0  |  0

رقابت در سرمایه‌گذاری خطرپذیر

رقابت در سرمایه‌گذاری خطرپذیر

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: در راستای دنیای استارتاپی، به فضای سرمایه‌گذاری کشور و جامعه، فهم عمومی‌ تازه‌ای تزریق شده است.
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار کرد: تولید و اقتصاد در دنیا دیگر بر پایه فعالیتی غیر از فناوری‌های بزرگ بی‌معنی است. تمام تولیداتی که در حال شکل‌گیری و رشد است بر پایه فناوری‌های بزرگ پیش می‌رود. شرکت‌های سنتی بزرگ دنیا نیز جای خود را به شرکت‌های بر بستر فناوری داده است. در دنیای امروز اگر فعالیتی بر بستر تحقیق و توسعه پیش نرود با شکست مواجه خواهد شد.
وی بیان کرد: نخستین نیاز رشد و پویایی بستر علم و فناوری موضوع نیروی انسانی است. نیروی انسانی نخستین نیاز اقتصاد بر پایه دانش محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در این حوزه جایگاه ویژه‌ای در میان کشورها دارد. به‌طوری‌که رتبه نخست تولید علم در منطقه و رتبه 15 تولید علم در دنیا را دارا هستیم. این جایگاه در چند سال گذشته با رشد چندانی مواجه بوده است. کشور ما در کمتر از 5 - 6 سال گذشته از جایگاه 35 به 16 ارتقا یافت. ضریب رشد فناوری و تولید علم در ایران 13 برابر رشد تولید علم دنیا است.
دلیری با تاکید بر این که بسیاری از تحولات علمی بزرگ دنیا توسط نیروی انسانی ایرانی مقیم کشورهای مختلف رخ می‌دهد، گفت: نیروی انسانی ایرانی بسیار برجسته است. طبق گزارش های منتشردشه در کشورهای مختلف دنیا، ایرانی‌ها همواره تحولات اقتصادی خاصی را رقم می‌زنند.
به گفته وی، علم باید بتواند منجر به محصول شود. در زندگی روزمره مردم اثرگذار باشد و همچنین منجر به صادرات باشد. اتفاقی که در کشور ما پیش از 5 سال گذشته برنامه‌ریزی مشخصی برای آن وجود نداشت و علم به‌راحتی به محصول تبدیل نمی‌شد. این موضوعی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر آن متمرکز شده و مشکلات تبدیل علم به محصول را رفع کرده است. به‌طوری‌که از اقتصاد نفتی دور شود و بر بستر اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد.
ورود دستاوردهای علمی به زندگی مردم
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی بیان کرد: در سال 2014 ایران از نظر نوآوری جایگاه 125 را در دنیا داشت، در سال 2018 این جایگاه به 65 ارتقا پیدا کرد. برخی خلا ها برطرف شد. بستر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شد. بیش از 4 هزار شرکت با فناوری‌های بزرگ و کوچک در ایران ایجاد شد. به‌طوری‌که این شرکت‌ها به شرکت‌های بزرگی تبدیل شدند و بستر صادراتی برای آنان فراهم شد. بیش از 2 هزار و 500 دوره رویداد کارآفرینی برگزار شد و فعالیت دانشجویان به سمت فعالیت دانشجویی بر بستر ایده پردازی سوق پیدا کرد.
وی با اشاره به این‌که با چنین تلاش‌هایی امروزه شاهد ورود علم در زندگی مردم هستیم، گفت: امروز روزانه مردم ما با استارتاپ هایی سروکار دارند که در حوزه‌های مختلفی مانند حمل‌ونقل، خریدوفروش، بیمه و غیره تحول ایجاد کرده‌ است. استارتاپ ها در اقتصاد و زندگی مردم رسوخ پیدا کرده‌اند، به‌طوری‌که هر هفته آمار رشد استارتاپ‌ها بالا می‌رود.
دلیری با تاکید بر شکل‌گیری فضای استارتاپی کشور بر پایه تولید دانش، بیان کرد: این اتفاق باید در تمام مراکز علمی ما رسوخ کند. به‌طوری‌که شاهد باشیم که اقتصاد کشور ما را اقتصاد دانش‌بنیان شکل دهد و دیگر تولید اقتصادی سنتی را کنار بزنیم. چراکه اقتصاد سنتی در هیچ کجای دنیا پاسخگو نیست. جای امیدواری دارد که این فضا به بدنه دولت نیز رسوخ پیدا کرده است.
وی توضیح داد: زمانی تمام سیستم بانکداری ایران با این حوزه بیگانه بودند. اما امروز فضای رقابتی در بانک‌ها ایجادشده است. از این رو بانک‌ها اقدام به برگزاری رویدادهای کارآفرینی می‌کنند و سرمایه گذاری پروژه‌های نهایی را خود بر عهده می‌گیرند. پس این ارتباط فضای فکری مالی کشور با استارتاپ ها و حوزه دانش‌بنیان توفیق بزرگی محسوب می‌شود که کشور ما به آن دست‌یافته است.
رقابت در سرمایه‌گذاری خطرپذیر
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به این‌که امروز میان هولدینگ‌های بزرگ اقتصادی، شرکت‌های بخش خصوصی و بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر رقابت ایجاد شده است، گفت: در راستای رویکرد استارتاپی فهم عمومی‌ تازه‌ای به فضای سرمایه‌گذاری کشور و جامعه تزریق‌شده است. کشور ما برای توسعه اقتصادی راهی جز تمرکز بر پایه علم و دانش و اعتماد به جوانان ندارد.
وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فضایی مورد اعتماد ایجاد کرده است. به‌طوری‌که با ارائه بیش از 120 خدمات تعریف شده در این زمینه، ریسک و هزینه کاهش‌یافته و حتی به صفر می‌رسد. در همین زمینه از سرمایه‌گذاران دعوت می‌‌شودکه با همکاری هم این حوزه‌های علمی توسعه پیدا کند.
دلیری ادامه داد: به همین منظور برای انتخاب سرمایه‌گذاران سامانه‌هایی راه‌اندازی شده است. همچنین معاونت علمی اعلام آمادگی می‌کند که لینک ارتباطی سرمایه‌گذاران با استارتاپ‌های فعالی باشد که می‌توانند تحولی در حوزه‌های مختلف ایجاد کنند. این معاونت حتی می‌تواند تیم‌هایی از جوانان صاحب‌فکر و اندیشه را در کنار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا موجب تولید امیدبخش شود و درنهایت تولید با بستر صادراتی شکل گیرد.
وی در آخر با ارائه آماری به‌عنوان امیدبخشی به سرمایه‌گذاران، افزود: حدود 60 هزار میلیارد تومان از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی فروش داشته‌ایم و موجب ایجاد 300 هزار شغل شده‌اند. شرکت‌هایی که 70 درصد آنها استارتاپهای نوپا بوده‌اند اما رشد آنها موجب تحول و توسعه بزرگی شده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com