0  |  5

سرمایه‌گذاری خطرپذیر، آری یا نه؟

سرمایه‌گذاری خطرپذیر، آری یا نه؟

سرمایه‌گذاری جسورانه به چه معناست؟ چه معایب و مزایایی دارد؟ آیا سرمایه‌گذاری جسورانه تنها گزینه برای راه‌اندازی کسب و کار است؟ در این مطلب ضمن معرفی این روش جذب سرمایه، درباره معایب و مزایای آن توضیح می‌دهیم و بعضی از جایگزین‌های آن را معرفی می‌کنیم.

وجوه سرازیر شده به یک سازمان در مراحل اولیه کار با هدف سرمایه‌گذاری، نوعی سرمایه‌گذاری جسورانه است که نقش مهمی در شکل‌گیری بسیاری از سازمان‌ها ایفا می‌کند. این سرمایه‌ها توسط فرد یا گروه کوچکی به نام سرمایه‌گذاران خطرپذیر مدیریت می‌شوند. سرمایه‌گذاری‌های جسورانه به نرخ بالایی از بازگشت نیاز دارند و با توجه به سهام کسب وکار تضمین می‌شوند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر به‌دلیل حمایت‌شان از سازمان‌هایی که رشد بالایی داشته‌اند با چهره خوبی شناخته شده‌اند. بسیاری از کارآفرینان در تعریف داستان موفقیت کسب‌وکارشان،‌ رشد خود را مدیون حمایت‌های سرمایه‌گذاران خطر‌پذیری هستند که در گام‌های آغازین به آنها کمک کردند. از این رو ‌از نظر بسیاری از کارآفرینان، سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از شگفت‌انگیزترین و جذاب‌ترین انواع سرمایه‌گذاری‌هاست.

  «هدف ما برخورداری از کسب و کاری است که لذت بردن از زندگی را تسهیل کند و یکی از این لذت‌ها داشتن آزادی مالی است»  

سرمایه‌گذاران خطرپذیر با حضورشان کنار کسب و کارها می‌توانند پول، اعتبار و خدمات مشاوره ارایه کنند. زمانی که حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر را به‌دست آورد‌ید، به این معنی است که کسب وکارتان دارای پتانسیل قابل توجهی برای رشد سریع و سودآور است.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای کمک به کسب‌و‌کارهای نوپا وام هم می‌دهند اما بعضی از آنها انتظار بازگشت بین 30 تا 50 درصد را دارند که رقم بالایی است. اما شما می‌توانید به جای پول نقد و اقساط و بهره، بخشی از سهام تان را به آنها واگذار کنید. احتمالا با این کار بخش زیادی از سازمان را از دست می‌دهید و سرمایه‌گذاران خطرپذیر کنترل بخش اعظم کسب و کار را به‌دست می‌گیرند و در برخی مواقع به مرور زمان کارآفرین و بانی اصلی را کنار می‌گذارند، به همین دلیل گاهی از آنها به عنوان سرمایه‌گذاران «کرکس» نیز نام برده می‌شود.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر عموما در کسب وکارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده به سازمان‌های بزرگ‌تر یا عمومی‌تر فروخته می‌شوند.

ویژگی‌های سازمان برای جذب سرمایه‌گذاران خطرپذیر به شرح زیر است:

1.دارای رشد سریع و پایدار و نرخ رشد فروش ثابت

2.دارای تکنولوژی جدید یا موقعیت برتر در بازاری نوظهور

3. دارای تیم مدیریت قوی و سالم

4. قابلیت خریداری شدن توسط سازمانی بزرگتر یا دریافت پیشنهاد در بورس سهام

بعضی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر براساس چرخه عمر کسب و کار سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما بعضی نیز علاقه دارند تنها در زمان راه اندازی کسب‌و‌کار که ریسک بالاتر ولی پتانسیل بازگشت بالاتری نیز وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه گذاری خطر پذیر

البته بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری خطر پذیر همیشه هم بهترین گزینه برای کارآفرینان نیست!

