0  |  0

باید دانش فنی را به فارغ‌التحصیلان منتقل کنیم تا کسب‌وکاری راه بیاندازند

باید دانش فنی را به فارغ‌التحصیلان منتقل کنیم تا کسب‌وکاری راه بیاندازند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حوزه‌ پژوهش در این ۴۰ سال اتفاقات بسیار زیادی در دانشگاه‌ها رخ داده است؛ پژوهش تا قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشته و در طی این سال‌ها به‌وجود آمده است.
دکتر محسن تفقدی در خصوص تحول ما در نگرش به پژوهش بعد از انقلاب، اظهار کرد: سیری که دانشگاه‌ها در کشور ما طی کردند بر همه عیان است؛ دانشگاه‌های قبل از انقلاب عمدتاً دانشگاه نسل یک بوده و بیشتر مبتنی بر آموزش و تربیت نیروی انسانی بودند.
وی افزود: زمانی که موضوع پژوهش در دانشگاه مطرح شد سیری کند و سخت داشت و با ابزارهای مختلفی که برای مقوله پژوهش، مقالات و … گذاشته شد به تدریج این قضیه مطرح و پررنگ شد، انتقادی که برخی به این مسئله دارند این است که پژوهش در حد تولید علم پیش نرفته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: چند سالی است که به این قضیه بیشتر توجه می‌شود، اگر ما به سیر تولیدات علمی کشور قبل از انقلاب و اندک سال‌هایی بعد از انقلاب نگاه کنیم تولیدات چیزی نزدیک به صفر بوده است و سیر نزولی بعد از سال‌های ۶۸ هم به چشم می‌خورد اما از جایی به بعد شیب تولیدات علمی شدید می‌شود.
تفقدی بیان کرد: در حال حاضر از نظر تولیدات علمی یا گذر از نسل اول به نسل دوم اتفاقات خوبی رخ داده است و یکی از مکان‌هایی که بعد از انقلاب می‌توان به عنوان یک سیاست‌گذاری موفق که منجر به نتیجه شده است به آن اشاره کرد در این حوزه است.
وی اضافه کرد: زمانی که کشور تصمیم گرفت پژوهش را تقویت کند با تنظیم آئین‌نامه‌ها، تشویق افراد مربوطه و آماده‌سازی فضا این قضیه به بار نشست و در حال حاضر ما نتیجه آن را می‌بینیم.
در زمینه شاخص‌های تولید علم در منطقه اول هستیم
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در زمینه شاخص‌های تولید علم با توجه به برخی از شاخص رتبه ۱۵ و برخی دیگر رتبه ۱۶ را داریم و همچنین در منطقه و بین کشورهای اسلامی اول هستیم.
تفقدی خاطرنشان کرد: از یک مقطعی این نگرانی وجود داشت که تمرکز به صورت کامل روی شاخص‌های کمی نباشد به همین دلیل چند سالی است که بر شاخص‌های کیفی تمرکز شده است و در این زمینه سیر صعودی خوبی هم داشته‌ایم، به عنوان مثال زمانی‌که در منطقه از نظر شاخص‌های کمی اول بودیم با استناد به تولیدات علمی در شاخص‌های کیفی سوم بودیم که در حال حاضر در این زمینه هم اول هستیم. در شاخص‌هایی که در انتشارات مقالات و مجلات معتبر باید وجود داشته باشد سیر صعودی داشتیم و این امر در حال حاضر حرکتی رو به جلو دارد.
وی اضافه کرد: نقطه‌ای که در حال حاضر روی آن نقص داریم و بیشتر تمرکز روی آن است، چرخه علم به ثروت است، در این زمینه مقاله زیاد داریم، اما خروجی کار و فناوری آن کجاست؟
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این حوزه وزارت علوم پیش‌گام‌تر بوده و اقدامات در این حوزه در وزارت بهداشت با تأخیر شروع شده است.
