0  |  0

«دانش‌بنیان» جدید و نیازمند فرهنگ

«دانش‌بنیان» جدید و نیازمند فرهنگ

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از ضرورت‌های هم‌دلی برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری سخن گفت.
«علم و فناوری» بدون محدودیت
ستاری با اشاره به این‌که در مفهوم زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، تحول به یک فضا و زمان خاص محدود نیست، بیان کرد: نوآوری در این زیست‌بوم، تحول تازه‌ای را برای جامعه به ارمغان می‌آورد و مردم همواره در معرض یادگیری قرار دارند؛ در این فضا است که استارتاپ‌های ایجاد شده به دست جوانان خلاق و کارآفرین دریچه تازه‌ای را فراروی شهروندانش باز می‌کند.
وی افزود: در این مفهوم جدید پارک فناوری محدود به یک بازه جغرافیایی خاص محدود نیست و استارتاپ‌ها از هر نقطه شهر، خدمات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند؛ بخش خصوصی نقش‌آفرین اصلی این پارک‌ها خواهد بود و دولت زیرساخت‌های لازم را برای گسترده شدن فرش زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری زیر پای تحصیل‌کردگان و نوآورانش فراهم می‌کند.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در زیست‌بوم جدید کارآفرینی و نوآوری، بخش خصوصی سکان‌دار پارک‌های علم و فناوری است و دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند؛ این پارک‌های بدون محدودیت جغرافیایی به استارتاپ‌ها خدمت می‌دهند.
«دانش‌بنیان» جدید و نیازمند فرهنگ
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، اقتصاد دانش‌بنیان را پدیده‌ای جدید و نیازمند آشنا شدن جامعه با چندوچون همراهی با آن دانست و گفت: برای رونق و پویایی این پدیده جدید، بسترهای لازم ایجاد شود چراکه برای ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی باید در این مسیر قرار بگیریم.
رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، عزم و همراهی در حمایت یکپارچه از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را سرمایه‌ی راه این زیست‌بوم دانست و گفت: برای ماندگاری نیروی انسانی جوان و خلاق کشور باید باور عمومی جامعه به ضرورت حفظ آنان و ایجاد محیط کسب و کار فعالیت‌ این ظرفیت ارزنده منجر شود.
تحول نگاه به «پژوهش»
ستاری، از اهمیت تحول پیدا کردن نگرش نسبت به پژوهش و نوآوری به عنوان یک لازمه حیاتی گفت و ادامه داد: برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به یک زیست‌بوم مساعد نیاز داریم. این زیست‌بوم با عزم جدی همه از جمله دانشگاه‌ها به عنوان بخش‌جدایی‌ناپذیر جامعه برای حمایت و هدایت جوان‌های تحصیل کرده و کمک به راه انداختن کسب و کار نوآورانه‌شان شدنی است.
ستاری از تغییر نگاه به پژوهش به عنوان یک مؤلفه مهم تحول اقتصاد یاد کرد و گفت: نگاه به پژوهش باید با ایجاد زیست‌بوم جدید متحول شود؛ در نگرش جدید پژوهش هزینه‌بر نیست و راهگشای جامعه است، دولت ایجادکننده زیرساخت‌ها و بخش خصوصی سرمایه‌گذار بخش پژوهش است. اگر مجال سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای نقش‌آفرینی در پژوهش هموار شد، می‌توانیم شاهد باشیم که پژوهش هررور تحول تازه‌ای در جامعه و اقتصاد رقم بزند.
بازدید از مرکز رشد واحدهای فناور قم
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین به مرکز رشد نوآوری قم رفت و با آخرین ایده‌های نوآورانه مستقر و در حال رشد این مرکز آشنا شد. دز طول 11 سال فعالیت این مرکز رشد، 56 واحد نوآور خروج یافته و موفق به راه‌اندازی کسب‌وکار خود شده‌اند و بیش از 11 هسته فناور در حوزه‌های مختلفی چون فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپ‌های حوزه علوم انسانی در این مرکز رشد استقرار دارد.
نیروی انسانی حوزوی در مسیر نوآوری
حجت الاسلام والمسلمین عباسی ۴۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل جامعه‌المصطفی را ظرفیتی ارزنده برای نوآوری و ارزش‌آفرینی دانست و گفت: دانش‌پژوهانی از ۱۳۲ ملیت جهان در جامعه المصطفی و مراکز وابسته آن تحصیل می‌کنند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر غیر ایرانی با زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی آشنا شده اند. این سرمایه‌ علمی با توجه ویژه به ظرفیت‌های این عرصه می‌تواند تحول‌ بیافریند.
رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: آموزش‌های بلند مدت، کوتاه مدت و دانشگاه مجازی از مهمترین بسترهای آموزشی مورد توجه این مرکز است.
حجت الاسلام عباسی، گردشگری مذهبی و توجه به ظرفیت‌های این حوزه را مهم برشمرد و ابراز داشت: بخشی از ظرفیت گردشگری ایران مرهون تلاش طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی است.
وی با بیان این که هنوز بسیاری از سرمایه‌های علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی نقد نشده است، ابراز کرد: فعال سازی سرمایه‌های علمی و فرهنگی و توجه به ظرفیت‌های این عرصه نیازمند تلاش روز افزون همگانی است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com