0  |  0

آینده کشور در گرو اقتصاد دانش بنیان است

آینده کشور در گرو اقتصاد دانش بنیان است

علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری این صندوق، با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس قانون مصوب سال 1389 تشکیل شده است، اظهار کرد: در این صندوق ظرفیت‌های مالی دیده شده است و قرار است به کمک این منابع مالی از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره رویکردهای اصلی صندوق گفت: نگاه اصلی و استراتژی ما گذر از حالت انفعال به حالت فعالانه و توسعه اکوسیستم فناوری است از ابتدای ایجاد قانون شرکت‌های دانش بنیان تا کنون توانسته‌ایم 4 هزار شرکت را تاسیس کنیم.
وحدت درباره عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: میزان فعالیت و عملکرد ما بستگی به این دارد که چه تعداد شرکت‌ مراجعه کرده‌اند اکنون زمان آن است که فعالان برخورد کنیم و باید با احصاء کردن نیازهای کشور به سمت برطرف کردن مشکلات برویم.
آینده کشور در گرو اقتصاد دانش بنیان است
وی با اشاره به آینده کشور گفت: اکنون در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم و آینده روشنی برای کشور وجود دارد و البته رسیدن به این آینده در گرو توجه به اقتصاد دانش بنیان است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: ظرفیت نیروی جوان و تحصیل کرده کشور زیاد است و باید به این ظرفیت توجه بسیاری داشت، ما به دنبال این هستیم تا با بهره‌ بردن از این نیروی جوان بتوانیم اقتصاد کشور را دچار تحول کنیم.
وحدت با اشاره به رویکرد صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: ما به دنبال این هستیم تا صندوق نوآوری و شکوفایی را به سمت توجه به فعالیت‌های دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده مناسب برسانیم در حال حاضر با وزارت علوم، وزارت دفاع، وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت تعامل خوبی داریم و هدفمند کردن شرکت‌ها و ایجاد بسترهای مناسب فناورانه جزو اهداف ما قرار دارد.
وی درباره بخش خصوصی اظهار کرد: بخش نهادهای خصوصی و گروه‌های فعال در بخش خصوصی برای آن‌ها اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم با ایجاد ابزارهای جدید مالی بتوانیم نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را بر طرف کنیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره مدت زمانی که طول می‌کشد تا تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود گفت: یکی از بزرگترین انتقاداتی که درباره صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح می‌شد بحث طولانی بودن اعطای تسهیلات بود اما ما تلاش کردیم تا این تسهیلات در مدت زمانی کوتاه‌تر به شرکت‌ها داده شود و اکنون زمان تصویب مصوبات و تأیید طرح‌ها دو برابر رشد داشته است.
وحدت درباره ضمانت‌نامه‌ها گفت: فرایند سریع شدن عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در بحث ضمانت‌نامه‌ها نمود داشته است و اکنون زمان اعطای ضمانت‌نامه‌ها تا 4 روز کاهش داشته است و حتی اگر میزان سرمایه شرکت کافی باشد طی مدت یک روز هم می‌توانیم تسهیلات را به شرکت‌ها بدهیم.
۴ روزه ضمانت‌نامه‌ها را ارائه می‌کنیم
وی درباره بحث تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد ما به کمک بخش خصوصی می‌توانیم زمان اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم و اکنون به کمک شرکت‌های خصوصی توانستیم سرمایه خود را تقویت کنیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره توجه به ظرفیت استان‌های کشور بیان کرد: توجه به ظرفیت استان‌ها نگاه جدی است متأسفانه مشکل اصلی ما توجه نداشتن و به کار نگرفتن ظرفیت‌های منطقه‌ای است و باید نگاهمان به استان‌ها را توسعه دهیم تا از ظرفیت‌ آن‌ها در راستای پیشبرد منطقه ای استفاده کنیم تا در این راستا صندوق پژوهش و فناوری بوجود آمده‌اند.
وحدت با اشاره به اعطای تسهیلات گفت: ما به دنبال این هستیم تا با توانمندسازی خود بتوانیم در حوزه اعطای تسهیلات بتوانیم مشارکت داشته باشیم اکنون برای ارائه این تسهیلات برنامه جدی را با بانک‌ها داشته‌ایم و باید تصدی گری صندوق نوآوری و شکوفایی را کاهش دهیم و بحث برون سپاری را تقویت کنیم.
