0  |  5

نقاشی استراتژی‌تان را اجرایی کنید (قسمت دوم)

نقاشی استراتژی‌تان را اجرایی کنید (قسمت دوم)

در کارگاه اول آبشار استراتژی کسب و کارتان را با کمک تیم خود طراحی کردید و به چشم اندازی کلی نسبت به کسب و کارتان رسیدید. در این کارگاه از مراحل زیر استفاده می‌کنیم تا استراتژی خود را برای بقا یا پیروزی ایجاد کنیم.

۱.مسئله‌یابی:

در این مرحله اقدامی که صورت می‌گیرد بررسی استراتژي موجود شرکت است. ما بررسی می کنیم که آیا این استراتژی متناسب با کسب و کار ماست؟ یا مشکلاتی  دارد که باید در جهت اصلاح آن برآییم؟ یا حتی به کلی استراتژي شرکت خود را تغییر دهیم؟

پس از دست یابی به استراتژي کنونی از تیم خود در رابطه با آن سوالاتی می پرسیم. غالب افراد مدعی مطلوب بودن استراتژي خود می‌شوند. در این مرحله تحلیل گر وارد عمل می شود و با بررسی بازار، رقبا ، مشتریان و شرایط  صنعت، مشکلات استراتژي کنونی را شناسایی می کند.

۲.ارائه راه حل:

تحلیل گر از اعضای تیم خود برای رفع مشکلات، راه حل می خواهد. این راه حل ها بدون توجه به خنده دار بودن و جدی بودن و حتی غیر قابل پیاده سازی بودن صرفا ارائه میشود. به نوعی برای حل مشکلات میتوانیم از روش طوفان فکری بهره ببریم و راه حل های خلاقانه و نوآورانه برای خود پیدا کنیم.

۳. طراحی آبشار استراتژی:

مانند کارگاه قبل به بیان آبشار استراتژي خود می‌پردازیم. تفاوت این مرحله با کارگاه قبل در این است در طراحی این آبشار ما استراتژی آینده خود را با توجه به مشکلات و راه‌حل‌های ارائه شده، طراحی می‌کنیم.

  «  با ارایه ی یک استراتژی مناسب توسط خود اعضا می توان انتظار این را داشت که بهره وری افراد افزایش یافته، چرا که خود اعضا این استراتژی ها را تدوین کرده و برای دست یابی به آن تلاش بسیار زیادی میکنند.»  

4.تعیین الزامات مورد نیاز:

در این مرحله تلاش می کنیم تا الزامات و بایدها را مورد ارزیابی قرار دهیم. برای مثال برای دست یابی به استراتژی فعلی خود باید چه میزان پول داشته باشیم؟ یا مشتریان ما باید چه واکنشی نسبت به تغییرات ما داشته باشند؟ یا چه قوانینی باید وجود داشته باشد یا چه قوانینی برای ما ممانعت ایجاد می کند؟.

استراتژی

5.آزمون استراتژی:

در این مرحله، استراتژی پیشنهادی خود را مورد آزمایش قرار می دهیم. می توانیم از یکی از روش‌های زیر با توجه به کسب و کار خود استفاده کنیم:

الف) آزمون چریکی: در این نوع آزمون ما نظرات  اعضای کسب و کارخود را راجع به استراتژي پیشنهادی خود استخراج کرده و به شرح و تفسیر آن می پردازیم. از جمله مزایای آن می توان به کم هزینه بودن و سرعت زیاد آن اشاره کرد اما به دلیل دامنه محدود ارزیابی، چندان مورد اطمینان نخواهد بود .

ب)آزمون دامنه محدود: این روش هزینه نسبتا بیشتری نسبت به روش قبلی دارد اما میزان اطمینان پذیری بیشتری داراست. در این آزمون ما از دامنه گسترده تری نسبت به آزمون قبلی استفاده کرده و پرسش نامه های خود را در بین نمونه های تصادفی خود منتشر می کنیم.

ج) آزمون قطعی(میدانی): این آزمون هرینه بر است ولی شما می توانید اطمینان زیادی به نتایج حاصله آن داشته باشید. در این روش استراتژی خود را در بازار به طور محدود مورد ارزیابی قرار می دهید 

6.تعیین اولویت ها و پیاده سازی آن:

در این مرحه که به عنوان مرحله اخر ما در این کارگاه معرفی می شود، تصمیمات اتخاذ شده خود را بر حسب اهمیت و اجرایی بودن شان اولویت دهی کرده و گام به گام به پیاده سازی استراتژی خود می پردازیم.

برای مثال همان کسب و کار اسنپ را در نظر بگیرید.

ما کارگاه اول را به طور فرضی برای کارکنان این شرکت پیاده کرده ایم و استراتژی فعلی آن را یافته ایم.

1.در مرحله اول به مشکل‌یابی می‌پردازیم.

