0  |  0

تسهیلات اشتغال روستایی مولد کارآفرینی و امید

تسهیلات اشتغال روستایی مولد کارآفرینی و امید

طرح اشتغال روستایی و عشایری از برنامه های اولویت دار دولت است که با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی به اجرا درآمده و در این راستا یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و به همین میزان تامین منابع از سوی چهار بانک عامل توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید اختصاص یافته است.
این طرح از بهمن ماه پارسال در کشور کلید خورده که در آن ابعاد مهمی از جمله اشتغال حمایتی ( تامین مالی خرد، مشاغل خانگی و اشتغال نهادهای حمایتی)،مداخله در ساماندهی اعزام نیروی کار، مهارت آموزی، مشوق های بیمه کارفرمایی، کارورزی با احتساب 70 درصد جذب، اشتغال رسته های کسب و کار در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد، توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی و کارانه اشتغال جوانان (کاج) دیده شده است.
برنامه توانمندسازی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، افزایش مهارت نیروی کار، سیاست‌های فعال توسعه کسب و کار به ویژه طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج)، مشوق‌های کارفرمایی، طرح کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و توسعه «رَسته‌های منتخب دارای ظرفیت اشتغال» در هر استان از اولویت های مهم دولت در طرح اشتغال روستایی به شمار می رود.
با توجه به اهمیت اشتغالزایی پایدار ارزیابی عملکرد استان مرکزی در راهبردهای اشتغال روستایی و عشایری با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان اقتصادی استان مرکزی به بحث و نظر گذاشته شد.
نگاه دولت در زمینه سازی شغلی پایدار روستایی برنامه محور و اجرایی است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: بیکاری به عنوان ابرچالش کشور مطرح است و یکی از مهمترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب، تصمیم سازان و دایره مدیران اجرایی و کارشناسان فرصت سازی شغلی است چرا که گام نهادن در این مسیر می توانداز 70 درصد از مشکلات جامعه گره گشایی کند.
«محمد تقی آبایی هزاوه» افزود: با توجه به پیگیری و نشست های مختلف دولت در این خصوص، اشتغال های خرد و متوسط برای رسیدن به اهداف ترسیم شده اشتغال، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه اشتغال فراگیر را برای روستاها تکلیف کرد.
وی بیان کرد: البته این راهبرد در سال 95 نیز در شورای عالی اشتغال مطرح شده بود اما، در سال 96 در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با عنوان برنامه اشتغال فراگیر برجسته شد که دارای چند محور اصلی و اثرگذار در کارسازی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: بحث ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری از محورهای مهم این برنامه است که در این راستا با اجازه و دستور رهبر معظم انقلاب یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یافت و به همین میزان با اعتبار ریالی از سوی بانک های عامل در نظر گرفته شد.
آبایی هزاوه عنوان کرد: 120 هزار میلیارد ریال با نرخ دلار سال 96 در مجموع به بحث اشتغال روستایی و عشایر کشور اختصاص یافت که به همین منظور قانون خاصی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، رسته ها و شغل هایی که می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند نیز در این قانون مشخص شده است.