تفقدی ابراز کرد: زمانی که سال ۹۰ مسئولیت را پذیرفتم بحثی به نام فناوری مطرح نبود؛ از آن به بعد مدیریت و حرکت به سمت فناوری مطرح شد که قدمت این طرح برای ما کمتر از ۱۰ سال است و در پنج سال اولیه کارهای زیرساختی و آماده سازی فکرها انجام می‌شده است که در چند سال اخیر شیب خوبی گرفته و اگر این حرکت خوب مدیریت شود نتایج خوبی در این حوزه شکل خواهد گرفت.
وی مطرح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هسته فناوری و شرکت داریم و بیش از ۲۰ محصول که تعدادی از آن‌ها به خارج صادر می‌شوند؛ من معتقدم که تا بستر برای چنین اقداماتی فراهم است ما می‌توانیم در حوزه وزارت بهداشت و فناوری سلامت با برنامه‌ریزی و مدیریت خوب در ۱۰ سال آینده اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بحث تکنولوژی اتفاق بزرگی رخ داده است، برای مثال عمده داروهای جدیدی که وارد درمان می‌شوند مبتنی بر داروهای نو ترکیب است، برخی از شرکت‌ها ابتدا فناوری را از کوبا و ایتالیا آوردند که موفقیت آمیز نبود ولی در حال حاضر شرکت‌هایی داریم که محصولات بیوتکنولوژیک را تولید می‌کنند، این مسئله پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و زمانی که به طور کامل راه‌اندازی شود شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود.
تفقدی اضافه کرد: بعد از مدتی در تولید داروهایی که از خارج وارد می‌کنیم توانایی پیدا کرده و از لحاظ اقتصاد درمان و سلامت این قضیه بسیار تأثیرگذار خواهد بود البته در داروهای بیوتکنولوژی هم این قضیه وجود دارد.
وی ادامه داد: به نظر من در ۱۰ سال آینده، یکی از درخشان‌ترین قسمت‌هایی که در کل دانشگاه می‌تواند خودش را نشان دهد و نظر افراد را جلب کند در همین حوزه دارو است.
آموزش و پرورش خلاقیت افراد را قبل از ورود به دانشگاه می‌کشد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد روند تغییرات دانشگاه نسل اول به دوم و سیکل چرخه آموزش و پژوهش مطرح کرد: مشکل ما به آموزش و پرورش برمی‌گردد چرا که ما خلاقیت بچه‌ها را قبل از ورود به دانشگاه می‌کشیم، مشکل اینجا است که ما خلاق‌ترین افراد را نداریم بلکه پرخوان‌ترین افراد به دانشگاه وارد می‌شوند که این خود ضربه اول است.
تفقدی عنوان کرد: از زمانی که موضوع فناوری و تولید پررنگ شده است؛ در این سال‌ها به این قضیه بیشتر توجه شده است چرا که در پژوهش‌ها با یادگیری الگوریتم‌هایی می‌توان تولید علم داشت و لزوماً خلاقیت حرف اول را نمی‌زند.
وی افزود: ما در تلاشیم که استارت‌آپ‌ها، بحث نوآوری و ایده‌پردازی را در دانشجوها فعال کنیم. این پتانسیل در دانشجوها وجود دارد اما پرورش پیدا نکرده است به همین دلیل کار در این قضیه با کندی و تأخیر جلو خواهد رفت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر تمرکز و انسجام روی تبدیل علم به ثروت زیاد است به خصوص به دلیل دغدغه‌مهم کشور در اشتغال به این نتیجه رسیده‌ایم که راه نجات اقتصاد به معنای کل این است و در اشتغال، اس‌ان‌پی‌ها (small knowledge pace) در واقع شرکت‌های دانش بنیان کوچک را نجات می‌دهند به همین خاطر زیاد تشویق می‌شوند و روی آن‌ها تمرکز زیاد است.
تفقدی بیان کرد: بزرگترین مسئله در این مسیر بعد از هدایت افراد زمانی است که می‌خواهند محصول را به فروش برسانند، مافیاها و فساد مالی است که در بسیاری از قسمت‌ها وجود دارد و سرعت را کم می‌کند، با این وجود من هنوز هم خوشبین هستم.