برای بازارسازی نگاهمان به داخل و خارج است
وی درباره بازار شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: مهمترین نیازی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند بازار است در بحث بازارسازی دو نگاه به داخل و خارج از کشور داریم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: برای تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش خارجی، صندوق نواوری و شکوفایی ضمانت‌نامه‌های خود را اعطا می‌کند و در راستای کمک به آن‌ها جهت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کمک می‌کند همانطور که مشاهده کرده‌اید صندوق در نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران تا 20 میلیارد تومان به شرکت‌ها سرمایه مالی ارائه می‌داد.
وحدت درباره صادرات شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در بحث صادرات شرکت‌ها نگاهمان به خارج است و بسته‌های کمک رسانی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم و به کمک این بسته‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان می تواند استانداردهای لازم را دریافت کند.
وی با بیان اینکه تحریم و نوسانات مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل آفرین نیست گفت: هیچ یک از این مشکلات نمی‌تواند برای شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل ساز باشد در گذشته صنایع هیچ توجهی به شرکت‌های دانش‌بنیان نداشتند اما اکنون می‌بینید که شرکت های دانش بنیان در حال رسیدن به مرز 4 هزار عدد است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره عملکرد صندوق گفت: صندوق نهادی جوان است که توانسته با رشد خوبی مواجه شود و ما تلاش می‌کنیم تا نیاز بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کنیم اکنون فصل شکوفایی صندوق رسیده است و امیدواریم که در این مدت زمان کوتاه کارهای عقب مانده خود را پیش ببریم.
تصویب ۳۰۰ طرح به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال
وحدت با اشاره به میزان مصوبات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: از ابتدای حضورم در صندوق تاکنون 300 طرح مصوب شده است و ارزش آن 2 هزار میلیارد بوده اما هنوز ابزار جدید فعال نشده‌اند.
وی درباره معوقات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: برخی از تسهیلات صندوق هنوز سررسید نشده‌اند و برخی از بازپرداخت‌ها نکول پیدا نکرده‌اند میزان بازپرداخت نشده‌‌ها در قبال باز پرداخت شده‌ها است سال گذشته حدود 200 میلیارد تومان بازپرداخت شده داشتیم که 15 درصد آن‌ها هنوز بازپرداخت نشده‌اند و اکنون برای بازپرداخت نشده‌ها نگرانی نداریم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث بازپرداختی‌ها بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خوش حساب تر از دیگر نهادها و سازمان‌ها هستند و اگر در باز پرداخت خود تأخیری داشته اند به دلیل مشکلات فنی بوده است.
معاونت علمی نقش محوری در بخش فناوری دارد
وحدت درباره چگونگی همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: ما همکاری خوبی با این صندوق داشته‌ایم و آقای ستاری نائب رئیس صندوق است و به طور قطع همکاری ما با معاونت پررنگ می‌شود.
وی ادامه داد: اگر در اکوسیستم نوآوری همکاری نداشته باشیم به مشکل می‌خوریم و نمی‌توانیم مستقل از معاونت علمی کار کنیم اکنون معاونت نقش محوری در بخش فناوری دارد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برای حمایت از بخش‌هایی که هنوز دانش بنیان نشده‌اند اظهار کرد: بر اساس قانون صندوق در بخش‌هایی که هنوز دانش بنیان نشده باشند نمی‌توانند وارد عمل شوند و در حال حاضر برای شرکت‌های خلاق، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی که هنوز دانش‌بنیانی خود را دریافت نکرده‌اند برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.
وحدت یادآوری کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری برای کمک به شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ بوجود آمده‌اند و به دنبال این هستیم تا به کمک این صندوق ها حمایت خود را از این نهادها داشته باشیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com