0  |  0

کارآفرینی یکی از اهداف دانشگاه تهران

کارآفرینی یکی از اهداف دانشگاه تهران

محمود نیلی احمدآبادی اظهار کرد: دانشگاه تهران به پشتوانه گذشته علمی و پژوهشی و گستردگی که در کشور دارد، طرح جدیدی را تحت عنوان شهر دانش راه‌اندازی کرده است که این یک الگوی واقعی از یک دانشگاه نسل 3 برای انجام مسئولیت اجتماعی خواهد بود. وجود چنین دانشگاهی در قلب تجاری شهر تهران شیوه و ماهیت کسب و کار را تغییر خواهد داد و می‌تواند آینده خوبی را برای این شهر و هم‌چنین کشور رقم بزند.
وی در مراسم چهل سالگی انقلاب اسلامی در مسجد دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات و فعالیت‌ها علیه رژیم شاهنشاهی بوده است. از واقعه 16 آذر که مرکز آن در دانشکده فنی بود و به‌عنوان یک روز بارز بر علیه نظام یاد شده است تا دوران انقلاب، دانشگاه تهران و هم‌چنین مسجد دانشگاه نقش‌آفرینی داشتند.
نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه تحولاتی که در دانشگاه تهران و مسجد رخ می‌داد، الگوی بسیاری از حرکت‌ها در سراسر کشور بود، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت علمی از تحصن در مسجد دانشگاه یاد کردند و اینکه چگونه این تحصن توانست منجر به تسریع انقلاب شود. امروز در دانشگاهی هستیم که نقش بی‌بدیل در شکل‌گیری انقلاب داشته است.
رئیس دانشگاه تهران با یادآوری شعار محوری انقلاب «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران» افزود: این شعارها پاسخی به عملکرد رژیم گذشته بود، یعنی مردم حس می‌کردند کیان کشور، سنت‌ها و اعتقادهای آنها مورد هجمه قرار گرفته است.
نیلی احمدآبادی افزود: مردم گمان کردند فاصله طبقاتی و فساد زیاد شده است، به‌همین دلیل استقلال کشور را خدشه دار می دانستند و یکی از شعارهای محوری که همواره مطرح می‌شد، بحث استقلال بود و در نهایت اینکه مردم در سرنوشت سیاسی کشور خود دخالت نداشتند.
وی در ادامه با بیان اینکه استقلال به دلایل مختلف می‌تواند مورد مخاطره قرار گیرد، از دست دادن پایگاه مردمی حاکمیت را یکی از این مخاطرات برشمرد و گفت: حکومت‌ها با از دست دادن پایگاه مردمی ناچار می‌شوند برای بقای خود به دولت‌ها و حاکمیت‌های دیگر تکیه کنند.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در حکومت‌های مردمی همواره استقلال آنها تضمین شده است. این استقلال با شعارهای بعدی یعنی آزادی و جمهوری اسلامی رابطه تنگاتنگی دارد. در واقع جمهوی و اسلامی خود به‌گونه‌ای تضمین کننده استقلال است. چرا که در جمهوریت مردم حضور دارند و تمامی ارکان حکومت با مشارکت مردم تشکیل می‌شود و اسلام که تفکر غالب مردم ایران است پشتوانه و محتوای این جمهوریت را می‌سازد.
به گفته نیلی، خطر دیگری که استقلال را تهدید می‌کند، وابستگی‌های مختلف کشور به خارج است. اگر کشوری نتواند نیازهای مردم خود را به‌ویژه نیازهای مادی را تأمین کند، به ناچار باید در مقابل کشورهای دیگر کرنش کند و امتیازهایی را به آنها بدهد.
رئیس دانشگاه تهران افزود: در دنیا هیچ کشور نیست که خودکفا باشد، حتی بزرگترین کشورها هم به نحوی وابسته هستند. بنابراین وقتی صحبت از استقلال می‌شود یک امر نسبی است اما یک کشور در شرایط متعارف امروز باید بتواند نیازهای خود را برطرف کند.
نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه کشور و دولت کشورمان از مستقل‌ترین دولت‌های جهان است، یادآورشد: بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیریم و هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند دیدگاه‌های خود را به کشور تحمیل کند و این در سایه جمهوری اسلامی، حضور مردم و آزادی و مشارکت مردم محقق شده است.
وی با اشاره به قدرت اقتصادی و توسعه کشور و اینکه تمدن‌هایی که از قدرت اقتصادی و تکنولوژی در زمان خود بهره برده‌اند، بر صفحه تاریخ ماندگار شدند، تصریح کرد: کشورهای بسیاری در طول تاریخ در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی در زمان خود مطرح بوده‌اند. کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها توانسته امروزه زیرساخت‌های خوبی را شکل دهد. یکی از تضمین‌های استقلال در این دوران توان دفاعی است که بخشی از آن ناشی از تخصص‌ و دستاوردهایی است که در دانشگاه‌ها به‌دست می‌آید.
نیلی، دیپلماسی علمی شکل گرفته در کشور را یکی از موانع اجماع علیه جمهوری اسلامی به‌ویژه در دوره تحریم‌ها و تخریب‌ها توصیف کرد و گفت: دنیا می‌پرسد کشوری که اینگونه در حوزه علمی و اجتماعی رشد کرده توجیهی برای تحریم آن وجود ندارد. اما باید اظهار کرد در برخی از زمینه‌ها ما نتوانستیم از علم و دانشی که امروزه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی است و به آن افتخار می‌کنیم در حوزه‌های مختلف به کار گیریم.
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: به لحاظ علمی و منابع تحصیل کرده و فهیم جزو کشورهای بسیار موفق دنیا هستیم، اما باید این دانش به سمت توسعه علم و پیشرفت کشور در همه زمینه‌ها قرار گیرد. اگر نتوانیم در چهل سال دوم انقلاب این مشکل را حل کنیم مانند این است که سرمایه زیادی را حبس کرده باشیم.
نیلی با اشاره به تشکیل خوشه‌های مشورتی که در دانشگاه‌های کشور شکل گرفته است، گفت: هدف این خوشه‌ها مشارکت در حل مسائل و چالش‌های کشور است تا دانش موجود در دانشگاه‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و تبدیل به یک راه حل شوند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه کارآفرینی را یکی از اهداف دانشگاه تهران برشمرد و اظهار کرد: شهر دانش زنجیره علم و کسب و کار است. ما بعد از 84 سال از تشکیل دانشگاه تهران باید دانشگاه نسل 3 را داشته باشیم. دانشگاه نسل 3 دانشگاهی است که مسئولیت اجتماعی خود را انجام می‌دهد و دانشجوی فارغ‌التحصیل آن کارآفرین است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com