وی گفت: سهم استان مرکزی از مجموع اعتبارات این برنامه 2 و 44 صدم درصد معادل 2 هزار و 930 میلیارد ریال است که در بحث اشتغال روستایی و عشایری صرف می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: 30 درصد از مجموع اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری کشور باز در نظر گرفته شده و برای هر استان 70 درصد اعتبار ابلاغ شد که این رقم در استان مرکزی 2 هزار و 50 میلیارد ریال است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: 50 درصد از 70 درصد اعتبار ابلاغی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان مرکزی معادل یکهزار و 250 میلیارد ریال تاکنون تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: با تشکیل کمیته های فنی شهرستان و کمیته فنی استان مرکزی در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت این تسهیلات در استان کلید خورد و این برنامه مراحل 2 سطحی دارد که در گام نخست تصمیم گیری در پرداخت تسهیلات تا سقف 2 میلیارد و 500 میلیون ریال به کمیته فنی شهرستان واگذار می شود و در ارقام بالاتر پس از بررسی در کمیته فنی شهرستان در کمیته فنی استان مرکزی بررسی و پرونده روانه بانک های عامل خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: در بدو شروع طرح اشتغال فراگیر اعلام شد به ازای هر 500 میلیون ریال یک شغل ایجاد شود اما، پس از تغییرات نرخ ارزی این رقم به 750 میلیون ریال به ازای هر شغل رسید و در حال حاضر سطوح تصمیم سازی پرداخت تسهیلات در این راستا به ازای هر یکهزار و 500 میلیون ریال به ازای هر شغل است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: در مرحله نخست پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری استان مرکزی تاکنون یک هزار و 465 طرح از طریق کمیته های فنی شهرستان و استان با رقم سه هزار و 640 میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شده است.
وی اظهار داشت: این رقم از مجموع 2 هزار و 50 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی، 77 درصد بیش از سهمیه در بانک های عامل طرح وجود دارد و در صورتی که تمام این اعتبارات پرداخت شود پیش بینی شده که چهار هزار و 600 فرصت شغلی در استان مرکزی ایجاد شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: با توجه به تغییرات نرخ ارزی پیش بینی می شود که بحث اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری کشور از 120 هزار میلیارد ریال به 180 هزار میلیارد ریال افزایش یابد و در صورت تحقق آن سهم استان مرکزی از 2 و 44 صدم درصد این اعتبارات می رسد.
آبایی هزاوه ادامه داد: 523 طرح از مجموع طرح هایی که در بانک های عامل استان مرکزی وجود دارد با رقم یک هزار و 680 میلیارد ریال در دست بررسی است و 942 طرح با رقم یکهزار و 186 میلیارد ریال در بانک های عامل مصوب شده است.
وی بیان کرد: مجموع طرح های مصوب شده در بانک های عامل استان مرکزی نسبت به اعتبار مرحله اول این طرح ( یکهزار و 250 میلیارد ریال) 81 درصد از سهم بالاتر است و نسبت به کل سهم این استان (2 هزار و 50 میلیارد ریال) 90 درصد مصوب شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: برآورد اشتغال از طریق این طرح در استان 2 هزار و 874 مورد است.
آبایی هزاوه گفت: 857 طرح با رقم یکهزار و 410 میلیارد ریال از رقم طرح های مصوب شده در بانک های استان مرکزی با پیش بینی 2 هزار و 181 فرصت شغلی منجر به عقد قرارداد شده که 831 طرح با رقم یک هزار و 280 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 2 هزار و 64 نفر موفق به اخذ تسهیلات شده است.
وی عنوان کرد: بر اساس تجربه پرداخت تسهیلات زودبازده که دارای انحراف زیادی بود، دولت برنامه ریزی خود را در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به سمتی برده که ضریب انحراف را به پایین ترین سطح برساند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در کنار اجرای این طرح همچنین خدمات مشاوره ای و حقوقی به متقاضیان داده می شود تا تسهیلگر امور باشد و کیفیت اشتغالزایی را با زنجیره بازاریابی تولید تضمین کند.
آبایی هزاوه یاد آور شد: ایراد مهم در طرح تسهیلات زودبازده این بود که پس از اعطای تسهیلات متقاضی خودمحور اقدام به اشتغال می کرد و تدبیری برای بازار صورت نمی گرفت و این روند موجب شد که اغلب مشارکت جویان این طرح بیکار و بدهکار شوند.
وی افزود: مقرر شده در راستای این اختیارات، با تشخیص بانک های عامل سقف تسهیلات متقاضیانی که طرح های آن ها با توجه به افزایش قیمت ها امکان بهره داری ندارند، 30 درصد اضافه شود که به طور قطع با ابلاغ اعتبار مرحله دوم این دستورالعمل نیز ابلاغ می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در ادامه بحث گفت: در 40 سالی که از عمر با برکت انقلاب اسلامی می گذرد طرح اشتغال روستایی و عشایری برای نخستین بار و در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است.