 ابتدای امر ممکن است تیم انتخابی ممانعت از پذیرش خطا داشته باشند که امری کاملا عادی است. در این گام تحلیل گر مشکل را شناسایی می کند به طور فرض ارایه قیمت پایین تر از سوی رقیب اسنپ، رهبر بازار این شرکت را با خطر مواجه می‌کند. انتخاب مشتریان هدف بین سنین 20 تا 30 که عموما بانوان را تشکیل می دهد نیز، خطری دیگر برای اسنپ است. تحلیل گر این مشکلات را از طریق بررسی بازار و رقبا شناسایی کرده و برای تیم شرح می دهد.

۲.در این مرحله به‌دنبال راه‌حل‌های خلاقانه می‌گردیم.

ما از تمامی اعضای تیم خود درخواست می کنیم بدون در نظر گرفتن شرایط راه‌حل‌های خود را ارایه دهند. برای مثال فردی نظر می‌دهد که اسنپ را تعطیل کرده یا فردی کاهش قیمت را ارایه می‌دهد و فرد دیگر استفاده از سفینه‌ها فضایی را!

این مرحله به خلاقیت و نوآوری بسیار زیادی نیاز دارد این نوآوری و خلاقیت است که سبب تمایز کسب و کار شما می گردد.


استراتژی اسنپ

در این مرحله مجددا آبشار استراتژی خود را با توجه به پیشنهادات ارایه شده نقاشی می‌کنیم.

الف) هدف ما در این عرصه رهبریت بازار است.

ب) زمین بازی ما با توجه به پیشنهادات به موارد زیر تغییر کرده است:

مشتریان سنین 15 تا 40 بانوان و آقایان است .

کانال توزیع اپلیکیشن و وب سایت است .

3.مناطق جغرافیایی عموما تهران و کلان شهرهای دیگر نظیر اصفهان و مشهد و ... در نظر گرفته می شود.

4.خدمات ارایه شده حمل و نقل مسافرین، ارسال غذا و پیک موتور و .... می باشد.

ج)مزیت های ما به کمترین قیمت نسبت به رقبا و کاربر پسند بودن اپلیکیشن ما تغییر می‌کند.

د) قابلیت‌های مورد نیاز ما، انتخاب تیم فناوری اطلاعات بسیار قوی برای بازطراحی اپلیکیشن خواهد بود و کاهش قیمت را از طریق افزایش تعداد خودروهای قابل دسترس و ایجاد رقابت بین رانندگان می توان تامین کرد.

ه) زیر ساخت های مورد نیاز ما وجود مدیریت قوی و حمایت انواع سرمایه گذاران اعم از خطر پذیر و ... خواهد بود.

۴.تعیین الزامات مورد نیاز عبارت است از:

الزامات این تغییرات می‌تواند بایدی وجود پول و سرمایه باشد. برای ایجاد تغییرات ما به سرمایه گذاران نیاز داریم. برای گسترش در کلان شهرهای دیگر به حمایت دولت و یک تیم مدیریتی هماهنگ کننده نیاز خواهیم داشت .

آزمون استراتژی مورد نظر خود را انتخاب می‌کنیم.5

استراتژی انتخابی خود را از طریق یکی از روش های معرفی شده آزمایش می کنیم. برای مثال در بین گروه های مختلف اعضای تیم خود پرسش نامه پخش کرده و نظرات و پیشنهادات آن ها را نسبت به استراتژِی انتخاب شده، جویا می شویم.

6.اولویت ها را مشخص می کنیم .

آیا کاهش قیمت برای ما ضرورت بیشتری دارد یا تنوع بین مشتریان هدفمان؟!

در انتهای این کارگاه، کارگاه سومی برگزار می‌شود. در این کارگاه نتایج آزمون‌ها و بررسی‌های صورت گرفته‌ را مقایسه کرده و در صورت لزوم تغییراتی را در آن به وجود آورده و در نهایت به اجرای آن می پردازیم .

از جمله مزایای استفاده از این روش می‌توان به همکاری بین اعضای تیم و دستیابی به مشکلات استراتژی کنونی و تغییر استراتژی خود از طریق خود اعضای سازمان اشاره کرد .

از جمله نتایج آن این است که با ارایه‌ی یک استراتژی مناسب توسط خود اعضا می‌توان انتظار این را داشت که بهره‌وری افراد افزایش یافته، چرا که خود اعضا این استراتژی‌ها را تدوین کرده و برای دست یابی به آن تلاش بسیار زیادی می‌کنند.

از جمله الزامات این روش، وجود یک تحلیل گر قوی برای کنترل مراحل و در نهایت میزان اعتماد شما به اعضای تیم تان است.

نویسنده: ملیکا نصیر(کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)

برای مطالعه بیشتر :

درس‌هایی از مدیران ارشد دارای استراتژی بلند‌مدت

چه استراتژی‌هایی به ایجاد اکوسیستم کارآفرینی کارآمد کمک می‌کند؟

گام‌های تدوین استراتژی‌های کسب و کار

مروری بر استراتژی های بازاریابی و تحلیل SWOT شرکت «ردبول»

چگونه استراتژی‌های آمیخته بازاریابی، از سامسونگ برندی محبوب ساخته است؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com