0  |  1

تهران پایتخت نوآوری و فناوری می‌شود

تهران پایتخت نوآوری و فناوری می‌شود

اگر نگاهی به استان تهران بیندازیم از شرقی‌ترین نقطه که پارک فناوری پردیس است تا نقاط غربی که تقریبا دانشگاه شریف آنجا قرار دارد، فضای علم و فناوری در شهر تهران حاکم است به طوری که در مرکز شهر نیز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و برج فناوری دانشگاه امیرکبیر مستقر است.
دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف طرح‌های توسعه‌ای را هم در این زمینه در دست اقدام دارند.
* شهر دانش دانشگاه تهران
بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران که در آن جدول کاربری و نقشه‌های پهنه بندی طرح شهر دانش مشخص شده است، دانشگاه باید طرح لازم را در خصوص چگونگی احداث ابنیه بدون نیاز به کمک مالی دولت و با تاکید بر حفظ مالکیت دانشگاه بر اراضی طرح، تهیه کند و به تصویب هیأت امنا برساند.
طرح ایده و مطالعه طرح توسعه دانشگاه تهران از سال ۸۱ شروع شد، در ابتدا دو راه حل برای طرح مطرح شد.
تحقق دانشگاه کار آفرین، افزایش شاخص‌های آموزشی و پژوهشی، تعامل با شهر با توسعه پارک علم و فناوری، توجه به شاخص‌های زیست محیطی، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و تغییر مشاغل اطراف دانشگاه متناسب با فعالیت‌های دانشگاهی از جمله اهداف این طرح به شمار می‌روند.
* ناحیه نوآوری شریف
برنامه توسعه ناحیه نوآوری شریف نیز مدنظر است.
۴۵۰ شرکت در محدوده خیابان آزادی مستقر هستند که این‌ها در یک ناحیه تجمیع می‌شوند. این ناحیه ۲۵۰ هکتار است و یکی از بهترین زیرساخت‌های حمل و نقل را دارد.
در این ناحیه ۷ شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار خطرپذیر وجود دارد و برای ۳ هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.
مجید دهبیدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این زمینه گفته است: نواحی نوآوری دانشگاه‌های دنیا را هم مطالعه کردیم و بر این اساس طرح مطالعاتی جامعی داریم. در حال تدوین اطلس سرمایه‌گذاری برای این ناحیه هستیم و توجه داریم که به فضای سبز آسیب نرسانیم، اطلس نوآوری هفته آخر اردیبهشت رونمایی می‌شود.
وی همچنین از ساخت برج فناوری شریف خبر داده و گفته است: ۴۸ درصد پیشرفت داشته است.
فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این زمینه گفته است: دانشگاه صنعتی شریف تلاش کرده روند فعالیت های کارآفرینانه خود را در دانشگاه از سال ۷۹ آغاز کند و مولفه های مختلفی که در این حوزه فعال هستند را به کار بگیرد. دانشگاه شریف، با راه اندازی و گسترش دیگر اجزای فعال در زمینه کارآفرینی مثل شتاب دهنده، مرکز رشد زیر نظر پارک علم و فناوری و مورد حمایت و مدیریت یک مجموعه واحد تلاش می کند ظرفیت مختلف دانشجویان، استادان و صاحبان صنایع مختلف را گرد هم بیاورد و بتواند در این حوزه موفق شود.
به گفته وی، حوزه پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، به عنوان آخرین حلقه از این زنجیره دانش و ارزش که در سال ۹۵ با حمایت های معاونت علمی شکل گرفت در ناحیه نوآوری توانسته بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان را در اطراف دانشگاه در راستای ارتقای کسب و کارهای دانش بنیان مستقر کند.
* حمایت شهرداری تهران از توسعه نوآوری در شهر
حناچی شهردار تهران نیز این برنامه‌ها را پیشنهادات خوبی توصیف کرده و گفته است: دانشگاه های معتبر دنیا این کار را انجام می دهند و قطعا به نفع ماست و اگر در چارچوب شهرسازی عمل کنیم مناسب است و شهرداری حتماً برای زیرساخت ها کمک می کند و شهرداری از شکل گیری اکوسیستم دانش بنیان حمایت می‌کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com