آبایی هزاوه افزود: هیچ طرحی با این شرایط در مناطق روستایی و عشایری کشور تا قبل از این اجرایی نشده است.
وی عنوان کرد: بحث نظارتی در راستای اجرای این طرح تازه آغاز شده به طور قطع با انحرافاتی همراه است اما، انحراف در این طرح نسبت به طرح های گذشته خیلی کمتر است زیرا دقت ها بالا رفته و دستگاه های نظارتی رصد ویژه بر این طرح ها دارند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در این طرح متقاضی رها نمی شود و دستگاه های اجرایی از صفر تا 100 در کنار متقاضیان هستند و هر جا نیاز به کمک داشته باشد مورد حمایت قرار می گیرد.
آبایی هزاوه تصریح کرد: استان مرکزی در زمینه سرانه پرداخت تسهیلات نسبت به اشتغال هدفگذاری شده در جایگاه ششم کشور قرار دارد.
چتر نظارتی قوی بر پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی استان مرکزی
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: راهبردهای نظارتی بر پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در این استان آغاز شده و کمیته ها در سطح شهرستان بر اساس دستور العمل وزارتخانه با قوت در این زمینه فعالیت دارند.
«نگین براتی» افزود: نشست های توجیهی با ادارات شهرستان و فرمانداری های استان به منظور راه اندازی کمیته های نظارت برگزار شده و این حوزه در سطح شهرستان وظیفه دارد از تمام طرح هایی که در بانک منعقد شده بازدید کند.
وی بیان کرد: نتیجه کمیته های شهرستانی به استان مرکزی ارسال می شود و در کمیته استانی با حضور نمایندگان معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع به عنوان رئیس، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر، دستگاه بخشی، بانک های عامل و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دفتر امور روستایی استانداری آن را بررسی کرده و فرم شماره 2 تکمیل می شود.
وی ادامه داد: همراهی و تعامل دستگاه های اجرایی و بانک های عامل توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید از دلایلی است که موجب شده این استان تاکنون در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی کارنامه موفقی داشته باشد.
براتی افزود: همه تلاش ها باید برای کاهش انحرافات در اجرای این طرح به کار گرفته شود و کنترل دستگاه های اجرایی در این راستا از ابتدای اجرای طرح مورد توجه قرار گرفته و باید بیش از پیش نیز دقت های لازم صورت گیرد.
وی بیان کرد: توزیع شهرستانی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری بر اساس شاخص های جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و تعداد بیکاران شهرستان صورت گرفته است.
213 طرح اشتغال روستایی استان مرکزی تسهیلات گرفتند
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی گفت: این صندوق با وجود اینکه فعالیت خود را در راستای اجرای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر سه ماه دیرتر از سایر بانک های عامل آغاز کرد اما، عملکرد رضایت بخشی داشته است.
«عماد الدین هزاوه ای» افزود: 186 میلیارد و 930 میلیون ریال تسهیلات امسال توسط این صندوق به 213 طرح پرداخت شده که تحقق آن 433 فرصت شغلی ایجاد می کند.
وی بیان کرد: طرح های در دست بررسی صندوق کارآفرینی امید این استان 39 فقره به مبلغ 124 میلیارد و 600 میلیون ریال و اشتغالزایی 119 نفر است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی ادامه داد: 240 طرح با رقمی حدود 300 میلیارد ریال نیز در این صندوق با پیش بینی اشتغال 694 نفر مصوب شده و 216 طرح با مبلغ 190 میلیارد ریال با پیش بینی 438 اشتغال در مرحله انعقاد قرارداد است.