وی در خصوص تمایل و تمرکز بیشتر اعضای هیأت علمی بر تولیدات پژوهشی و چاپ آن در ژورنال‌های خارجی و استفاده از آن تولیدات توسط دیگر کشورها خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به چرخه علم به ثروت نگاه کنیم، تولید علم یک پله است که باید طی شود اما ما زیاد روی این پله وقت گذاشته‌ایم و خرج کرده‌ایم که نقد به این مسئله وارد است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شما تا پژوهش نکنید نمی‌توانید فناوری داشته باشید و آن فناوری محل تردید است؛ اگر بدون پژوهش ادعای فناوری و نوآوری داشته باشیم درست نیست. پس نمی‌توان پژوهش را نفی کرد و گفت که رفتن به این سمت کار اشتباهی بوده است و باید گام به گام جلو رفت.
محسن تفقدی بیان کرد: تمام رتبه‌بندی بین‌المللی که در دنیا وجود دارد و دانشگاه‌ها را ارزیابی می‌کند مبتنی بر همین شاخص‌ها است و این واقعیتی است که تمام دنیا آن را قبول دارد و ا صل این کار که ما بسازیم و دیگران استفاده کنند یک تبادل علمی است و اینکه خود ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم به این مسئله بر می‌گردد که حرکتی به سمت پله سوم نداشته‌ایم.
وی افزود: حالا که می‌خواهیم به این سمت حرکت کنیم من و همکاران زمانی که به پژوهش‌های قبلی مراجعه می‌کنیم و می‌خواهیم محصولی را تولید کنیم، می‌بینیم پژوهش‌های صورت گرفته کافی نیست و باید اصلاح شود و مهم این است که حرکت به سمت پله سوم درست برداشته شود و اشتباهات خاصی نداشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کرد: زمانی صحبت این بود که هیأت علمی ما باید یک شرکت دانش بنیان تأسیس کند و هنوز هم عده‌ای طرفدار این قضیه هستند که همه وارد میدان شوند اما در حال حاضر این نظر وجود دارد که هیأت علمی نباید از دانشگاه‌ها و از جایگاه کاری خود به عرصه تجارت، صنعت و … وارد شود.
باید دانش فنی را به فارغ‌التحصیلان منتقل کنیم تا کسب‌وکاری راه بیاندازند
تفقدی اضافه کرد: برنامه باید این باشد که مانند سیلندر حرکت رفت و برگشتی داشته باشیم و دانش فنی را به جایی برسانیم و به فارغ‌التحصیلان ارائه کنیم تا آن‌ها کار کنند، سپس دوباره برگردیم و فن بعدی را شروع کنیم که به نظر منطقی و عملی‌تر می‌آید که بتوانیم در دانشگاه‌های کارآفرین دانشجویانی داشته باشیم که تولید کنند و کسب‌وکاری داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر وزارت علوم بخواهد به لحاظ ساختاری دانشگاه‌ها را به سمت کارآفرین شدن سوق دهد این حرکت به صورت رسمی در سر فصل‌های دروس مدون شده است یا خیر؟ گفت: این اصلاحات در سرفصل‌های آموزشی انجام شده است اما کم، مثلاً جایی که ما می‌توانیم روی آن انرژی بگذاریم در آئین نامه ارتقا، بحث‌های فناوری و ثبت اختراع پررنگ‌تر دیده شده است، اما در اجرای آن شرایطی گذاشته شده است که در عمل نمی‌توان از آن استفاده کرد مانند اینکه شما مقاله‌ای می‌نویسید که دانشگاه می‌تواند ۷ امتیاز به آن بدهد اما گفته شده فناوری باید به هیأت ممیزی مرکزی بیاید تا ۵ امتیاز بگیرید. در هر صورت در مطرح شدن سر فصل‌های کارآفرینی به عنوان سر فصل‌های آموزشی کند هستیم و عمدتاً در قالب کارگاه‌ها این کار را انجام می‌دهیم و به شکل مدون شده کم اتفاق افتاده که بعضاً مؤثر هم نبوده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نحوه ورود کشورهای پیشرفته به این حوزه عنوان کرد: بر اساس اسنادی که موجود است اطلاعاتی داریم، به هر حال مهد فناوری‌های نوین و بحث «سیلیکون ولی» و دانشگاه «استنفورد» و فرایندهایی که در آنجا اتفاق افتاد، می‌بینیم که مبنای اول و مهم آن خلاقیت و حذف قالب‌های مزاحم است.