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطرپذیر

شما نیاز به اعداد و ارقام دارید

پیتردرینگ بهترین مثال برای اثبات این ادعاست. او کسب و کار فروش لوازم جانبی دوربین را در سال 2014 با 25000 دلار پس انداز خود، راه اندازی کرد ولی الان ارزش سازمان او بیش 14 میلیون دلار است. کسب‌و‌کار پیتر در طول 5 سال به صورت مداوم 90 تا 100 درصد رشد داشته و بدهی او صفر است. اما هیجان انگیزترین نکته این است که پیتر هنوز مالک 100 درصد سازمان است.

او می‌گوید: «مدل سنتی سرمایه‌گذاری جسورانه به این معنی است که قبل از اینکه چیزی در مورد کسب و کار مشخص شود، باید بخشی از آن را ببخشید. من به این مدل توجه نکردم و در عوض کسب و کار خود را با تامین مالی  از طریق تعداد زیادی از سرمایه گذاران، پرورش دادم. تامین مالی از طریق تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران یعنی تأمین مالی یک پروژه با افزایش تعداد زیادی پول اندک از بخش قابل توجهی از مردم که معمولا از طریق اینترنت انجام می‌شود.

آخرین کمپین اون که به 6.7 میلیون دلار رسیده است باعث شد که به ازای 6 محصولی که در این کمپین به نمایش گذاشته شده یک تزریق مالی سالم به وجود بیاید.

منظور این نیست که سرمایه‌گذاری جسورانه گزینه‌ی بدی است اما بسیاری از کارآفرینان معتقدند که وجود یک سرمایه‌گذار منصف برای کسب و کارهای نوپایی که دارای تکنولوژی اختصاصی ممتاز هستند، استراتژی‌های واقع گرایانه و فروش سریع دارند، بسیار مناسب تر است.

«آناند سانوال» مدیرعامل شرکت تحلیلگر اطلاعات می‌گوید: «هدف برای همه یکسان نیست، هر کارآفرینی باید وسیله‌ی رشد کسب‌وکار خودش را پیدا کند. مردم درباره افزایش ارزش پول به سبب اعتبار سرمایه‌گذاران جسورانه، اغراق می‌کنند. درواقع در صورتی که از سرمایه‌گذاران جسورانه پول و سرمایه‌ای دریافت کنید، به مدل آنها متعهد می‌شوید.

امروزه گزینه‌های جذب سرمایه زیاد است. پلتفرم‌های بسیاری وجود دارند که به شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهند تا پول را از سرمایه‌گذاران کوچک جمع‌آوری کنند. در بعضی از این پلتفرم‌ها می‌توان به جای سرمایه، اطلاعات را به سمت خود جذب کرد. در این صورت به‌جای واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران جسورانه، به مربیان و سرمایه‌گذارانی که بدون چشم‌داشت عمل می‌کنند، اجازه دسترسی داد.

پیتر در حال حاضر با خوشحالی پیشنهادهای متنوع از طرف صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه خصوصی را رد می‌کند و معتقد است که اگر ما به تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران کوچک دسترسی داشته باشیم، مجبور می‌شویم سریع‌تر رشد کنیم. هم‌چنین هدف ما برخورداری از کسب و کاری است که لذت بردن از زندگی را تسهیل کند و یکی از این لذت‌ها داشتن آزادی مالی است.

مترجم: بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

اگر به موضوع «روش‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی کسب و‌کار» علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

از صفر تا صد سرمایه‌گذاری خطرپذیر

چگونه سرمایه اولیه استارتاپ‌تان را تامین کنید (1)

چگونه سرمایه اولیه استارتاپ‌تان را تامین کنید (2)

ارزش‌گذاری استارتاپ‌ از نگاه سرمایه‌گذار خطرپذیر

۱۰ منبع مهم برای تامین مالی استارتاپ‌ها

شش اشتباهی که کارآفرینان هنگام سرمایه‌گذاری خطرپذیر مرتکب می‌شوند

در اولین جلسه با سرمایه‌گذار به این ۵ توصیه توجه کنید

مراحل سرمایه‌گذاری خطرپذیر

7 نکته‌ای که باید درباره سرمایه‌گذاران فرشته‌خو بدانید

10 توصیه برای کسب و کارهای جدیدی که به دنبال سرمایه گذاران فرشته خو هستند

روش‌های تامین و افزایش منابع مالی استارتاپ

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com