هزاوه ای عنوان کرد: از مجموع 186 میلیارد و 930 میلیون ریال تسهیلات پرداختی این صندوق در بخش اشتغال روستایی و عشایری، 70 میلیارد ریال در بخش کشاورزی، 90 میلیارد ریال در بخش صنعت و 20 میلیارد ریال در بخش خدمات است.
وی گفت: هر روستا یک محصول و روستای بدون بیکار از برنامه های مهم صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی در راستای افزایش اشتغال در مناطق روستایی می باشد که تاکنون موفقیت زیادی از این بخش حاصل شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی اضافه کرد: روستای زرنوشه از توابع استان مرکزی در راستای این برنامه به عنوان روستای بدون بیکار به عنوان هدف و نمونه آزمایشی در صنایع فلزی انتخاب شده است.
هزاوه ای تصریح کرد: صنایع فلزی با وجود اینکه در رسته های شغلی نبود اما با تلاش های زیاد مصوب و در لیست اشتغال روستایی اضافه شده است.
وی عنوان کرد: روستای آبگرم در محلات به عنوان روستای بدون بیکار شناسایی شده و امید است بتوان در این روستا نیز عملکرد مناسبی ارایه شود.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی افزود: در راستای برنامه هر روستا یک محصول، روستای امیر آباد در بخش گل محمدی انتخاب شده است.
هزاوه ای بیان کرد: روستای هزاوه به عنوان روستای بدون بیکار در بخش انگور و مشتقات آن و روستای بصری در شازند نیز در دستور کار و در اجرای مرحله های بعدی این صندوق قرار دارند.
وی تاکید کرد: در راستای اجرای این طرح بحث مهاجرت معکوس توسط این صندوق با جدیت دنبال می شود.
141 دفتر روستایی در استان مرکزی فعال است
معاون سرپرستی پست بانک استان مرکزی گفت: بیشتر فعالیت پست بانک ایران در روستاها است و بیش از هشت هزار دفتر فعال در نقاط مختلف روستایی کشور دایر شده که 141 دفتر فعال در استان مرکزی است.
«ابراهیم مرادی» افزود: پست بانک به عنوان یکی از چهار بانک عامل در قانون حمایت و توسعه اشتغال در روستاها انتخاب شده است.
وی بیان کرد: سهم پست بانک استان مرکزی با ابلاغ 2 مرحله 278 میلیارد ریال است که تاکنون 137 طرح با مبلغ 280 میلیارد ریال مصوب شده و آمارها نشان می دهد که مبلغ مصوب از اعتبار ابلاغی بالاتر است.
معاون سرپرستی پست بانک استان مرکزی ادامه داد: 132 طرح با مبلغ 237 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 368 نفر تاکنون موفق به اخذ تسهیلات خود شده اند.
مرادی عنوان کرد: 155 میلیارد ریال از تسهیلات پرداخت شده اشتغال روستایی و عشایری پست بانک استان مرکزی در بخش کشاورزی، 46 میلیارد ریال در بخش صنعت، معدن و تجارت، 24 میلیارد ریال در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هشت میلیارد ریال در بخش ارتباطات و فناوری است.
وی گفت: پست بانک با صندوق توسعه ملی هفت قرارداد دیگر خارج از بحث پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر دارد که سهم استان مرکزی از مجموع 20 هزار میلیارد ریال این قراردادها حدود 70 میلیارد ریال است.
معاون سرپرستی پست بانک استان مرکزی اضافه کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده در این راستا شناور است و هر استانی که بتواند پرداخت بیشتری داشته باشد می تواند از تسهیلات بیشتر نیز برخوردار باشد.
مرادی اظهار داشت: رویکرد پرداخت این تسهیلات برای مناطق کم برخوردار دیده شده و نرخ این تسهیلات 10 تا 16 درصد است.
وی تصریح کرد: بیشتر مشکلات بانک ها در خصوص تضامین است که این مشکلات می تواند روند کار را کندتر کند و می طلبد که راهکار موثر برای حل این نقیصه هرچه سریعتر اندیشیده شود.