تفقدی افزود: در مصاحبه‌ای که با کارآفرینان موفق ایرانی در شرکت‌های خارجی به عمل آمده بود مشاهده شد یکی از فضاهای حاکم بر دانشگاه استنفورد این بوده است، افرادی که در این دانشگاه درس می‌خوانده‌اند اگر جایی ایده‌ای به ذهنشان می‌رسیده درس را رها می‌کردند یا آنقدر پیگیر آن ایده خاص بوده‌اند که از دانشگاه اخراج می‌شدند؛ حتی اخراج شدن از دانشگاه در یک دوره‌ای برند بوده است.
انعطاف‌پذیری در قالب‌ها رمز موفقیت در رسیدن به هدف است
وی ادامه داد: قالبی کردن سیستم، محدود کردن کارهای بین رشته‌ای و جدا کردن دانشگاه‌ها مدت‌ها است که در خارج از کشور از بین رفته است و رشته‌ها باهم ترکیب شده‌اند، افراد چند فوق‌لیسانس دارند و … این‌ها فضا را آماده می‌کند که در واقع لابه‌لای این‌ها به هدف اصلی برسیم، به همین خاطر انعطاف‌پذیری در قالب‌ها یکی از رمزهای این موفقیت است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: بعد از انعطاف‌پذیری قالب‌ها، فرهنگ ریسک‌پذیری و ورود بخش خصوصی باعث پیشرفت این اتمسفرها بوده است؛ اما در کشور ما سرمایه‌گذاری در بخش شتاب‌دهنده‌ها کم کم در حال شکل‌گیری است ولی این مراحل در خارج از کشور طی شده است.
تفقدی در پاسخ به این سوال که دانشجویان چه میزان آمادگی ذهنی برای ورود به عرصه جدید را دارند، مطرح کرد: هر کسی آدم این عرصه نیست و این اشتباه است که بخواهیم همه را وارد میدان کنیم، اما با آماده کردن فضا و معرفی نمونه‌های موفق کم کم ذهن افراد آماده می‌شود این در صورتی است که یک عده چنین ذهنیتی ندارند و اشتباه بزرگی است که بخواهیم این افراد را تشویق کنیم کار را به صورت کامل دنبال کنند چرا که باعث شکست می‌شود، به همین دلیل بهتر است که این افراد در پروژه‌های مختلف تا دانش فنی پیش روند اما هدفمند و با تمرکز کامل.
وی خاطرنشان کرد: آماده کردن بستر قانونی، بستر تکنولوژیک، بستر مالی و… یک مسئله است و نشان دادن الگوهای موفق دومین، اما مهم‌ترین قدم در این راستا است. ما در دانشگاه علوم پزشکی مطرح کردیم که حق فکری دانشگاه صفر است، یعنی شما اگر چیزی را در دانشگاه تولید کردید و در بیرون تجاری کردید همه درآمدهای حاصل از آن متعلق به خود شما است و دانشگاه چیزی طلب نمی‌کند که در حال حاضر این سهم به پنج درصد از صفر درصد افزایش پیدا کرده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در بحث ذهنیت و آمادگی فکر، معرفی یک الگوی موفق مهم است چرا که هم باید به جوانی که می‌خواهد وارد این فضا شود و هم به هیأت علمی که قرار است با شرکت در این طرح چیزهایی را از دست بدهد نشان داد می‌توان حداقل‌ها را بدست آورد و این بسیار مهم است.
