0  |  0

مقاومت دستگاه های دولتی برای خرید محصولات دانش‌بنیان

مقاومت دستگاه های دولتی برای خرید محصولات دانش‌بنیان

محمدرضا کمپانی بر لزوم توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ما وابسته به نفت است و نوسانات نرخ نفت بر بودجه و درآمد ملی ما تاثیر مستقیم دارد، اظهار داشت: این درحالی است که با اتکا بر اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم مانند کشورهای پیشرفته درآمد ملی را افزایش دهیم و از تنگناهای اقتصادی خارج شویم.
وی افزود: همراهی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها، جلب اعتماد برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، امنیت مالی، بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل در تولید، در کنار هم باید رخ دهد تا منتج به تغییر در این عرصه و بازنگری کامل در اقتصاد و ایجاد زیرساخت‌های لازم شود.
عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین موانع در دست‌یابی اقتصاد دانش‌بنیان به جایگاه واقعی خود را، مقاومت دستگاه‌های دولتی برای خرید محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و با اشاره به اینکه دولت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان کالاهای دانش‌بنیان به خرید محصولات خارجی عادت کرده است، گفت: این در صورتی است که نباید برای خرید هر کالایی که از سوی نهادهای زیربط مجوزهای لازم را دریافت کرده باشد، مقاومتی وجود داشته باشد.
کمپانی افزود: وقتی خرید از سوی دولت اتفاق نمی افتد، شرکت دانش‌بنیان رشد نمی‌کند و از بین می‌رود و وابستگی به محصول خارجی تشدید می‌شود.
وی با تاکید بر نقش عوامل فرهنگی در مقاومت خرید محصولات دانش‌بنیان، به رقابت نابرابر میان تولیدکننده با واردکنندگان اشاره کرد و گفت: مطابق قانون، ارز وارداتی به کالاهایی که تولید داخلی دارند نباید اختصاص داده شود. این درحالی است که هم اکنون به کالای وارداتی ارز ۴۲۰۰ تخصیص داده می‌شود و تولیدکننده همان کالا با ارز نیمایی، مواد اولیه را وارد کشور می‌کند. از سوی دیگر هزینه‌ها در جامعه با نرخ آزاد انجام می‌شود. با احتساب هزینه‌های حقوق و دستمزد، قیمت تمام‌شده کالای تولیدی از کالای وارداتی بیشتر می‌شود و به دلیل مسائل فرهنگی حتی اگر کالای ایرانی از کیفیت بهتر یا برابر با نمونه خارجی برخوردار باشد، شانس چندانی در این رقابت نخواهد داشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com