتاز و پیشرو ما بوده و عملکرد بسیار خوبی داشته و از سقف اعتباری که در مرحله اول و دوم ابلاغ کردیم این استان جلوتر است و جزو استان‌های گروه یک است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در مرحله سوم و چهارم سازمان برنامه و بودجه و سه دستگاهی که طبق قانون نظارت بر اجرای قانون حمایت اشتغال پایدار روستایی دارند که شامل وزارت کار، معاونت توسعه روستایی و سازمان برنامه و بودجه می‌شود و جمع‌بندی آن در قالب ابلاغ سازمان برنامه و بودجه خود را نشان می‌دهد، ارزیابی که داشتند، ارزیابی مثبتی از کارکرد صندوق در مرحله اول و دوم بوده است.
نورالله‌زاده خاطرنشان کرد: بنابراین سهم صندوق در مرحله سوم و چهارم رشد قابل توجهی پیدا کرده و طبیعی است که تمام تمرکز و منابع خود را بتوانیم به اجرای خوب این قانون در مرحله سوم و چهارم معطوف کنیم، به همین سبب تمام برنامه صندوق به اشتغال روستایی معطوف می‌شود، 811 میلیارد تومان باید منابع داخلی اختصاص دهیم با منابعی که صندوق توسعه ملی معادل همین رقم را به ما واگذار می‌کند تا عاملیت آن را انجام دهیم و فشار بیشتری را برای سوق دادن منابع بیشتر به این سمت به صندوق وارد می‌کند، 90 درصد کار صندوق در سال آینده در همین حوزه است و امکان مانور در حوزه‌های دیگر در سال آینده وجود ندارد.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید عنوان کرد: حدود 400 دفتر در سراسر کشور داریم یعنی در همه شهرستان‌هایی که دارای فرمانداری بوده و 20 هزار نفر جمعیت داشته و بالای 50 کیلومتر با هم فاصله دارد، دفتر داریم.
نورالله‌زاده اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی یکی از موسسات اصلی تامین‌کننده منابع مالی برای صنایع دستی در محیط‌های روستایی به طور عام و در مناطق شهری به طور خاص بیشترین تامین‌کننده منابع مالی بودیم، برای فروش صنایع دستی هم اقداماتی را انجام دادیم، محوطه صندوق تهران را مسقف کرده و 4شنبه تا جمعه دراختیار صنایع دستی قرار می‌دهیم‌، به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها تسهیلات می‌دهیم و آنها را برای شرکت در نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به چگونگی نظارت‌ها برای جلوگیری از هرز رفتن تسهیلات گفت: نظارت عالی بر اجرای این قانون با سازمان برنامه و بودجه بوده که نظارت‌های دوره‌ای و رندمی را انجام می‌دهند و همین طور وزارت کار و بانک مرکزی در سفرهای استانی نظارت‌هایی را دارند، اما صندوق کارآفرینی به عنوان موسسه عامل یک سامانه نظارتی تحت عنوان سامانه سهام دارد که به صورت نقطه‌زنی کار می‌کند و متقاضیان باید در محل اجرای طرح حضور پیدا کرده و اطلاعات را ارائه کنند و سعی شده حداقل انحراف اتفاق بیفتد.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: تفاهمنامه‌ای را که با صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم متاسفانه به سبب تغییرات مدیریتی صندوق نوآوری اجرایی نشده و منتظر هستیم تیم جدید این تفاهمنامه را اجرایی کند، در حوزه استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها دو تفاهمنامه داریم، یکی با معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و دیگری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، شرکت‌های دانش‌بنیانی را که معاونت علمی تایید و به ما معرفی می‌کند را در چهارچوب تفاهمنامه تسهیلات پرداخت می‌کنیم، در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تایید استارت‌آپ‌ها با آنها بوده و در این دو حوزه صندوق وارد بررسی نمی‌شود چراکه کمیته‌های تخصصی دارند.
نورالله‌زاده تصریح کرد: دانش‌بنیان خیلی در کشور جا نیفتاده و شاید در سطح کشور بیشتر از 3 تا 4 هزار طرح بیشتر نداریم، همچنین در حوزه استارت‌آپ‌ها هنوز خیلی طرح نداشتیم
اجرای طرح‌های هر روستا یک محصول و روستای بدون بیکار در استان مرکزی
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی هم در این نشست با اشاره به طرح‌های اشتغال گفت: در بحث اشتغال از منابع داخلی 8 طرح به مبلغ 413 میلیون تومان در بخش کشاورزی، 34 طرح به مبلغ 11 میلیارد و 850 میلیون ریال در بخش صنعت و 79 طرح به مبلغ 41 میلیارد و 305 میلیون ریال پرداخت شده که درمجموع 134 طرح به مبلغ 60 میلیارد و 565 میلیون ریال پرداختی داشتیم.
عمادالدین هزاوه‌ای تصریح کرد: از منابع توسعه ملی هم 58 طرح به مبلغ 69 میلیارد ریال در بخش کشاورزی، 130 طرح به مبلغ 88 میلیارد و 340 میلیون ریال در بخش صنعت و 25 طرح به مبلغ 22 میلیارد و 700 میلیون ریال پرداخت انجام شده که درمجموع 213 طرح پرداختی داشتیم.
وی افزود: تاکنون 795 شغل ایجاد کرده‌ایم که برای پایان سال رسیدن به یک‌هزار شغل را پیش‌بینی می‌کنیم.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی با اشاره به طرح‌های هر روستا یک محصول و روستای بدون بیکار گفت: روستای زرنوشه در آشتیان و روستای آب گرم در محلات به عنوان روستاهای بدون بیکار و روستای امین‌آباد اراضی به عنوان هر روستا یک محصول برای کشت گل محمدی در استان مرکزی انتخاب شده‌اند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com