تعیین اولویت در پژوهش‌ها یکی از مشکلات این حوزه است
جمود فکری در دانشگاه‌ها
تفقدی در پاسخ به این سوال که اولویت‌ها چگونه تعیین می‌شوند و در چه حوزه‌هایی نیاز به پژوهش داریم، مدعی شد: به عقیده من یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در پژوهش تعیین اولویت‌ها است که روی آن خوب کار نکرده‌ایم به این دلیل که تا شما نتوانید اولویتی که به آن ایمان دارید را بگذارید نمی‌توانید افراد را به آن سمت سوق دهید؛ در بخش اولویت‌ها اختلاف نظر زیاد است و برخی با سیستم فعلی که اولویت‌گذاری شود و افراد روی آن متمرکز شوند مخالف هستند چرا که معتقدند ما نمی‌توانیم درست افراد را راهنمایی کنیم و نمی‌توانیم آن را به هدف برسانیم و از کار اولیه‌شان هم می‌اندازیمشان؛ اما در سال‌های اخیر در دانشگاه بر روی اولویت‌ها بسیار کار کردیم.
وی افزود: برای شروع اولویت‌ها را از بالا به پایین آغاز کردیم و هیچ چیز دستمان را نگرفت و انرژی‌های صرف شده به هدر رفت، چهار سال پیش با مدل دلفی اولویت‌ها را از بالا به پایین شروع کردیم و در حال حاضر با مشارکت معاونت دارو و غذا، بهداشت و درمان و با توجه به بار بیماری‌ها و نیازهای ملی و منطقه‌ای، ۱۲ اولویت را تعیین کردیم و با تشویق روی این قضیه کار می‌کنیم و سالانه روی هر کدام گرنت‌های تشویقی می‌دهیم اما نمی‌دانم چرا در دانشگاه‌ها یک حالت جمود فکری دیده می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بخشی از این قضیه هم به تربیت ما که خلاقانه و انعطاف‌پذیر نیست برمی‌گردد و افراد به اولویت‌ها و نیازهای کشور توجه نمی‌کنند و کاری که خودشان دوست دارند را انجام می‌دهند و تا زمانی که بحث اولویت‌ها حل نشود سرعت بسیار پایین خواهد بود؛ اول باید اولویت‌ها مشخص شوند و بعد از آن هزینه‌ها بهینه شود تا بتوانیم روی نقاط اصلی تمرکز کنیم.
تفقدی در خصوص نقش وزارت بهداشت در این حوزه عنوان کرد: من به شخصه حرکت خاصی از بدنه وزارت بهداشت راجع به اولویت‌ها نمی‌بینم جز در محور تشویقی. اولویت‌هایی گذاشته شد و صندوق نیماد (صندوق حمایت از سرمایه‌گذاران) اولویت‌های خاصی را انتخاب کرده و از آن‌ها حمایت می‌کند اما حرکت و تمرکز روی یک محور خاص در حوزه پژوهش از وزارت به چشم نمی‌خورد.
وی در جواب این سوال که چه میزان از این پژوهش‌ها متکی به منابع دولتی است، ابراز کرد: تا پله سوم طی نشود و کارآفرینی و پژوهش به فناوری را نداشته باشیم، به این دلیل که پژوهش‌ها خوب نیستند کسی هم حمایت نخواهد کرد، به این دلیل که پژوهش‌های ما پژوهش‌های خوبی از نظر عملیاتی نبوده‌اند مبالغ مورد نظر هم به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نکته بعدی این است که همه‎ بار مالی حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در کشورهای توسعه یافته به عهده دولت نیست بلکه بخش خصوصی در این زمینه نقش مهمی دارد، برای مثال در حوزه علوم پزشکی وارد بحث دفاتر ارتباط با صنعت شدیم و نزدیک به شش ماه است با شرکت‌ها تعامل می‌کنیم و می‌بینیم با استفاده از امکانات موجود می‌توانیم به صنعت کمک کنیم و متقابلاً از صنعت کمک بگیریم و در صورت ادامه این راه افق‌های پیش رو گسترده می‌شود و با کمک منابع و پشتیبانی اجتماعی کار به شکل فزاینده‌ای جلو می‌رود.
