0  |  2

آبشار استراتژی خود را نقاشی کنید! (قسمت اول)

آبشار استراتژی خود را نقاشی کنید! (قسمت اول)

اکثر افراد و کسب و کارهای موفق برای دست‌یابی به قله‌های موفقیت از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آن‌ها با وجود شناخت خوب نسبت به خود، به تدوین استراتژی‌های مناسب می‌پردازند.

کسب و کارهای موفق نظارت دائمی و کنترل دقیقی بر روی وضعیت موجود داشته‌اند و در صورت عدم موفقیت استراتژی طراحی شده، قبل از شکست به تغییر آن می‌پردازند.

آبشار استراتژی به شما کمک می‌کند از وضعیت فعلی‌تان آگاهی کافی پیدا و استراتژی خود را بررسی کنید.

  «بدون شک برای دست یابی به پیروزی، شما به مجموعه زیرساخت‌هایی نیازمند هستید تا از کسب و کار شما حمایت کرده و به نوعی تضمین‌کننده موفقیت شما باشد»  

در این آبشار شما به ۵ سوال پاسخ می‌دهید:

۱.اشتهای پیروزی شما چقدر است؟

شما و کسب و کارتان در عرصه فعالیت‌تان برای نفر اول بودن مبارزه می‌کنید یا صرفا برای بودن در آن عرصه؟ به عبارت دیگر می‌توان گفت، شما در پاسخ به این سوال دو جواب پیش رو خواهید داشت یا به دنبال پیروزی هستید یا صرفا برای بقا تلاش می‌کنید.

۲.زمین بازی شما کجاست؟

در این بخش شما باید گروه مشتریان، منطقه جغرافیایی، نوع محصول و خدمت و کانال های توزیع خود را مشخص کنید. به عبارتی شما باید آگاهی داشته باشید که در کجا فعالیت می‌کنید و با چه افراد و سلایقی مواجه هستید.

۳.چگونه در بازار هدف به پیروزی خواهیم رسیم؟

این پرسش لزوم توجه به مزیت رقابتی‌تان را برای شما آشکار می‌سازد! هر کسب و کاری مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا خواهد داشت. شما باید نقاط قوت و برتری خود را نسبت به رقیب‌تان شناسایی کنید. به بیان دیگر باید بدانید وجود چه ویژگی‌هایی در شما سبب انتخاب شما نزد مشتریان شده‌است.

۴. چه قابلیت‌هایی مورد نیاز است؟

منظور از قابلیت، کار است! شما با انجام چه کارها و فعالیت‌هایی مزیت رقابتی خود را به دست می‌آورید. کاربلدی شما در این پرسش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

۵. برای دست‌یابی به پیروزی وجود چه زیر ساخت‌هایی ضروری‌ست؟

بدون شک برای دست یابی به پیروزی، شما به مجموعه زیرساخت‌هایی نیازمند هستید تا از کسب و کار شما حمایت کرده و به نوعی تضمین‌کننده موفقیت شما باشد!

در پایان پاسخ به این پرسش‌ها، شما به یک نگاه کلی نسبت به استراتژی کنونی خود خواهید رسید.

با ذکر مثالی به بیان آبشار استراتژی شرکت اسنپ می‌پردازیم:

شرکت اسنپ، شرکت نام آشنای تازه ‌واردی در زمینه حمل و نقل مسافران است. یک شرکت نوآور که جایگاه خود را میان مخاطبانش یافته‌است!

آبشار استراتژی شرکت اسنپ به شرح زیر است:

آبشار استراتژي خود را نقاشی کنید!

۱.اشتهای پیروزی شرکت اسنپ چقدر است؟

اسنپ در مقایسه با سایر رقبای خود نظیر تپسی و تاکسی ها و... به دنبال رهبریت بازار هدف خود است و تا حدودی در دست‌یابی به این هدف موفق عمل کرده‌است! و برای رسیدن به این هدف سرمایه گذاری‌های بسیاری را متحمل شده‌است.

۲.زمین بازی اسنپ کجاست؟

در این بخش اسنپ باید زمین بازی خود را جز به جز مشخص کند:

-گروه مشتریان: اکثریت مشتریان اسنپ را بانوان از سنین ۱۸ تا ۳۰ شاغل و یا دانشجو تشکیل می‌دهند و اسنپ شناخت خوبی نسبت به مشتریان خود دارد و از خواسته های این دسته از افراد نظیر سرعت زمانی و کم هزینه بودن آگاهی دارد.

-مناطق جغرافیایی: اسنپ عموما فعالیت های خود را در تهران مستقر کرده‌است و اخیرا در کلان شهرهای دیگر شروع به فعالیت کرده‌است.

-کانال توزیع: کانال توزیع انتخابی اسنپ، اپلیکیشن و به صورت آنلاین است.

-نوع محصولات و خدمات: خدمت ارائه شده توسط اسنپ، حمل و نقل مسافران در کم‌ترین زمان با صرف کم ترین هزینه‌ست.

۳.چگونه دربازار هدف خواهیم برد؟

مزیت رقابتی اسنپ نسبت به سایر رقبایش امنیت مسافران ،سرعت، هزینه کم نسبت به تاکسی سرویس‌ها و برند و... می باشد.

۴.اسنپ برای دست‌یابی به پیروزی چه قابلیت‌هایی نیاز دارد؟

اسنپ برای دست‌یابی به مزایای رقابتی پرسش قبلی، باید کارهایی را انجام دهد. برای مثال برای بحث امنیت مسافران‌، اسنپ باید به گزینش دقیق رانندگان خود بپردازد، علاوه بر آن از طریق ارائه مشخصات رانندگان و اطلاعات مسیر به نزدیکان و خانواده تا حدودی این امر را تضمین کرده‌است. برای دست‌یابی به سرعت باید از رانندگانی استفاده کند که توانایی برقراری ارتباط با اپلیکیشن‌های مسیریاب را داشته باشند تا بهترین مسیر کم ترافیک را انتخاب کنند. برای دسترسی به برند بسیار قوی تبلیغات گسترده می‌تواند برند اسنپ را قوی‌تر کند.

۵. چه زیر ساخت‌هایی مورد نیاز اسنپ است؟

مهم ترین زیر ساخت مورد نیاز اسنپ، پرسنل قوی آن هستند. پرسنلی که بتوانند به سرعت مشکلات اپلیکیشن اسنپ را برطرف کنند و به روز رسانی‌هایی متناسب با خواست مشتریان ارائه دهند. پرسنلی با قوه خلاقیت و ایده پردازی بالا برای رقابت با سایر رقبای قدرت‌مند در این حوزه!

علاوه بر وجود پرسنل، حمایت دولت و وجود قوانین مناسب می‌تواند به عنوان یکی دیگر از زیرساخت های مناسب معرفی شود!

در پایان پاسخ به این پرسش‌ها، اسنپ به توصیف استراتژي کنونی و معرفی چارچوب استراتژي کلی خود دست می‌یابد. سپس با بررسی استراتژی کنونی در صورت وجود مشکل در راستای حل مشکلات گام برمی‌دارد و در صورت موفقیت استراتژی کنونی، به آن ادامه خواهد داد!

قسمت دوم این مطلب را اینجا بخوانید

برای مطالعه بیشتر:

گام‌های دست‌یابی به یک استراتژی کارآمد

گام‌های تدوین استراتژی‌های کسب و کار

SWOT ابزاری برای تدوین استراتژی‌های بازاریابی

درس‌هایی از مدیران ارشد دارای استراتژی بلند‌مدت

نویسنده: ملیکانصیر (دانشجو ارشد مدیریت بازرگانی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com