0  |  0

بانوی کارآفرين در جزيره قشم کروکوديل پرورش می‌دهد!

بانوی کارآفرين در جزيره قشم کروکوديل پرورش می‌دهد!

گرايش روزافزون جامعه به انجام فعاليت‌هاي اقتصادي خودمحور بر پايه علائق و ظرفيت‌هاي هر منطقه موجب تحولي شگرف در بازارهاي داخلي و جهاني شده که در اين ميان بانوان سرزمينمان نقش به‌سزايي در خلق ثروت و اشتغال‌زايي دارند. شايد تصورش براي خيلي‌ها غيرممکن بود که پرورش کروکوديل در ايران، بااراده يک بانوي تحصيل‌کرده از خطه جنوب آغاز شود و بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان داشته باشد. پرورش کروکوديل يکي از عرصه‌هاي نوين اقتصادي در دنياست که باپشتکار مژگان روستايي تنها مزرعه پرورش کروکوديل کشور و خاورميانه در جزيره قشم احداث‌شده است.
قشم به‌عنوان بزرگ‌ترين جزيره خليج‌فارس زيستگاه وحشتناک‌ترين جانور دنياست که در دستان پرتلاش بانوي از اين ديار پرورش مي‌يابد و به آن‌سوي مرزها صادر مي‌شود.
مژگان روستايي،بانوي کارآفرين هرمزگاني اظهار کرد: متولد سال 1362 و اصالتاً اصفهاني هستم که پس از کسب مدرک تحصيلي در رشته جانورشناسي تصميم گرفتم کار توليدي خود را درزمينه‌اي نو و جديد آغاز کنم. وي گفت:به‌واسطه تخصص همسرم درزمينه‌مديريت کنترل پروژه و علاقه فردي به جانوران نهايتاً پس از بررسي آيتم‌هاي مختلف وارد عرصه پرورش کروکوديل شدم.
اين کارآفرين برتر کشور افزود:تحقيقات پيراموني خود را از سال 85 درزمينه وحشتناک‌ترين جانور دنيا آغاز کردم که پس از دو سال پيگيري مکرر موفق به کسب مجوز شدم و با صرف يک سال زمان ساخت‌وساز مکان براي پرورش کروکوديل‌ها در سال 89 مجموعه به بهره‌برداري رسيد.
وي تصريح کرد: دي‌ماه سال 89 حدود هشت‌سر کروکوديل از کشور مالزي جهت تکثير و پرورش وارد شد که در حال حاضر 100 سر کروکوديل در مزرعه، پارک و مجموعه گردشگري موجود است.
مژگان روستايي ادامه داد:تنها مزرعه پرورش کروکوديل کشور در جزيره هنگام و مجموعه گردشگري در جزيره قشم واقع‌شده که در کنار کروکوديل‌ها 100 حيوان از 30گونه مختلف نيز وجود دارد. وي افزود: فعاليت در کارهاي نوآورانه هميشه با محدوديت‌ها و موانعي روبه‌روست و ازآنجايي‌که پيش‌ازاين، پرورش کروکوديل در کشور وجود نداشت مشکلات فراواني پيش پاي ما قرار مي‌گرفت که با حمايت برخي نهادها و ارگان‌ها ختم به خير شد. اين کارآفرين بروکراسي اداري را مهم‌ترين مشکل پيش روي جوانان خلاق و مستعد دانست و تأکيد کرد:مشکلات سازماني موجب شد تا کسب مجوز بيش از دو سال طول بکشد که پروسه زمان‌بر آن موجب سردرگمي و دل‌زدگي مي‌شد. روستايي در ادامه گفت: براي راه‌اندازي مجموعه کروکوديل تمام دارايي خود را سرمايه اوليه کردم که نهايتاً با 400ميليون آورده و 108ميليون وام از تهران به جزيره هنگام نقل‌مکان کردم ؛ هم‌اکنون نيز بعد از 11سال فعاليت در بخش گردشگري و پرورش بالغ‌بر پنج ميليارد هزينه شده که درآمدهاي حاصل از فعاليت تماماً صرف مجموعه مي‌شود. وي با اشاره به اشتغال‌زايي 20نفر از بوميان جزير قشم و هنگام در اين عرصه گفت:پرسنل مجموعه کروکوديل‌ها مدت 6 ماه آموزش‌هاي اوليه تخصصي را مي‌آموزند و پس از کسب مهارت‌هاي لازم کار خود را شروع مي‌کنند و تاکنون هيچ حادثه‌اي در تعامل با کروکوديل‌ها و حيوانات موجود در مجموعه گردشگري رخ نداده است.