معاون سرپرستی پست بانک استان مرکزی افزود: تدابیر ویژه ای برای تسهیل در روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی صورت گرفته و حدود 10درصد از متقاضیان به خاطر تضامین با مشکل مواجه می شوند.
650 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی در مرکزی پرداخت شد
معاون اعتباری بانک کشاورزی استان مرکزی گفت: پس از ابلاغ شیوه نامه و دستورالعمل اشتغال پایدار روستایی، در مرحله اول حدود 500 میلیارد ریال تسهیلات به این بانک تخصیص داده شد.
«محمود رضا اخوان» افزود: با توجه به استقبال خوب متقاضیان در این بخش، بیش از سه برابر اعتبار ابلاغی پرونده توسط کارگروه ها به این بانک معرفی شد.
وی بیان کرد: اعتبار ابلاغی مرحله اول در زمان کوتاهی جذب شد و با توجه به اینکه تعداد طرح های معرفی و مصوب شده در بانک بیش از اعتبار ابلاغی بود در 2 مرحله درخواست اعتبار تکمیلی از ادارات مرکزی شد.
معاون اعتباری بانک کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: 100 میلیارد ریال در مرحله اول و 90 میلیارد ریال در مرحله دوم به اعتبار این بانک اضافه شد و اعتبار در اختیار این بانک به 700 میلیارد ریال رسید.
اخوان تصریح کرد: 650 میلیارد ریال از این مبلغ تاکنون پرداخت شده و حدود 100 میلیارد ریال نیز طرح مصوب وجود دارد و برای مابقی طرح های در دست بررسی نیز 30 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
وی بیان کرد: این اعتبار نیز درخواست شده و امید می رود که بر اساس قول مساعد و قرارداد بانک کشاورزی با صندوق توسعه ملی این اعتبار تا پایان سال جاری تخصیص یابد.
معاون اعتباری بانک کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: تسهیلات پرداخت شده این بانک بیشتر در زیر بخش های کشاورزی و روستایی با هدف ایجاد اشتغال جدید و حفظ اشتغال موجود صورت گرفته است.
اخوان تصریح کرد: بیشتر متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و این قشر مشکلات زیادی برای تظامین بانکی دارند.
وی عنوان کرد: با وجود تسهیل در امور ضمانت ها و قبول کردن مساکن روستایی، نسخ زراعی و اراضی مشاع کشاورزی، هنوز خیلی از مراجعه کنندگان با مشکل همراه هستند.
معاون اعتباری بانک کشاورزی استان مرکزی گفت: یکی دیگر از مشکلات متقاضیان در تامین سهم الشریکه است که 20 درصد پیش بینی شده که با توجه به توان کم متقاضیان، انتظار است این سهم کاهش یابد.
اخوان اظهار داشت: افزایش قیمت های ناگهانی در چند ماه اخیر نیز مشکلات زیادی را برای متقاضیان در اجرای طرح ها ایجاد کرده و برای بسیاری از طرح ها که در دوران سازندگی و مشارکت هستند درخواست تسهیلات تکمیلی شده است.
وی بیان کرد: اگر با این درخواست هم موافقت شود بسیاری از متقاضیان این بخش با مشکل تضامین جدید مواجه می شوند.
توسعه همه جانبه در روستاها از اهداف بلند دولت است
سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: توجه به رشد و توسعه همه جانبه و متوازن روستاها یکی از سیاست های دولت یازدهم و دوازدهم در بحث اقتصاد مقاومتی است.
«حجت الله کاظمی» افزود: معاونت توسعه مناطق محروم کشور با اتخاذ روش های علمی و قانونی در این راستا گام های بلندی برداشته است.
وی بیان کرد: در سال های 95 و 96 این معاونت 2 تفاهم نامه با بنیاد علوی و برکت منعقد کرده که بانک های سینا و پارسیان به عنوان بانک های عامل در این رابطه انتخاب شده اند.
سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: در راستای این طرح مقرر شده به متقاضیانی که برای واحدهای تولیدی ایجادی و خدماتی در روستاها نیازمند تسهیلات هستند با نرخ پایین اعطا شود.
کاظمی تصریح کرد: یارانه موضوع این تفاهم نامه با توافق طرفین به صورت مساوی است که پنج درصد تعیین شده که با توجه به نرخ کامزد مصوب تسهیلات بانک مرکزی که 18 درصد است، هشت درصد برای مجریان طرح در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: استان مرکزی با دارا بودن ظرفیت های گسترده کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری تاکنون 750 میلیارد ریال با هماهنگی فرمانداران، بخشداران و دستگاه های اجرایی در این بخش به متقاضیان پرداخت شده است.
سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی افزود: شمار طرح های دارای ابلاغ مصوب اعتباری بانک سینا تاکنون 119 طرح با رقم 710 میلیارد ریال و اشتغالزایی یکهزار و 391 نفر است.
کاظمی تصریح کرد: تعداد طرح های دارای انعقاد قرارداد در دفترخانه های اسناد رسمی 97 طرح با 530 میلیارد ریال است که 94 طرح با رقم 360 میلیارد ریال و اشتغالزایی یکهزار و 88 نفر پرداخت شده است.
وی بیان کرد: 47 طرح تاکنون با رقم 162 میلیارد و 880 میلیون ریال با اشتغالزایی 439 نفر به بهره برداری رسیده است.
سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: بانک پارسیان بانک عامل بنیاد برکت است و از دیگر منعقد کنندگان تفاهم نامه با معاونت توسعه مناطق محروم کشور است که این بانک 29 طرح استان مرکزی را با مبلغ 117 میلیارد ریال در دست اقدام و بررسی دارد.
کاظمی عنوان کرد: شمار طرح های دارای ابلاغ مصوب اعتباری این بانک پنج طرح به مبلغ 6 میلیارد و 200 میلیون ریال است و تعداد طرح های دارای انعقاد قرارداد پنج طرح به مبلغ 6 میلیارد و 200 میلیون ریال است.
وی گفت: تسهیلات پنج طرح با رقم پنج میلیارد و 700 میلیون ریال نیز تاکنون توسط این بانک پرداخت شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در ادامه گفت: این طرح ها جدا از برنامه اشتغال روستایی است و در موازات با این طرح انجام می شود.
سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری مرکزی هم در ادامه بحث گفت: طرح بهبود تولید و توسعه اشتغال پایدار در دشت ها و مناطق روستایی از سال 95 نیز در کشور و این استان در دستور کار قرار دارد.
کاظمی اظهار داشت: دستگاه های مرتبط با این طرح امور عشایری، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، راهداری و حمل و نقل جاده ای، کمیته امداد امام خمینی (ره) است که این نهادها باید از منابع داخلی خود تعهداتی را در راستای ایجاد شغل در مناطق روستایی انجام دهند.
وی گفت: اداره کل بهزیستی استان مرکزی تا شهریورماه امسال 138 شغل با اعتبار 15 میلیارد و 300 میلیون ریال، امور عشایری 19 شغل با هشت میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار، بنیاد شهید و امور ایثارگران 24 شغل با 6 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای 44 شغل با چهار میلیارد و 340 میلیون ریال و کمیته امداد امام خمینی (ره) این استان با ایجاد 813 شغل با اعتباری بیش از 145 میلیارد ریال ایجاد کرده است.
جذب تسهیلات اشتغال روستایی در استان مرکزی مطلوب است
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: رویکرد اصلی در منابع تسهیلاتی وزارت جهاد کشاورزی حرکت از روش های رایج سنتی به سمت کسب و کارهای نوین کشاورزی است.
«حمیدرضا کتان فروش» افزود: توسعه اشتغال پایداری در مناطق روستایی و عشایری از برنامه هایی است که دولت در زمینه ایجاد اشتغال برای دستگاه های اجرایی تعریف کرده است.