محسن تفقدی در خصوص موانع اداری در این حوزه خاطرنشان کرد: اگر از بعد رسمی و قانونی نگاه کنیم قوانینی گذاشته شده است، معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شده است و در مراکز رشد مزایایی وجود دارد و در سطوح مختلف کشور گفته می‌شود که تولید و خرید داخل صورت گیرد اما زمان اجرا ذهنیت‌ها، رانت‌ها و فساد باعث جلوگیری از استفاده این قوانین می‌شود. به عنوان مثال هیچ کجا کار ساده‌تر از وزارت بهداشت نیست چرا که ما دانشجوی خود را تربیت می‌کنیم، مجوزها را سازمان دارو و غذا می‌دهد و ۷۰ درصد بازار مصرف در حوزه پزشکی را در اختیار داریم و این قوانین غیررسمی و وجود فساد مانع مهمی در پیش برد کار است.
۹۵ درصد داروهای مصرفی تولید داخل است
وی اضافه کرد: در حوزه دارو بیش از ۹۵ درصد داروهای مصرفی تولید داخل است اما در بحث مواد اولیه توانایی تولید حداکثر ۱۰ درصد را داریم، این در صورتی است که توانایی تولید را داریم اما بعضاً توجیه اقتصادی برای تولید وجود ندارد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال‌های ۹۲-۹۳ که احتمال این وجود داشت که دارو تحریم شود تشویق شدیم که مواد اولیه دارویی را تولید کنیم، اما زمانی‌که یک کمپانی می‌تواند مواد اولیه را تولید کند و باقی کشورها از آن استفاده کنند تولید همان مواد اولیه در کشور توجیه ندارد. در بحث شکل دارویی (فرمولاسیون) توانایی تولید بسیاری از داروها را در کشور داریم ولی در مواد اولیه ۹۰ درصد وابسته هستیم.
تفقدی عنوان کرد: در قسمت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی بسیار عقب هستیم؛ در تولیدات داخل از یک حجم تکنولوژی به بالاتر که محورهای خاصی جزیره‌وار انجام شده است را نداریم، در بحث تجهیزات پزشکی اعتماد کمتر به تولیدات داخلی و ضعف تکنولوژیک عامل مهمی است و در گام بعدی هم خیلی کار سیستماتیک انجام نداده‌ایم. ما رشته تجهیزات پزشکی را در مشهد در دو دانشگاه بیشتر نداریم.
وی اضافه کرد: در علوم پزشکی، مرکزی به نام کاتد (کانون احیای تجهیزات درمانی) تأسیس شده است که یک بعد آن این است که با مصوبه‌ای که از هیأت امنا گرفته و در فضایی که برای این کار ساخته شده است، دستگاه‌های اسقاطی در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد تا روی دستگاه‌ها کار کنند و از طریق مهندسی معکوس هم بتوانند کار را فرا گیرند و دستگاه را تعمیر کنند و به فروش برسانند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدعی شد: به عقیده من زمانی که فشار، مداومت، پیگیری و بازخواست انجام شود رویکرد به خرید محصول داخلی بیشتر می‌شود، البته دانشگاه در این زمینه تلاش می‌کند اما این قضایا بسیار پیچیده است که چرا همه می‌خواهند و نمی‌شود؟ برای مثال دستگاهی ساختیم که در بحث سوختگی بسیار کاربردی بود، من و مسئول مرکز رشد برای خرید این دستگاه با مسئول بیمارستان صحبت کردیم اما در گوش جراح می‌گویند که این دستگاه خراب است و خوب کار نمی‌کند و به دلیل پزشک سالاری که در علوم پزشکی وجود دارد اگر پزشک دستگاه را تأیید نکند بیمارستان مجبور به تعویض دستگاه می‌شود و با این روش مانع از فروش دستگاه‌های داخلی می‌شوند.