اين بانوي جوان يادآور شد: کروکوديل‌ها در دنيا در بخش‌هاي زنده فروشي و توليد مورداستفاده قرار مي‌گيرند که از پوست آن در صنعت استفاده مي‌شود ازاين‌رو مجموعه ما تنها درزمينه فروش زنده اين جانور به مراکز مجاز، باغ‌هاي وحش و صادرات به خارج از کشور فعاليت مي‌کند.
وي بابيان اينکه هزينه نگهداري و مقدار خوراک هر کروکوديل بسته به سن و اندازه تغيير است، تصريح کرد:يک سر کروکوديل 6‌ماهه با طول 60سانت روزانه 200تا 500گرم گوشت مرغ مي‌خورد و بزرگ‌ترين کروکوديل ايران که طولي بالغ‌بر چهارمتر دارد روزانه 7الي 8کيلو غذا مصرف مي‌کند.
روستايي با اشاره به هزينه‌هاي بالاي تهيه غذاي اين جانور افزود: کروکوديل‌ها تنها از گوشت تغذيه مي‌کنند و ازآنجايي‌که مناسب‌ترين غذا براي آن‌ها ماهي است،مايحتاج خود را از صيادان محلي تهيه مي‌کنيم. اين بانوي خلاق با توصيف آغاز فعاليت خود در جزيره هنگام عنوان کرد: در ابتداي راه بوميان جزيره نسبت به حضور مجموعه پرورشي کروکوديل‌ها احساس نگراني مي‌کردند اما در ادامه به‌واسطه اشتغال بوميان و افزايش سه برابري حضور گردشگر، بازخوردها تغيير کرد.
وي با اشاره به حضور طيف گسترده بازديدکنندگان از مجموعه گردشگري و پارک کروکوديل‌ها افزود:روزهاي اول تصورمان بر اين بود که مشتريان ما کودکان و يا افراد علاقه‌مند به ارتباط با حيوانات باشند اما در ادامه ديديم که از اقشار مختلف جامعه،پير و جوان به تماشاي کروکوديل‌ها مي‌آيند که بازخورد مثبتي را براي ما به دنبال داشت.
روستايي، گريزي به مشکلات اقتصادي زد و گفت: نوسان قيمت‌ها موجب افزايش سه برابري هزينه‌ها و کاهش چشم‌گير درآمدها شده چراکه به‌واسطه کاهش قدرت مالي جامعه از ميزان بازديدکنندگان مجموعه کاسته شده است. وي بابيان اينکه توسعه کشور بارونق بنگاه‌هاي کارآفريني کوچک محقق مي‌شود،اظهار کرد:مجموعه ما اولين و تنهاترين مزرعه پرورش کروکوديل در کشور است چنانچه اگر تعداد مجموعه‌ها افزايش پيدا کند موجب رونق اين عرصه مي‌شود تا راحت‌تر توليدات خود را در دنيا عرضه کنيم. مژگان روستايي با مخالفت نسبت به نگهداري حيواناتي از قبيل سگ، گربه، خرس، تمساح و..در منزل خاطرنشان کرد: به‌واسطه شناختم از طبيعت حيوانات معتقدم جاي هيچ حيواني در خانه نيست چراکه امکان رسيدگي و نگهداري آن به نحوه صحيح و اصولي وجود ندارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه رسالت
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com