وی بیان کرد: 9 رسته فعالیت در این راستا مشخص شده که مستقیم در بخش کشاورزی است و یکی از رسته فعالیت های بخش صنعت نیز مرتبط با کشاورزی است و سه رسته فعالیت بخش خدمات هم در ارتباط با بخش کشاورزی دیده شده است.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: در چارچوب رسته های اولویت دار پس از ابلاغ اعتبارات و شکل گیری سامانه کارا و ثبت نام متقاضیان، تاکنون پرونده یکهزار و 713 متقاضی به بانک های عامل معرفی که 607 پرونده برگشت داده شده است.
کتان فروش اظهار داشت: یک هزار و 109 طرح در بانک های عامل استان مرکزی وجود دارد که 74 درصد آن طرح های معرفی شده در این استان است.
وی عنوان کرد: حدود 80 درصد طرح های در دست بررسی بانک های عامل این استان در بخش کشاورزی است.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: 652 طرح تاکنون با رقم یکهزار و 439 میلیارد ریال در بانک های عامل این استان مصوب شده که از نظر تعداد 70 درصد طرح های مصوب و 78 درصد اعتبار مصوب این استان را شامل می شود.
کتان فروش تصریح کرد: 67 درصد اشتغال پیش بینی شده در طرح اشتغال روستایی و عشایری استان مرکزی در 652 طرح مصوب شده است.
وی گفت: 599 طرح تاکنون موفق به انعقاد قرارداد با رقم یکهزار و 130 میلیارد ریال با بانک های عامل شده که از نظر تعداد 71 درصد طرح ها و از نظر مبلغ 80 درصد اعتبار مصوب را به خود اختصاص داده است.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: 577 طرح موفق به دریافت تسهیلات به مبلغ یکهزار و 30 میلیارد ریال شده اند که این میزان رقم بالایی است و جای تقدیر از مسئولان و بانک های عامل این استان دارد.
کتان فروش بیان کرد: بخش کشاورزی سهم مطلوبی از اعتبار ابلاغی طرح های اشتغال روستایی و عشایری را تاکنون جذب و به خود اختصاص داده است.
وی گفت: شرایط مناسب این تسهیلات با شرایط طرح های بخش کشاورزی و روستایی به لحاظ نرخ سود، دوران مشارکت و بازپرداخت و تسهیل شرایط مناسب تر در اخذ وثایق و ضمانت نامه ها از مهمترین علل جذب بالای تسهیلات در این استان بوده است.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح بانک ها اجازه داشتند خانه های روستایی، اراضی کشاورزی و یا محل اجرای طرح و در شرایط ویژه وثایقی که کشاورزان ارایه می دادند را بپذیرند که این اقدام نیز جای تقدیر از بانک های عامل دارد.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در ادامه این بحث گفت: عملکرد این استان در اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری قابل قبول و خوب است اما برای اینکه در ادامه مسیر بهتر پیش رود باید نقاط ضعف نیز شناسایی و برطرف شود.
کتان فروش افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که می تواند به رفع مشکلات کمک کند، اطلاع رسانی دقیق و شفاف است.
وی بیان کرد: آنچه در شروع طرح منعکس می شد با بخشنامه ها و دستورالعمل ها تعارض داشت، استان ها مجری برنامه هایی هستند که از مرکز تدوین و ابلاغ می شود و این امر باعث می شود که حرکت ها در این چارچوب باشد.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این روند باعث شده بود مراجعه کنندگان هر آنچه شنیده بودند با آنچه در ابلاغ برنامه ها بود متفاوت باشد در این راستا انتظار است رسانه ها فرهنگ سازی وسیعی داشته باشند.
کتانفروش اظهار داشت: تغییر دستورالعمل ها در کوتاه مدت از دیگر مشکلات اجرای این طرح در آغاز به کار آن بود و رسته فعالیت های اولویت دار چندین بار تغییر و اصلاح شد اما روند اجرای کار هم اکنون به ثبات رسیده است.
