0  |  1

باید کارآفرینی تبدیل به یک ارزش شود

باید کارآفرینی تبدیل به یک ارزش شود

سورنا ستاری در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: برای این کار نیازمند محیطی هستیم که همه به دنبال رشد و سرمایه گذاری روی استارت آپ ها (شرکت های نوپا) باشند.
وی ادامه داد: دانشگاه نباید بیش از 15 درصد متکی به درآمد دولتی باشد آن زمان است که محصول دانش بنیان به جامعه وارد می شود. اگر بخواهیم کمک های دولت موثر باشد باید استان هم در اقتصاد دانش بنیان مشارکت داشته باشد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری سرمایه گذاری بخش خصوصی را عامل موفقیت پارک های علم و فناوری دانست و گفت: اگر پارکی دولتی باشد، مشکلات همچنان باقی خواهد بود و نسبت سرمایه گذاری دولت در پارک ها یک به 10 است یعنی به ازای هر واحد سرمایه گذاری دولت باید 10 برابر آن را بخش خصوصی سرمایه وارد کند.
وی تصریح کرد: پژوهش با پول دولتی مثل ساختمان سازی و صنعت دولتی است که از آن محصول تجاری قابل رقابت برای مردم خارج نمی شود مگر اینکه بخش خصوصی در این حوزه چند برابر دولت سرمایه گذاری کند.
ستاری نیروی انسانی متعهد را یکی از پتانسیل های فوق العاده استان خراسان جنوبی برشمرد و افزود: دولت یک ابزار است و باید محیط را استان ایجاد کند.
وی با اشاره به خصوصیات کویرنشینان بیان کرد: وقتی در خصوص اقتصاد دانش بنیان سخن به میان می آید یعنی از انسان صحبت می شود لذا انسان ها برای موفقیت در عرصه اقتصاد دانش بنیان نباید از سختی ها بترسند.
وی بر آموزش برای استفاده از دانش تاکید کرد و گفت: عمده دروسی که در دانشگاه ها تدریس می شود در زندگی کاربردی نیست اما وقتی دانش وارد صحنه عمل شود می توان از آن استفاده های زیادی کرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ایده های سایر نقاط جهان در کشور باید علاوه بر پیاده سازی بومی نیز شود ادامه داد: تمام کارآفرینان بزرگ حوزه اقتصاد دانش بنیان سختی های زیادی کشیده اند و تمام این شرکت ها داستان های مشابه دارند.
وی با اشاره به جمعیت حدود 35 میلیون نفری جوانان بین 20 تا 40 سال کشور در حوزه آموزش گفت: در تاریخ کشور هیچ گاه به اندازه اکنون برای حوزه آموزش هزینه نشده است.
ستاری از دانشمندان قدیم ایران همچون فارابی و ابن سینا یاد کرد و گفت: جای سئوال باقی است که آیا این افراد به واسطه هزینه در عرصه علم بالا رفتند؟
ستاری با اشاره به اینکه بینش اقتصاد نفتی این است که همه مشکلات با پول حل می شود افزود: باید بدانیم هیچ کشور و اقتصادی در دنیا بر پایه منابع زیرزمینی رشد نکرده است و این طبیعت اقتصاد و انسان هاست که تا رنجی متحمل نشود به جایی نمی رسد.
وی ایجاد یک محیط و اکوسیستم را از نیازهای اقتصاد دانش بنیان برشمرد و گفت: باید کارآفرینی تبدیل به یک ارزش شود و فارغ التحصیلان هیچگاه منتظر شغل دولتی نباشند، باید درس خواندن با نیت تحول محیط اطراف باشد و منجر به کارآفرینی شود و گرنه چرا باید برای دانشگاه هزینه کرد.
ستاری با تاکید بر اینکه در اقتصاد دانش بنیان باید خط تولید صنعت بومی داخل کشور باشد گفت: اوایل انقلاب نیروی هوایی کشور سازمان های قوی داشت اما وقتی جنگ شروع شد فهمیدیم که هیچ نداریم چون دانش آن را نداشتیم و وابسته بودیم، در صنعت نیز همین طور است تا زمانی که نتوانیم ماشین سازی کنیم صاحب صنعت نمی شویم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت نقش محیط در اقتصاد دانش بنیان اضافه کرد: این که در استانی مثل خراسان جنوبی به جای برخورد، از ایده جوانان استقبال شود، مهم است و یکی از تشویق ها این است که پارک علم و فناوری استان نباید مشکل جا داشته باشد در صورتی که بسیاری از ساختمان ها آن هم با سنگ گرانیت در استان ساخته شده و خالی است و گمان نمی شود از زمان افتتاح تاکنون حتی یک نفر داخل آن رفته باشد.
ستاری حمایت از شرکت های دانش بنیان را یک وظیفه دانست و گفت: مهم این است که مدیران خراسان جنوبی نیز تصمیم بگیرند از جوانان این حوزه حمایت کنند تا آنها در استان ماندگار شوند.
وی با تاکید بر اینکه لذت از کار مهمترین عامل بازگشت نیروی انسانی به هر جامعه است اظهار داشت: وقتی جوانان احساس کنند که جامعه به آنها نیاز ندارد آنجا را ترک خواهند کرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: باید محیطی داشته باشیم که کارآفرینی ارزش و بستن یک کسب و کار خیانت باشد.
وی یادآور شد: کسانی که حقوق دولتی می گیرند در زندگی هیچ ریسکی نمی کنند و متوجه نمی شوند یک جوان کارآفرین باید برای چند نفر حق بیمه، حقوق، مالیات و غیره بدهد لذا در چنین محیط کسب و کاری چه انتظاری از جوانان می توان داشت.
ستاری با اشاره به بازدیدهایی که در استان از مراکز علم و فناوری داشت گفت: از انگیزه و اعتماد به نفس این جوانان لذت بردم و باید بدانیم هیچ عاملی نمی تواند جلوی جوانی که اعتماد به نفس دارد را بگیرد.
وی ادامه داد: هدف اصلی نیز پرورش این انسان ها است تا بتوانیم جامعه و جهت اقتصاد را عوض کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: تمهیداتی اندیشیده شده که در اقتصاد دانش بنیان کسی جرات نکند یک کسب و کار را تعطیل کند و نیمی از شکایت هایی که در بازدیدهای امروز بیان می شد مربوط به همین مسایل است.
وی تاکید کرد: باید موانع موجود رفع شود تا دانشگاه ها محور حرکت استان باشند آن زمان است که مشکلات با راه حل های نیروهای جوان بومی حل خواهد شد.
ستاری گفت: خراسان جنوبی از ظرفیت نیروی انسانی توانمندی برخوردار است و برای کمک به شرکت های دانش بنیان و توسعه مراکز رشد در این استان مبلغ سه میلیارد تومان در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: خراسان جنوبی با ظرفیت های بالقوه ای که در حوزه زرشک و زعفران دارد می تواند نقش موثری در تولید اقتصاد ملی داشته باشد چرا که گردش مالی زعفران در جهان ۹ میلیارد دلار است و سهم استان را می توان از ۵۰۰ میلیون دلار با همین شرکت های دانش بنیان افزایش داد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com