تفقدی بیان کرد: کار تجاری‌سازی و بازاریابی دو کار حرفه‌ای است و کننده خودش را می‌خواهد، پس به این نتیجه رسیده‌ایم که باید شرکت‌هایمان را تشویق کنیم و بعد از تولید محصول کار را به تجاری‌ساز و بازاریاب حرفه‌ای بسپارند که بخشی از آن در شتاب‌دهنده‌ها مطرح می‌شود. بازاریاب و تجاری‎ساز حرفه‌ای بر مکانیزم‌های بازار مسلط است و می‌داند در این بازار محصول را چگونه به فروش برساند و راه حل این قضیه این است که کار را به کاردان بسپاریم.
وی در خصوص توجه به علوم پایه در رشته پزشکی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد عمده پژوهش‌ها در حوزه پایه انجام می‌شود و در حوزه بالین که به نوعی همین فضا وجود دارد کمتر در سوق دادن افراد به سمت پژوهش موفق هستیم و برای این کار نیاز به الگوهای موفق داریم.
دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد رتبه ۶۰۰ تا ۸۰۰ جهانی را دارد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص جایگاه بین‌المللی دانشگاه در حوزه پژوهش، تشریح کرد: جایگاه خوب بوده است و خود ما هم انتظار نداشتیم، در بحث پژوهش رتبه‌بندی‌های جهانی وجود دارد مانند دانشگاه شانگهای، کی یو اس و …، برنامه‌ریزی کرده بودیم که تا چند سال آینده وارد رتبه‌بندی شویم اما امسال وارد شدیم و رتبه خوبی هم داریم، دانشگاه علوم پزشکی رتبه ۶۰۰ تا ۸۰۰ دارد.
تفقدی افزود: در حوزه علوم پزشکی، علوم پزشکی مشهد و تهران به رتبه ۸۰۰ تا هزار «تایمز» وارد شدند به همین خاطر در رتبه‌بندی شانگهای که سخت هم است به خاطر فضای دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاهی که داریم بهتر از این جایگاه است اما ضعف در برخی از شاخص‌ها رتبه ما را پایین آورده است چرا که در رتبه‌بندی‌ها، شاخص‌های بین‌المللی مانند تعداد استاد و دانشجوی خارجی، تعداد پژوهش‌های مشترک بین دانشگاهی با دانشگاه‌های خارجی و … مهم است.
وی ادامه داد: دانشگاه داروسازی ما در رتبه‌بندی شانگهای قرار گرفته است و از جایگاه خوبی هم برخورداریم و همین‌طور توانسته‌ایم در رتبه‌بندی «لایدن» هم وارد شویم که فراتر از انتظار ما بوده است؛ اما در حال حاضر همه به این نکته توجه دارند که شاخص‌بندی‌ها مبتنی بر فناوری است و ما در چند سال گذشته از رتبه از ۱۰۰ به ۶۰ ارتقا پیدا کردیم که بسیار امید بخش است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص حمایت از استعداهای کشور گفت: باید این قسمت‌ها را تقویت کنیم؛ ما به نتیجه رسیده‌ایم که از اول بچه‌ها را تربیت کنیم و این خلاقیت‌ها را در آنها به وجود بیاوریم، برای مثال برای دانشجوها استارت‌آپ‌هایی برگزار می‌کنیم که آن‌ها را جذب کنیم و من راه حل این موضوع را در بحث ترغیب «اس ان پی» ها می‌بینم و در این صورت ما می‌توانیم با ایجاد تولید، اشتغال و بازار مناسب مشکلات و بحران‌های مختلفی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم از جمله مهاجرت نخبگان به آن فائق بیاییم.
تفقدی در پاسخ به این سوال که آینده پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها را چگونه می‌بینید، عنوان کرد: آینده پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها را خوب می‌بینم، چرا که کشور در تنگناهایی قرار دارد که به شکل فزاینده‌ای به نیروهای خود نگاه می‌کند، زمانی که به پتانسیل‌های خود نگاه کند و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند به نظر من به شکل انفجاری اتفاقات خوبی در کشور خواهد افتاد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com