وی گفت: با وجود اینکه در تضامین و وثایق انعطاف خوبی قانون گذار داشته و در دستور العمل ها ذکر شده است اما هنوز بخشی از متقاضیان به دلیل نداشتن تضامین و وثایق برگشت داده می شوند که شاید نحوه ارزیابی در وثایق در بانک های عامل این مشکل را انعطاف دهد.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: در برخی از موارد حداکثر تا 50 درصد از ارزش وثایق بخش کشاورزی مورد پذیرش بانک ها قرار می گیرد که اگر این ضریب افزایش یابد مشکل قابل توجهی از متقاضیان این بخش حل می شود.
کتانفروش تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات افزایش قیمت ها به شکل نامتعارف در ماه های گذشته بوده و بسیاری از متقاضیان در اجرای این طرح با مشکلات زیادی همراه شده اند.
وی گفت: افزایش 30 درصدی تسهیلات برای برخی طرح ها اندیشیده شده اما شاید این افزایش برای طرح های صنعتی و فنی ویژه پاسخگو نباشد.
تسهیلات روستایی مصوب بانک توسعه تعاون مرکزی پرداخت می شود
معاون بانک توسعه تعاون استان مرکزی گفت: این بانک به عنوان زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکالیفی را در خصوص اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری عهده دار است.
«عباس مصلح آبادی» افزود: بیش از 100 درصد از منابع این بانک در استان مرکزی در سال جاری مصوب و انعقاد قرارداد شده است.
وی بیان کرد: 271 طرح به بانک توسعه تعاون این استان ارسال و بررسی شده که 104 طرح برگشت داده شده و از 167 طرح موجود در این بانک 71طرح با رقم 759 میلیارد ریال در دست بررسی است و 96 طرح با مبلغ 272 میلیارد ریال مصوب شده است.
معاون بانک توسعه تعاون استان مرکزی اضافه کرد: 89 طرح با مبلغ 244 میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد شده است و 85 طرح با رقم 212 میلیارد و 500 میلیون ریال نیز تسهیلات خود را دریافت کرده اند.
مصلح آبادی تصریح کرد: اشتغال طرح های مصوب شده در این بانک 434 نفر است و تمامی این طرح ها در بانک قابل پرداخت است و مشکلی برای برگشت ندارند.
وی گفت: 35 طرح از مجموع طرح های معرفی شده در خصوص اشتغال روستایی و عشایری به بانک توسعه تعاون این استان با رقم 380 میلیارد ریال مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که 17 طرح با رقم 38 میلیارد ریال مصوب شده است و 16 طرح با رقم 20 میلیارد ریال پرداخت شده است.
معاون بانک توسعه تعاون استان مرکزی افزود: 86 طرح معرفی شده به این بانک با مبلغ 285 میلیارد ریال مربوط به سازمان جهاد کشاورزی است که 55 طرح با مبلغ 170 میلیارد پرداخت شده است.
مصلح آبادی اظهار داشت: 44 طرح دیگر با رقم 350 میلیارد ریال در بخش صنعت، معدن و تجارت است که 14 طرح آن با مبلغ 22 میلیارد ریال پرداخت شده است و بقیه طرح های این بخش مصوب و در دست اقدام است.
وی بیان کرد: 2 طرح نیز از اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی به این بانک معرفی شده است که تاکنون مصوبه و پرداختی نداشته است.
معاون بانک توسعه تعاون استان مرکزی ادامه داد: مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری هنوز ابلاغ نشده اما، این بانک آمادگی کافی را برای طرح های معرفی و مصوب شده دارد.
مصلح آبادی تصریح کرد: بیشتر طرح های برگشت داده شده از سوی این بانک به دلیل فراهم نکردن شرایط بانکی از سوی متقاضیان و نداشتن تضمین، داشتن چک برگشتی و بدهی های معوق بوده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com